18 czerwca 2021
Rodzaje internetu – jakie połączenia wyróżniamy?
Istnieje wiele rodzajów internetu, które różnią się pomiędzy sobą m.in. ze względu na parametry, zasięg, limit danych czy sposób instalacji łącza. Przedstawiamy typy sieci z podziałem na internet stacjonarny oraz mobilny. Wskazujemy również, czy dane łącze jest przewodowe, czy bezprzewodowe, a także wymieniamy jego najważniejsze cechy, zalety oraz wady.
Rodzaje połączeń internetowych stacjonarnych
Internetem stacjonarnym jest nazywane stałe łącze domowe, którego główną zaletę stanowi możliwość korzystania z sieci bez limitu danych. Nie trzeba dzięki temu kontrolować poziomu zużycia transferu, bez względu na czas czy sposób korzystania z sieci. Stacjonarne łącze może być przewodowe lub bezprzewodowe.
Oto jakie rodzaje internetu stacjonarnego opisujemy poniżej:
-
Telefoniczne łącze przewodowe DSL lub ADSL
-
Kablowy internet stacjonarny LAN
-
Łącze światłowodowe
-
Sieć radiowa i satelitarna
Telefoniczne łącze przewodowe DSL lub ADSL
Jednym z rodzajów stałego łącza jest internet dostarczany po kablu telefonicznym. Wykorzystuje się w tym przypadku technologię cyfrowego szerokopasmowego dostępu do sieci DLS, ADSL lub SDSL.
Do stworzenia połączenia wymagany jest odpowiedni modem, który podłącza się poprzez istniejący w domu przewód telekomunikacyjny z miedzianą linią telefoniczną. Można jednocześnie korzystać z internetu telefonicznego i prowadzić rozmowy głosowe, na co pozwala zastosowanie odpowiednich filtrów. Łącza takie cechuje się przeciętną prędkością pobierania (od 8 Mb/s do 52 Mb/s) oraz wysyłania (zwykle do 5Mb/s).
Kablowy internet stacjonarny LAN
Znacznie lepsze parametry pozwala uzyskać przewodowe łącze internetowe LAN. Komputer jest w tym przypadku podłączany do lokalnej sieci przewodowej, która obejmuje stosunkowo nieduży obszar – zwykle określonego bloku mieszkalnego lub grupy zabudowań.
W kablowej sieci lokalnej LAN może znajdować się jednocześnie nie więcej niż kilkaset komputerów wyposażonych w kartę sieciową. Do ich połączenia i przesyłania sygnału internetowego wykorzystywane są tego typu urządzenia jak przełączniki sieciowe (switche) oraz routery.
Zaletą internetu przewodowego LAN jest możliwość uzyskania sporej prędkości oraz stabilności łącza. Największe utrudnienie wiąże się natomiast z koniecznością założenia instalacji kablowej, co nie w każdym budynku i lokalizacji jest możliwe.
Łącze światłowodowe
Zdecydowanie najlepsze parametry internetu pozwala uzyskać łącze światłowodowe, które tworzą cienkie przewody z włókna szklanego. Wykorzystują one fale świetlne, co umożliwia osiągnięcie znacznie większej prędkości pobierania i wysyłania w porównaniu do pozostałych technologii.
Użytkownicy internetu światłowodowego mogą cieszyć się szybkim internetem, którego prędkość pobierania osiąga nawet do 1 Gb/s, a wysyłania do 300 Mb/s. Pozwala to błyskawicznie pobierać dużego rozmiaru pliki z internetu, oglądać filmy w wysokiej jakości 4K czy transmisje w telewizji internetowej. Taki internet cechuje się także niskimi opóźnieniami w transmisji (tzw. PING), dzięki czemu świetnie sprawdza się do gier internetowych oraz streamowania. Jest zarazem wyjątkowo stabilny – na siłę sygnału nie mają wpływu warunki atmosferyczne ani liczba użytkowników korzystających w tym samym czasie z łącza.
Sieć radiowa i satelitarna
Mieszkańcy wsi i niedużych miasteczek nie zawsze mają możliwość podłączenia swojego domu do sieci światłowodowej czy kablowej LAN. Na szczęście istnieją różne rodzaje internetu bezprzewodowego, z których można korzystać w niemal każdym miejscu Polski.
Typem stacjonarnego łącza bezprzewodowego jest sieć radiowa i satelitarna – technologie te pozwalają mieć stały dostęp do internetu w miejscach, do których nie można doprowadzić kabli. Ich wadę stanowi niewielka przepustowość – prędkość pobierania w przypadku łącza radiowego wynosi zwykle do 20 Mb/s, a satelitarnego do 50 Mb/s.
Sieci te cechują się również niską stabilnością – internet działa wolniej, a nawet może dojść do całkowitego zerwania połączenia w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, np. silnego wiatru czy burzy. Minusem tego rodzaju łączy bezprzewodowych są też wysoki koszt instalacji oraz duże opóźnienia w transmisji.
Rodzaje internetu bezprzewodowego na kartę SIM
Można wyróżnić również poszczególne rodzaje internetu mobilnego, czyli łącza bezprzewodowego udostępnianego przez operatorów telefonii komórkowej. Połączenie takie może zostać nawiązane nie tylko w domu, lecz także w każdym innym miejscu, które znajduje się w zasięgu sieci. Internet tego typu jest przeznaczony głównie do korzystania na telefonach i innych urządzeniach mobilnych.
Internet bezprzewodowy na kartę SIM będzie dobrym rozwiązaniem zwłaszcza dla tych użytkowników, którzy sporo podróżują. Mogą oni łączyć się z siecią m.in.:
-
w restauracjach,
-
na dworcach,
-
w hotelach,
-
w górach czy na plaży.
Internet na kartę warto także polecić osobom wynajmującym mieszkanie, które nie mają możliwości podłączenia stacjonarnego łącza kablowego. Różnice pomiędzy internetem mobilnym a stacjonarnym opisujemy dokładnie na naszym blogu. Podpowiadamy również, jaki internet mobilny wybrać.
Głównych wad internetu mobilnego należy upatrywać w limicie transferu danych oraz przeciętnej stabilności łącza – sygnał radiowy mogą zakłócać różnego typu bariery architektoniczne (np. ściany budynków czy drzewa) oraz nachodzące na siebie fale.
Oto jakie rodzaje internetu bezprzewodowego mobilnego opisujemy poniżej:
-
3G i 3,5G
-
LTE 4G i LTE Advanced
-
5G
3G i 3,5G
Rodzaje internetu mobilnego dzielą się ze względu na wykorzystywaną technologię. W powszechnym użyciu jest standard 3G, którego dostęp jest możliwy praktycznie na każdym modelu telefonu i innych urządzeniach mobilnych. Prędkość takiego łącza można uznać za przeciętną – maksymalna szybkość pobierania wynosi 14 Mb/s, a wysyłania 6 Mb/s. Spore są również opóźnienia w transmisji, które wynoszą średnio 100 ms.
Internet 3G sprawdzi się do korzystania z sieci jedynie w podstawowym zakresie, np. do:
-
przeglądania stron,
-
korzystania ze skrzynki pocztowej,
-
używania komunikatorów tekstowych.
Jeśli prędkość twojego internetu mobilnego cię nie satysfakcjonuje, w jednym z poprzednich wpisów podajemy instrukcję, jak przyspieszyć internet bezprzewodowy.
Udoskonaloną wersją standardu 3G jest HSPA+, czyli inaczej 3,5G. W tym przypadku prędkość pobierania może wynieść do 42 Mb/s, wysyłania do 11 Mb/s, a PING 50 ms.
LTE 4G i LTE Advanced
Pierwszą technologią mobilną umożliwiającą dostęp do szybkiego internetu jest LTE 4G. Jej użycie pozwala osiągnąć:
-
prędkość downloadu do 300 Mb/s,
-
upload do 50 Mb/s,
-
PING średnio 30–40 ms.
Są to parametry, które pozwalają korzystać z multimediów, w tym oglądać filmy w dobrej jakości.
Jeszcze większą prędkość pobierania – do 600 Mb/s, pozwala uzyskać technologia 4G LTE Advanced, czyli agregacja pasm 4G. Jest to rozwiązanie, które dzięki połączeniu ze sobą kilku częstotliwości umożliwia poprawę wydajności sieci oraz zasięgu.
LTE 4G oraz LTE Advanced są standardami, które świetnie sprawdzają się nie tylko w telefonie, lecz także jako internet domowy. Aby móc łączyć się z nim na różnych urządzeniach, w tym komputerach, należy umieścić kartę SIM w modemie lub routerze z funkcją modelu, a następnie odpowiednio skonfigurować takie urządzenie.
5G
Prawdziwy przełom w zakresie technologii mobilnych stanowi sieć 5G. Jest to internet bezprzewodowy, który dorównuje parametrami światłowodom. W porównaniu do poprzednich standardów cechuje się znacznie większą:
-
pojemnością,
-
szybkością pobierania i wysyłania,
-
wydajnością,
-
lepszym zasięgiem.
Internet 5G już obecnie pozwala osiągnąć prędkość pobierania do 600 Mb/s, a w przyszłości wzrośnie ona do 20 Gb/s przy uploadzie do 10 Gb/s. Bardzo niski jest PING, który osiąga wartości 1–4 ms.
Sieć taka działa stabilnie bez względu na:
-
pogodę,
-
liczbę łączących się w tym samym czasie użytkowników,
-
przeszkody w postaci drzew czy budynków.
Nie wszystkie urządzenia telefonów i komputerów obsługują obecnie standard 5G, ale szybko pojawiają się na rynku kolejne modele.
Internet 5G nadaje się świetnie do czynności wymagających łącza o dużej przepustowości, w tym m.in.:
-
streamowania,
-
grania w gry online,
-
zdalnej nauki i pracy,
-
pobierania i udostępniania dużej wielkości plików,
-
oglądania filmów i innych materiałów wideo w jakości 8K,
-
cloud gamingu – strumieniowania gier z wirtualnej chmury,
-
słuchania muzyki w najwyższej jakości,
-
korzystania z internetu jednocześnie na wielu urządzeniach.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj do naszego innego artykułu, w którym wyjaśnialiśmy, co to jest sieć 5G.
Internet przewodowy i bezprzewodowy od Netii
Skoro już wiesz, jakie są rodzaje internetu, wybór odpowiedniego łącza powinien być znacznie łatwiejszym zadaniem. W naszej ofercie znajdziesz zarówno pakiety szybkiego internetu światłowodowego, jak i mobilnego 5G. Światłowody są dostępne w następujących wariantach prędkości pobierania – 300 Mb/s, 600 Mb/s oraz 1 Gb/s.
Jeśli wolisz internet mobilny, znajdziesz u nas dwa pakiety 5G – 500 GB lub 1000 GB transferu danych. Możesz również zdecydować się na bezprzewodowy internet domowy LTE 100 GB, 500 GB lub 1000 GB, dzięki któremu będziesz mieć szybkie i stabilne połączenie w swoim mieszkaniu. W cenie z internetem domowym LTE otrzymasz router z zewnętrzną anteną.
Sprawdź także oferty internetu w Gdańsku, internetu w Gdyni oraz internetu w Warszawie.
Sprawdż też, co to jest sieć LAN. Poznaj również ofertę internetu dla firm od Netii – BDI (internet symetryczny) oraz GigaNet (internet asymetryczny).
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty