19 marca 2021
APN w telefonie – co to jest?
Aby móc wysyłać z telefonu MMS-y oraz korzystać przy jego użyciu z internetu, konieczne jest przeprowadzenie prawidłowej konfiguracji APN. Co to jest i jak ją wykonać na urządzeniach z system Android oraz iOS? Dowiesz się tego, jeżeli przeczytasz naszą instrukcję.
APN – co to jest i jaką pełni funkcję?
APN to skrót od angielskiego zwrotu Access Point Name, co można przetłumaczyć jako „nazwa punktu dostępu”. Dotyczy szeregu ustawień w telefonie komórkowym, które umożliwiają nawiązanie połączenia z udostępnianą przez operatora siecią. APN może przyjąć postać adresu IP bramy lub nazwy tekstowej, która jest zamieniana przez serwer DNS na numer IP. Główne zadanie APN polega na routowaniu, czyli wyznaczaniu optymalnej trasy transmisji oraz przesłaniu przy jej użyciu pakietu danych do telefonu.
Konfiguracja APN – na czym polega i w jakim celu się ją przeprowadza?
Dzięki właściwie wykonanej konfiguracji APN na telefonie urządzenie może korzystać z takich usług jak internet, wiadomości MMS, GPRS czy WAP. Wprowadzenie odpowiednich ustawień jest konieczne na każdym telefonie. Najczęściej odbywa się to w sposób automatyczny –po umieszczeniu karty SIM w telefonie wystarczy odebrać SMS-a z linkiem do konfiguracji, a następnie go otworzyć i zatwierdzić instalację. Jeśli przypadkowo usunąłeś taki link, możesz również pobrać ustawienia APN poprzez wysłanie SMS-a na numer podany przez operatora.
Więcej na temat konfiguracji telefonu pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu.
Ręczna konfiguracja APN – co to jest i jak ją przeprowadzić krok po kroku?
Niektóre modele telefonów nie pozwalają na pobranie automatycznej konfiguracji APN od operatora. Są to najczęściej starsze urządzenia lub mało znanych marek. Aby móc wtedy korzystać z internetu i wysyłać MMS-y, niezbędne jest ręczne wykonanie konfiguracji. Polega to na manualnym wprowadzeniu odpowiednich parametrów w ustawieniach telefonu. Operatorzy zwykle wskazują wszystkie niezbędne dane na swoich stronach internetowych. Klienci Netii mogą je znaleźć tutaj.
Do najczęściej używanych danych konfiguracyjnych APN zaliczają się:
-
nazwa APN (punkt dostępu),
-
nazwa konfiguracji,
-
nazwa użytkownika,
-
hasło,
-
typ APN,
-
typ uwierzytelnienia,
-
protokół APN,
-
adres IP,
-
port MMS,
-
serwer proxy,
-
port serwera proxy,
-
MCC,
-
podstawowy serwer DNS,
-
MMSC.
Jak ustawić APN na telefonie z systemem Android?
Pierwszym sposobem na ręczne przeprowadzenie konfiguracji jest przywrócenie domyślnych ustawień APN danego operatora. Rozwiązanie to będzie wskazane, jeżeli np. przez pomyłkę usunąłeś prawidłowe dane.
1. Uruchom telefon z kartą SIM.
2. Wejdź do ustawień.
3. Przejdź do zakładki „Sieci komórkowe”, która może również występować pod takimi nazwami jak np. „Karty SIM i sieci komórkowe” czy „Transmisja danych”.
4. Kliknij w „Punkty dostępowe”/„Punkty dostępowe (APN)”.
5. Użyj funkcji „Resetuj ustawienia”, dostępnej również pod alternatywnymi nazwami „Przywróć ustawienia domyślne” lub „Wyzeruj”.
Możesz również samodzielnie wpisać dane APN udostępnione przez operatora. Aby stworzyć nowy punkt dostępu:
1. Wejdź do ustawień telefonu z umieszczoną kartą SIM.
2. Przejdź do zakładki „Sieci komórkowe”, a następnie stuknij w „Punkty dostępu”.
3. Kliknij znak plusa, znajdujący się w otwartej zakładce „Nazwy APN”.
4. Wprowadź wszystkie dane konfiguracyjne udostępnione przez operatora.
5. Potwierdź konfigurację poprzez skorzystanie z opcji „Zapisz”, „Potwierdź” lub „Zastosuj”.
6. Uruchom telefon ponownie.
Jak ustawić APN na telefonie z systemem iOS?
Posiadacze telefonów firmy Apple również mogą wykonać manualną konfigurację APN. W tym celu należy kierować się poniższą instrukcją:
1. Uruchom telefon z umieszczoną kartą SIM.
2. Wejdź do zakładki z ustawieniami nazwy punktu dostępu, które mogą być dostępne pod jedną z dwóch lokalizacji – „Ustawienia” – „Sieć komórkowa” – „Opcje danych komórkowych”, „Sieć komórkowa” lub „Settings („Ustawienia”) – „Mobile Data” („Dane Mobilne”) – „Mobile Data Options” („Opcje Danych Mobilnych”) – „Mobile Data Network („Sieć danych mobilnych”).
3. Wprowadź w odpowiednie pola dane APN podane przez operatora – zostaną one automatycznie zapisane.
Możliwe jest również przywrócenie domyślnych parametrów APN. Będzie to wskazane np. w sytuacji, kiedy wykonasz aktualizację systemu iOS na telefonie. Na skutek jej przeprowadzenia wszystkie dane konfiguracyjne mogą zostać wyzerowane. Aby przywrócić domyślne informacje APN od operatora, należy skorzystać z następującej ścieżki: „Ustawienia” - „Sieć komórkowa” - „Sieć komórkowa danych” - „Wyzeruj ustawienia”.
Szukasz operatora telefonicznego? Skorzystaj z oferty Netia Mobile
Chcesz mieć możliwość nielimitowanego wysyłania wiadomości SMS i MMS, a także nawiązywania bez ograniczeń połączeń głosowych na numery komórkowe i stacjonarne w Polsce? Wybierz więc jeden z wariantów abonamentu w ofercie Netia Mobile. W cenie otrzymasz pakiet internetu mobilnego LTE o wielkości 72 GB, 12 GB lub 2 GB. Możesz również korzystać z usługi Bezpiecznego Smartfona, przez 3 miesiące za darmo. Dzięki temu ochronisz swój telefon przed różnego typu zagrożeniami w sieci.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty