23 stycznia 2021
600 Mb/s, 300 Mb/s, 100 Mb/s – czy to dużo? Jaką prędkość internetu wybrać?
Operatorzy oferują internet w różnych wariantach prędkości, np. 1 Gb/s, 600 Mb/s, 300 Mb/s oraz 100 Mb/s. Czy to dużo i na co pozwala każda z tych opcji? Kiedy warto wybrać droższy pakiet, a w jakich przypadkach lepszym rozwiązaniem okaże się tańszy internet?
Czym jest prędkość pobierania i wysyłania oraz PING?
W przypadku większości użytkowników internetu kluczowe znaczenie odgrywa parametr określany jako prędkość pobierania (download). Informuje on, ile maksymalnie danych wyrażanych w megabitach (Mb/s), można przesłać z sieci do komputera w czasie każdej sekundy. Im wyższa wartość downloadu, tym szybciej pobierane są pliki z internetu, wczytywane strony internetowe czy odtwarzane multimedia.
Inne znaczenie odgrywa upload, czyli prędkość wysyłania, również określana w megabitach. Wskazuje czas, w jakim dane mogą zostać przesłane z komputera użytkownika do internetu w ciągu jednej sekundy. Zazwyczaj wartość tego parametru jest kilkakrotnie niższa w porównaniu do szybkości pobierania. Na wysoki upload powinni zwracać uwagę przede wszystkim ci użytkownicy, którzy chcą często dzielić się plikami ze znajomymi, np. udostępniać im filmy czy zdjęcia. Prędkość wysyłania jest również istotna dla graczy komputerowych oraz streamerów, czyli osób prowadzących na żywo transmisje video.
Dla takich osób ważny będzie ponadto niski PING, czyli opóźnienie w odbiorze transmisji – mierzone jako czas, jaki upłynął od przesłania danych do odbioru informacji zwrotnej.
100 Mb/s – czy to dużo? Na co pozwala taka prędkość?
Minimalna prędkość łącza w celu komfortowego korzystania z internetu to 100 Mb/s. Czy to dużo? Nie do końca, ale powinno wystarczyć osobom korzystającym z sieci jedynie w podstawowym zakresie – do czytania wiadomości, sprawdzania prognozy pogody czy wysyłania e-maili. Warto jednak mieć na uwadze, że z przyczyn niezależnych od operatora rzeczywista prędkość może być niższa niż maksymalne 100 Mb/s. Często taki problem pojawia się w takich sytuacjach jak np.:
-
niewłaściwa konfiguracja routera,
-
zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem,
-
łączenie się z siecią Wi-Fi w tym samym czasie przez większą liczbę użytkowników,
-
niekorzystne warunki atmosferyczne,
-
korzystanie z przestarzałego modelu routera.
W takich przypadkach jak powyższe może się okazać, że niska prędkość będzie doskwierać nawet tym osobom, które nie mają zbyt dużych wymagań i korzystają z internetu jedynie w podstawowym zakresie. Mało stabilne łącze to problem dotykający zwłaszcza użytkowników internetu radiowego, satelitarnego oraz mobilnego w starszych technologiach niż LTE.
300 Mb/s – czy to dużo? Na co pozwala taki internet?
Wielu operatorów oferuje również internet o prędkości 300 Mb/s. Czy to dużo? Można powiedzieć, że jest to już dobra prędkość do wielu czynności, takich jak przeglądanie internetu, korzystanie z mediów społecznościowych, odbieranie maili z załącznikami, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów w przeciętnej jakości. Taka prędkość pozwoli również na stosunkowo szybkie pobieranie z sieci plików o średniej wielkości, np. zdjęć, programów czy ebooków.
Prędkość 600 Mb/s – wyższy poziom rozrywki
Użytkownicy korzystający z internetu w celach rozrywkowych powinni wybierać łącze o szybkości co najmniej 600 Mb/s. Jest to już dużo lepsza prędkość, która pozwoli oglądać filmy w wysokiej rozdzielczości 4K. Nawet najdrobniejsze detale będą wtedy w doskonały sposób oddane, a zarazem nie powinien występować problem zacinania się obrazu czy utraty ostrości. Internet 600 Mb/s umożliwia również oglądanie w telewizji internetowej transmisji na żywo, np. meczów, koncertów czy innych wydarzeń kulturalnych. Łącze o tej prędkości umożliwi także błyskawiczne pobieranie dużych plików z sieci – m.in. filmów czy zaawansowanego oprogramowania.
Internet 1 Gb/s – prędkość dla najbardziej wymagających
Najbardziej wymagającym użytkownikom internetu polecamy łącze światłowodowe 1 Gb/s. Ta prędkość sprawdza się doskonale do oglądania wysokiej jakości filmów czy pobierania ogromnych rozmiarów plików. Jest to również doskonały internet do stremowania, czyli transmitowania na żywo rywalizacji z gry komputerowej, prowadzenia wykładów online, wideokonferencji czy webinarów. Łącze 1 Gb/s docenią zwłaszcza gracze, którzy dzięki wysokiej prędkości pobierania i niskim opóźnieniom (PING) zyskają przewagę nad rywalami. A przecież nawet ułamek sekundy może być decydujący!
Gdzie znajdziesz najszybszy internet? Oczywiście w Netii!
Wyniki testu prędkości internetu speedtest.pl nie pozostawiają wątpliwości. Pośród wszystkich ogólnokrajowych operatorów to Netia wypada najlepiej pod względem prędkości pobierania. Osiągnęliśmy najlepsze wyniki w całym 2020 roku, z każdym miesiącem zwiększając przewagę nad konkurencją.
Udostępniamy internet w takich wariantach prędkości jak 300 Mb/s, 600 Mb/s oraz 1 Gb/s, dzięki czemu każdy klient może wybrać łącze dostosowane do własnych potrzeb. W przypadku większości użytkowników optymalnym rozwiązaniem będzie internet 600 Mb/s, dostępny w ofercie Netii od 18 stycznia 2021 roku. Taka prędkość pozwala w pełni cieszyć się wszystkimi możliwościami rozrywki, w tym oglądaniem filmów w rozdzielczości 4K. Graczom oraz streamerom polecamy natomiast najszybsze łącze światłowodowe 1 Gb/s. W każdym pakiecie internetu stacjonarnego w cenie abonamentu znajduje się nowoczesny router Wi-Fi.
Sprawdź także oferty internetu w Warszawie, internetu w Krakowie oraz internetu we Wrocławiu.
A jakie łącze będzie najlepsze dla firm? Sprawdź, czym różni się internet symetryczny od asymentrycznego, i wybierz odpowiednią usługę internetu symetrycznego od Netii.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty