18 marca 2021
ANT+ – co to jest i do czego służy?
W 2004 roku firma ANT Wirelles, należąca do amerykańskiej spółki Garmin, wprowadziła na rynek technologię ANT+. Co to jest, do czego służy i w jakich sytuacjach może się przydać – odpowiadamy na każde z tych pytań. Podpowiadamy ponadto, jak uruchomić ANT+ na swoim telefonie.
ANT+ – co to jest?
ANT+ to opatentowana technologia bezprzewodowej transmisji danych, która została wprowadzona na rynek w 2004 roku. Stanowi udoskonaloną wersję protokołu ANT, w porównaniu do którego jest zdecydowanie bardziej energooszczędna. Służy do nawiązywania komunikacji jednocześnie pomiędzy wieloma urządzeniami, które pełnią funkcję odbiorników i nadajników.
Standard ANT+ jest wykorzystywany zwłaszcza w urządzeniach do monitorowania aktywności fizycznej, takich jak np. zegarki sportowe, krokomierze, pulsometry, liczniki kalorii, ciśnieniomierze, a także monitory prędkości, wagi, dystansu czy temperatury. Dzięki technologii ANT+ można utworzyć bezprzewodową sieć, w której informacje pomiarowe rejestrowane podczas treningu są przesyłane pomiędzy znajdującymi się w jej zasięgu urządzeniami. Możliwe jest przesłanie uzyskanych danych do telefonu lub innego urządzenia obsługującego ANT+, aby móc je gromadzić i interpretować. Obecnie z technologii ANT+ korzysta ponad 200 marek z całego świata.
Jakie są różnice pomiędzy ANT+ a Bluetooth, NFC oraz Wi-Fi?
Do przesyłania danych służą różne standardy – do najpopularniejszych z nich można zaliczyć Bluetooth, NFC oraz Wi-Fi. Skoro już wiemy, co to ANT+, poznajmy także różnice pomiędzy tą technologią a pozostałymi trzema.
ANT+ a Bluetooth
Zarówno technologia ANT+, jak i Bluetooth działają w paśmie 2,4 GHz i służą do przesyłania danych pomiędzy urządzeniami na niewielkich odległościach. Maksymalny zasięg Bluetooth jest nieco większy, gdyż może wynieść do 100 metrów, podczas gdy w przypadku ANT+ osiąga do 30 metrów.
Podstawowa różnica polega jednak na tym, że jedynie standard ANT+ pozwala w tym samym czasie, bez wzajemnych zakłóceń, połączyć z nadajnikiem więcej niż dwa urządzenia pełniące funkcję odbiorników. Dane pomiarowe z treningu mogą być dzięki temu jednocześnie dostarczone zarówno do sportowca, jak i jego trenera. Bluetooth umożliwia natomiast połączenie wyłącznie z jednym urządzeniem będącym odbiornikiem.
Bluetooth w dalszym ciągu pozostaje znacznie popularniejszą technologią. Można ją znaleźć praktycznie w każdym telefonie, podczas gdy moduł ANT+ obsługują jedynie niektóre nowoczesne smartfony. Bluetooth pozwala na szybsze przesyłanie danych, ponieważ maksymalna szybkość transmisji wynosi 2 Mb/s, podczas gdy dla technologii ANT+ jest to 60 Kb/s. W związku z tym Bluetooth znacznie lepiej nadaje się do przesyłania większych plików, np. zdjęć, muzyki czy krótkich nagrań video, natomiast wykorzystanie ANT+ ogranicza się najczęściej do udostępniania danych pomiarowych.
Przewagą ANT+ jest niższy pobór energii – urządzenie z takim protokołem może pracować niemal cały czas w trybie uśpienia, a włączać się jedynie na krótko w celu nawiązania komunikacji.
Najważniejsze różnice pomiędzy ANT+ a Bluetooth:
-
Bluetooth ma nieco większy zasięg.
-
Tylko ANT+ pozwala urządzeniu łączyć się jednocześnie z kilkoma odbiornikami.
-
Bluetooth pozwala szybciej przesyłać dane, dlatego lepiej sprawdza się do udostępniania plików w większym rozmiarze.
-
Bluetooth jest popularniejszą technologią, obsługiwaną przez większość urządzeń mobilnych.
-
ANT+ to bardziej energooszczędny standard przesyłu danych.
ANT+ a NFC
Jeszcze inną technologią transmisji danych jest NFC (Near Field Communication), czyli komunikacja bliskiego zasięgu. W porównaniu do ANT+ pozwala przesyłać dane pomiędzy urządzeniami na znacznie mniejszą odległość – maksymalnie do 20 centymetrów.
Różnica pomiędzy tymi standardami polega również na wykorzystywanej częstotliwości – w przypadku ANT+ jest to 2,4 GHz a NFC 13,56 MHz. Maksymalna prędkość przesyłania danych osiąga nieco wyższą wartość w przypadku NFC i wynosi 424 Kb/s.
Technologia ta również nie sprawdzi się zatem do transmisji większych plików – znajduje zastosowanie głównie do obsługi płatności metodą zbliżeniową, umożliwiając wygodne płacenie za zakupy przy użyciu zegarka czy telefonu. NFC, podobnie jak Bluetooth, umożliwia łączenie się wyłącznie z jednym urządzeniem. Zużycie energii w przypadku NFC i ANT+ zbytnio się nie różni. Standard NFC jest popularniejszy – obsługuje go większość smartfonów średniej i wyższej klasy.
Najważniejsze różnice pomiędzy ANT+ a NFC:
-
ANT+ pozwala łączyć się z większą liczbą urządzeń odbiorników, a NFC tylko z jednym.
-
Zasięg transmisji jest zdecydowanie większy w przypadku ANT+.
-
ANT+ służy głównie do przesyłania danych pomiarowych z treningów, a NFC do dokonywania płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu lub zegarka.
-
Maksymalna prędkość transmisji jest nieco wyższa w przypadku NFC.
-
NFC jest popularniejszym standardem.
-
ANT+ działa na częstotliwości 2,4 GHz a NFC 13,56 MHz.
ANT+ a Wi-Fi
Najszybciej można przesyłać dane pomiędzy urządzeniami w sposób bezprzewodowy za pomocą technologii Wi-Fi. Standard ten pozwala na transmisję z wykorzystaniem internetu przy użyciu routera.
W przypadku wykorzystania łącza światłowodowego można przesyłać dane nawet z prędkością do 1 Gb/s. Technologia Wi-Fi znacznie lepiej sprawdza się więc do transferu dużych plików. Transmisja odbywa się z wykorzystaniem częstotliwości 2,4 GHz lub 5 GHz. Do utworzenia sieci Wi-Fi można użyć także internetu mobilnego – należy w tym celu umieścić w routerze kartę SIM od operatora. Zasięg sieci Wi-Fi może wynieść do kilkuset metrów.
Najważniejsze różnice pomiędzy ANT+ a Wi-Fi:
-
W sieci Wi-Fi można znacznie szybciej przesyłać duże pliki.
-
Technologia Wi-Fi działa na częstotliwości 2,4 GHz lub 5 GHz, a ANT+ wyłącznie na 2,4 GHz.
-
Zasięg sieci Wi-Fi jest zdecydowanie większy – może wynieść do kilkuset metrów, podczas gdy w przypadku ANT+ jest to maksymalnie 30 metrów.
Jak włączyć ANT+ w telefonie?
Włączenie ANT+ jest możliwe wyłącznie na urządzeniach obsługujących tę technologię. W pierwszej kolejności upewnij się więc, czy twój telefon do takich należy.
Następnie:
-
Pobierz na telefon aplikację do przesyłania danych na telefon oraz ich wyświetlania i interpretowania. Do najpopularniejszych programów tego typu można zaliczyć np. Garmin ANT+ Watch Uploader, ANT+ Plugins Service czy Uploader for Garmin.
-
Zainstaluj i otwórz aplikację.
-
Zaloguj się na platformie treningowej do pomiarów aktywności sportowej, obsługiwanej przez twoje urządzenie.
-
Włącz wszystkie urządzenia, które chcesz sparować, i pamiętaj, aby znajdowały się one w odległości maksymalnie 30 metrów od siebie.
-
W aplikacji rozpocznie się automatyczny proces wyszukiwania urządzeń ze standardem ANT+.
-
Kiedy na telefonie pojawi się komunikat z prośbą o sparowania urządzenia, należy go zatwierdzić.
-
Dane z nadajnika zostaną automatycznie przesłane na telefon.
Szukasz oferty telefonu z internetem? Wybierz jeden z pakietów Netia Mobile
Dane pomiędzy urządzeniami obsługującymi internet możesz przesyłać błyskawicznie przy użyciu telefonu z dostępem do internetu. W ofercie Netia Mobile masz do wyboru 3 warianty abonamentu z pakietem internetu LTE o wielkości 2 GB, 12 GB lub 72 GB. Możesz wysyłać SMS-y i MMS-y bez limitów, a także bez ograniczeń nawiązywać połączenia głosowe z wszystkimi krajowymi numerami. Dzięki usłudze Bezpiecznego Smartfona zabezpieczysz ponadto telefon przed różnego typu zagrożeniami sieciowymi.
A jakie łącze będzie odpowiednie dla firm? Sprawdź, czym różni się internet symetryczny od asymetrycznego i wybierz odpowiednią usługę internetu symetrycznego od Netii.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty