01 czerwca 2022
Co to jest backup? Czy zawsze jest potrzebny?
W branży informatycznej popularne jest powiedzenie, że ludzie dzielą się na tych, którzy już robią lub dopiero będą robić backup. Co to jest i w jakim celu się go wykonuje – odpowiadamy w artykule na te pytania. Przedstawiamy również instrukcję, jak zrobić backup na telefonie.
Co to backup – ogólna definicja
Backup to inaczej kopia bezpieczeństwa lub kopia zapasowa danych zapisanych na komputerze czy urządzeniu mobilnym. Może obejmować różnego rodzaju pliki, foldery oraz bazy danych. Backup tworzy się z zamiarem zabezpieczenia informacji na wypadek ich utraty, aby w razie potrzeby można je było szybko przywrócić.
Kopię zapasową można wykonać na dwa sposoby – lokalnie lub online:
- Lokalny backup polega na tym, że pliki są zgrywane na zewnętrzny nośnik, np. kartę pamięci, pendrive’a, płytę DVD czy zewnętrzny dysk twardy.
- Można również stworzyć kopię zapasową online, zapisując dane na serwerze chmurowym.
Backup – co to jest w telefonie?
Backup w telefonie to funkcja umożliwiająca odtworzenie danych zapisanych w pamięci urządzenia mobilnego. Mogą być to m.in.:
- kontakty,
- pliki i ustawienia aplikacji,
- historia połączeń,
- wiadomości SMS i MMS,
- dane z kalendarzy,
- notatki,
- tapety,
- zdjęcia i filmy,
- ustawienia telefonu,
- zapisane sieci Wi-Fi.
Czy backup jest potrzebny i warto go wykonywać na telefonie? Zdecydowanie tak, ponieważ cenne dane mogą zostać bezpowrotnie utracone na skutek uszkodzenia mechanicznego, awarii czy zalania urządzenia. Może wtedy nie być możliwe jego ponowne uruchomienie, aby odzyskać zapisane informacje.
Kopia bezpieczeństwa przydaje się także, jeśli:
- przypadkowo usuniesz pliki,
- dojdzie do ich utraty po nieudanej aktualizacji systemu,
- chcesz zmienić model telefonu na nowszy.
Co to jest backup na komputerze?
Backup na komputerze jest w równym stopniu potrzeby jak w telefonie. Istnieje także spore ryzyko, że pliki zostaną uszkodzone lub dostęp do nich będzie zablokowany na skutek infekcji złośliwym oprogramowaniem, np. ransomware, czyli programem wymuszającym okup. Dane można również utracić w wyniku ataku hakerskiego.
Jak zrobić backup na telefonie?
Przedstawiamy prostą instrukcję krok po kroku, jak wykonać backup na telefonach z systemem Android oraz iOS.
Jak zrobić backup na telefonie z Androidem?
Aby wykonać kopię zapasową na telefonie z systemem Android, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:
- Zaloguj się na swoje konto Google.
- Kliknij na telefonie w ikonę „Ustawienia”.
- Wybierz pozycję „Google”.
- Kliknij w opcję „Kopia zapasowa”.
- Stuknij w przycisk „Utwórz kopię zapasową teraz”.
Backup zostanie utworzony maksymalnie w czasie 24 godzin. Kopia zapasowa będzie zapisana na serwerze Google, skąd można ją pobrać w celu przywrócenia.
Aby zrobić backup zdjęć i filmów zapisanych w pamięci telefonu, należy otworzyć aplikację Zdjęcia Google. Zazwyczaj okno umożliwiające utworzenie kopii zapasowej pojawi się automatycznie po uruchomieniu aplikacji. Jeżeli odpowiedni komunikat się jednak nie wyświetli, wtedy:
- Kliknij w swój awatar, który znajduje się w prawym górnym rogu po otwarciu aplikacji Zdjęcia Google.
- Skorzystaj z opcji „Włącz kopię zapasową”.
Istnieje również alternatywny sposób, jak zrobić backup na telefonie z Androidem. Należy posłużyć się zewnętrzną aplikacją do tworzenia kopii zapasowej. Pliki najczęściej przesyła się z telefonu na komputer przy użyciu przewodu USB lub połączenia Wi-Fi.
Jak zrobić backup na telefonie z iOS
Użytkownicy telefonów z systemem iOS mogą utworzyć backup przy użyciu wbudowanej aplikacji iCloud. Aby wykonać kopię zapasową:
- Podłącz urządzenie do sieci Wi-Fi.
- Wejdź w ustawienia telefonu, a następnie stuknij w swoje imię i nazwisko.
- Odszukaj i otwórz aplikację iCloud.
- Wybierz opcję „Backup”, po czym stuknij w „Utwórz backup teraz”.
- Potwierdź wykonanie kopii zapasowej.
Zadbaj o bezpieczeństwo swoich urządzeń
Backup to przydatne rozwiązanie, które umożliwia przywrócenie utraconych danych, np. w wyniku ataku hakerskiego czy infekcji wirusem. Warto jednak nie dopuścić do takich sytuacji, w odpowiedni sposób zabezpieczając swoje urządzenia. W tym celu dobrze sprawdzą się nasze usługi Bezpiecznego Internetu i Bezpiecznego Smartfona, dzięki którym ochronisz zarówno swój telefon, jak i komputer. Pakiet obejmuje m.in. system antywirusowy, zaporę firewall, filtr antyspamowy oraz kontrolę rodzicielską.
W szczególny sposób o bezpieczeństwo danych powinny dbać osoby prowadzące firmy. Regularne tworzenie kopii zapasowych pozwoli im uniknąć utraty ważnych i poufnych plików, np. zestawień finansowych, danych patentowych czy informacji o pracownikach. Z powodu utraty lub uszkodzenia ważnych danych może dojść nawet do przestojów w działaniu firmy, co przyniesie straty finansowe oraz wizerunkowe. Dlatego warto skorzystać z naszej usługi Netia Data Protection, służącej do tworzenia i bezpiecznego przechowywania backupów w wirtualnej chmurze. Klientom biznesowym polecamy również nasze rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Przechowywanie danych zapasowych jest ważne - w szczególności tych firmowych. Sprawdź, jaki rodzaj kopii zapasowych wybrać dla firmy oraz na czym polega archiwizacja danych. Pomocną usługą może być Netia Data Protection!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty