04 kwietnia 2023
Co to jest scam i jak go uniknąć? Przykłady scamu
Użytkownicy internetu są narażeni na wiele zagrożeń ze strony cyberprzestępców. Należy do nich m.in. scam. Co to jest, jak się przed nim bronić i jakie mogą być jego przykłady? W artykule znajdziesz odpowiedź na te pytania.
Scam – co to znaczy?
Scam to rodzaj internetowego oszustwa, którego celem jest uzyskanie przez przestępcę korzyści finansowych poprzez wzbudzenie zaufania u swojej ofiary. Najczęściej polega na wyłudzeniu pieniędzy dzięki różnego typu zabiegom z wykorzystaniem stron internetowych. Scamerzy mogą także używać innych kanałów komunikacji, w tym tradycyjnej poczty czy sieci telefonicznej.
Przykłady scamu
Scamerzy stosują różnego typu techniki. Poznaj najczęściej spotykane w przestrzeni internetowej przykłady scamu.
Nieuczciwe serwisy zarobkowe
Modelowym przykładem scamu są strony internetowe, które zachęcają użytkowników sieci do szybkiego i łatwego zarobku. Takie serwisy często działają w oparciu o mechanizm piramidy finansowej – obiecują wysokie zyski w zamian za zainwestowanie pewnej kwoty pieniędzy.
Scamerzy zakładają także strony, które rzekomo mają płacić pieniądze m.in. za:
- oglądanie reklam,
- klikanie w bannery,
- odbieranie maili,
- pisanie postów,
- wypełnianie ankiet,
- pobranie na pulpit programu wyświetlającego reklamy (sufbar),
- skracanie linków,
- polecanie strony innym osobom (programy partnerskie),
- rejestracje w serwisach internetowych,
- udostępnianie treści w mediach społecznościowych.
Niektóre serwisy tego typu przez pewien czas wypłacają środki pieniężne użytkownikom, którzy potem chwalą się w sieci dowodami wypłat. Często jednak potwierdzenia przelewów na konto są też sfałszowane. Ich umieszczanie w internecie (np. na forach internetowych, blogach czy w social media) ma na celu zachęcanie kolejnych osób do uczestnictwa w programie.
Oferty pracy chałupniczej
Scamem zazwyczaj są także ogłoszenia w serwisach internetowych dotyczące pracy chałupniczej, np. składania długopisów lub kopert, szydełkowania, tworzenia kartek okolicznościowych czy przepisywania tekstów. Najczęściej scamer zachęca ofiarę obietnicą wysokiego wynagrodzenia, lecz warunkiem podjęcia współpracy jest podanie swoich danych osobowych oraz wpłacenie wskazanej kwoty pieniędzy na konto bankowe oszusta.
Zbiórki internetowe
Wielu przestępców internetowych gra na emocjach ludzi, wykorzystując ich współczucie i chęć niesienia pomocy. Scamer zazwyczaj wymyśla chwytającą za serce historię – np. chorego dziecka, które pilnie potrzebuje pieniędzy na leki lub operację. Oszust jako dowód publikuje sfałszowane rachunki za leczenie, zdjęcia czy prośby o pomoc ze strony najbliższych. Fałszywe zbiórki najczęściej są prowadzone w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy motywowani chęcią pomocy udostępniają link do strony swoim znajomym. Pieniądze z fałszywej zbiórki trafiają niestety na konto oszustów.
SPAM
Przykładem scamu jest także SPAM, czyli niechciane wiadomości wysyłane masowo na adres mailowy wielu użytkowników. Są oni nakłaniani do kliknięcia w link i podanie na stronie swoich danych osobowych – np. w celu odbioru nagrody. Przestępcy następnie wykorzystują przekazane informacje – zwykle w celu włamania się na konto bankowe swojej ofiary czy zaciągnięcie w jej imieniu pożyczki. SPAM często ma także charakter nachalnej reklamy.
Phishing
Phishing to metoda polegająca na wprowadzeniu użytkownika w błąd. Oszust podszywa się pod inną osobę, np. pracownika banku lub poczty, kuriera, policjanta czy operatora. Scamer oddziałuje na emocje swojej ofiary, nakłaniając ją do wykonania przelewu lub podania swoich danych osobowych. W celu przeprowadzenia akcji phishingowej może wykorzystywać np. pocztę mailową czy komunikatory internetowe.
Fałszywe sklepy internetowe
Cyberprzestępcy zakładają fałszywe sklepy internetowe, nakłaniając użytkowników do zakupów produktów w wyjątkowo korzystnych cenach. Po dokonaniu płatności ofiara scamu nie otrzymuje jednak zamówionego towaru. Na stronie takiego sklepu mogą znajdować się spreparowane opinie rzekomo zadowolonych klientów.
Ataki ransomware
Cyberprzestępcy wykorzystują programy ransomware, aby zablokować użytkownikom dostęp do komputera czy telefonu. Następnie wymagają wpłacenia pieniędzy na podane konto, obiecując w zamian usunięcie blokady. Często podszywają się pod policję, uzasadniając swojej ofierze zablokowanie dostępu złamaniem przez nią prawa, np. pobieraniem nielegalnych programów z sieci.
Fałszywe usługi streamingowe
Jeszcze inny przykład scamu to fałszywe serwisy, które odwiedzają użytkownicy chcący obejrzeć film czy transmisję z wydarzenia na żywo, np. meczu sportowego. Warunkiem odblokowania dostępu zwykle jest wysłanie płatnej wiadomości SMS i przepisanie kodu. Okazuje się jednak, że ofiara scamerów aktywuje płatną subskrypcję, w żaden sposób niezwiązaną z interesującymi ją treściami.
Jak bronić się przed scamem?
Jeśli nie chcesz zostać ofiarą scamu, musisz przestrzegać najważniejszych zasad bezpieczeństwa w sieci.
Zachowaj ograniczone zaufanie
Nigdy nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji, jeśli ktoś prosi cię o kliknięcie w link, podanie danych osobowych na stronie czy wpłacenie pieniędzy. Ignoruj wiadomości od nieznanych i niezaufanych nadawców – zwłaszcza jeśli są one pełne błędów językowych, informują o wygraniu nagrody w konkursie, w którym nie brałeś udziału, czy dotyczą tematyki erotycznej. Uważaj nawet na linki przesyłane przez znajomych, ponieważ ich konta mogli przejąć przestępcy.
Sprawdzaj wiarygodność sklepów internetowych
Sygnałem ostrzegawczym powinny być podejrzanie niskie ceny produktów, a także brak regulaminu na stronie sklepu czy brak danych adresowych i kontaktowych firmy.
Nie licz na łatwy i szybki zarobek
Jeśli serwis internetowy obiecuje szybki i duży zarobek bez wysiłku, najprawdopodobniej masz do czynienia ze scamem. Sygnałem ostrzegawczym powinny być zwłaszcza prośby o podanie danych osobowych i wykonanie przelewu pieniędzy przed dołączeniem do programu.
Korzystaj z oprogramowania antywirusowego
Dzięki temu ochronisz się przed programami ransomware i innym złośliwym oprogramowaniem, które może wprowadzić cię w błąd.
Sprawdź, czy połączenie ze stroną jest zaszyfrowane
Nie podawaj swoich poufnych danych osobowych na stronach, które nie zostały zabezpieczone za pomocą certyfikatu SSL. Stosuj także uwierzytelnianie dwuskładnikowe – zwłaszcza w serwisach bankowości elektronicznej. Na naszym blogu znajdziesz więcej porad, jak dbać o prywatność w sieci.
Sprawdzaj opinie o serwisach przed rejestracją
Dzięki temu zmniejszysz ryzyko podania swoich poufnych danych na stronie, która jest scamem.
Nie wchodź na strony o wątpliwej renomie
Unikaj zwłaszcza serwisów o tematyce erotycznej, nakłaniających do hazardu czy ryzykownych inwestycji, np. w kryptowaluty. Pliki i programy pobieraj wyłącznie z zaufanych i legalnych źródeł.
Szybki i bezpieczny Internet od Netii
Na scam jest narażony każdy użytkownik sieci. Przed tym oraz wieloma innymi zagrożeniami internetowymi ochroni cię nasza usługa Bezpiecznego Internetu – m.in. z systemem antywirusowym na 3 różne urządzenia, kontrolą rodzicielską, filtrem antyspamowym do poczty, zaporą firewall i ochroną poufnych danych.
Szukasz szybkiego i niezawodnego internetu do swojego domu? Wybierz więc nasze stacjonarne łącze światłowodowe. Oferujemy trzy pakiety różniące się prędkością pobierania – do 1 Gb/s, 600 Mb/s i 300 Mb/s. Na czas trwania umowy zapewnimy ci nowoczesny router Wi-Fi w cenie abonamentu.
SCAM i inne cyberzagrożenia dotyczą również użytkowników biznesowych – poznaj usługi cyberbezpieczeństwa dla firm!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty