10 marca 2022
Niemal każdy użytkownik internetu chociaż raz łączył się z nim za pomocą sieci Wi-Fi. Definicja tej technologii nieco odbiega jednak od potocznego rozumienia. W artykule wyjaśniamy w zrozumiały sposób, co to jest Wi-Fi i jak działa. Wskazujemy również, jakie ma zalety oraz wady.
Wi-Fi – co to jest i czym różni się od innych rodzajów internetu?
Wi-Fi (wireless fidelity) to grupa standardów radiowej sieci bezprzewodowej, które zostały stworzone przez firmę Wi-Fi Alliance. Powszechnie Wi-Fi uznaje się za synonim WLAN (wireless local area network), czyli technologii umożliwiającej założenie lokalnej sieci poprzez połączenie urządzeń bez zastosowania kabli. W rzeczywistości Wi-Fi jest jednym (najpopularniejszym) z dostępnych na rynku produktów WLAN.
Połączenie z internetem można również uzyskać w sposób przewodowy, łącząc komputer z routerem za pomocą kabla Ethernet. Rozwiązanie to pozwala uzyskać szybsze i bardziej stabilne łącze niż Wi-Fi, odporne na różnego typu zakłócenia.
Kolejna technologia to Power Line Communication, czyli internet w gniazdku. Wykorzystuje się w tym przypadku istniejącą w budynku sieć elektryczną, aby umożliwić przesyłanie sygnału internetowego z urządzenia nadawczego do odbiornika. Pozwala to znacznie zwiększyć zasięg internetu w domu.
Jeszcze innym sposobem łączenia się z internetem jest korzystanie z mobilnej sieci LTE lub 5G bezpośrednio na urządzeniu mobilnym. Z internetem takim można łączyć się nie tylko w domu, lecz także w dowolnym innym miejscu, które znajduje się w zasięgu sieci operatora.
Co to jest Wi-Fi Direct?
Rodzajem sieci bezprzewodowej stworzonej przez Wi-Fi Alliance jest również Wi-Fi Direct. Technologia ta umożliwia nawiązywanie komunikacji pomiędzy urządzeniami w sposób bezpośredni, bez użycia routera lub punktu dostępowego. Dzięki temu można uniknąć problemu ze stabilnością i szybkością internetu na skutek przeciążenia sieci. Wi-Fi Direct działa podobnie jak Bluetooth, jednak zapewnia znacznie większy zasięg – do około 100 metrów.
Jak działa Wi-Fi?
Urządzenia tworzące sieć bezprzewodową Wi-Fi są zgodne ze standardami IEEE 802.11. Możliwe jest połączenie m.in. komputerów, urządzeń mobilnych, drukarek, konsol do gier czy inteligentnego sprzętu AGD. Urządzenia te mogą wymieniać między sobą różne informacje, w tym dane internetowe. Komunikacja odbywa się z wykorzystaniem fal radiowych, które są odbierane i modulowane przez router, a następnie odpowiednio interpretowane przez znajdujące się w obrębie sieci urządzenia odbiorcze.
Aby połączyć się z siecią Wi-Fi, należy wybrać na telefonie lub urządzeniu mobilnym utworzoną sieć i kliknąć przycisk połącz. Wymagane może być również podanie hasła. Wi-Fi będzie działać na danym sprzęcie pod warunkiem, że jest on wyposażony w kartę sieciową. Do stworzenia sieci Wi-Fi najczęściej wykorzystuje się stacjonarne łącze (kablowe lub światłowodowe). Można również nawiązać łączność bezprzewodową przy użyciu internetu mobilnego – będzie to wymagało umieszczenia karty SIM od operatora w modemie/routerze z funkcją modemu lub utworzenia na smartfonie punktu dostępu za pomocą funkcji tetheringu.
Zasięg sieci Wi-Fi teoretycznie może wynieść do 100 metrów na otwartej przestrzeni. Z uwagi jednak na różne czynniki zakłócające sygnał zasięg w domu nie jest w rzeczywistości większy niż kilkadziesiąt metrów. Aby sygnał mógł dotrzeć bez trudu do każdego pomieszczenia, można zastosować repeater, czyli wzmacniacz sygnału.
Standardy i częstotliwości sieci Wi-Fi
Standardy sieci Wi-Fi 802.11 to wprowadzane na przestrzeni lat przez firmę Wi-Fi Alliance technologie sieci bezprzewodowej. Najpopularniejsze z nich to:
- 802.11,
- 802.11 b,
- 802.11 a,
- 802.11 g,
- 802.11 n (Wi-Fi 4),
- 802.11 ac (Wi-Fi 5),
- 802.11 ax (Wi-Fi 6).
Standardy te różnią się pomiędzy sobą pod względem parametrów internetu, jakie pozwalają uzyskać, m.in.:
- przepustowości sieci,
- stabilności,
- zasięgu,
- wydajności,
- maksymalnej prędkości połączenia,
- opóźnień w transmisji,
- stosowanych technologii zabezpieczeń dostępu.
Spory wpływ na jakość internetu Wi-Fi ma również to, czy działa on w paśmie 5 GHz czy 2,4 GHz. Od częstotliwości fal radiowych zależą zwłaszcza zasięg sieci oraz siła sygnału. Pasmo 5 GHz zapewnia silniejszy sygnał, lecz mniejszy zasięg, a 2,4 GHz większy zasięg przy słabszej sile sygnału. Korzystanie z częstotliwości 5 GHz pozwala również uniknąć problemu nakładających się na siebie kanałów. Maksymalna prędkość internetu Wi-Fi w paśmie 5GHz może wynieść 10 Gb/s.
Zalety i wady sieci Wi-Fi
Do zalet sieci Wi-Fi zaliczają się przede wszystkim szybka i prosta instalacja bez użycia kabli, a także możliwość podłączania do sieci jednocześnie wielu urządzeń. Główną wadą są natomiast problemy z zasięgiem, prędkością połączenia i siłą sygnału – zwłaszcza w przypadku częstotliwości 2,4 GHz, z której korzysta jednocześnie wiele innych urządzeń elektronicznych powodujących zakłócenia. Zasięg sieci Wi-Fi mogą także ograniczać grube ściany i inne przeszkody architektoniczne. W innym artykule naszym blogu wyjaśniamy, jak wzmocnić sygnał Wi-Fi i co może go zakłócać.
Jaki internet wybrać do stworzenia sieci Wi-Fi?
Do stworzenia domowej sieci Wi-Fi świetnie sprawdza się nasze stacjonarne łącze światłowodowe. Możesz zdecydować się na abonament w jednej z kilku opcji prędkości pobierania – 300 Mb/s, 600 Mb/s lub 1 Gb/s. Na czas trwania umowy otrzymasz od nas bezpłatnie router Wi-Fi. Połączenie z internetem bezprzewodowym w swoim domu uzyskasz także dzięki naszym pakietom internetu mobilnego 4G i 5G – możesz otrzymać nawet 1000 GB transferu danych do wykorzystania w ciągu miesiąca. Jeszcze inną opcją jest nasza oferta internetu hybrydowego 2w1, który łączy zalety internetu stacjonarnego i mobilnego.
Sprawdź także oferty internetu w Warszawie, internetu w Krakowie oraz internetu we Wrocławiu.
Szybkie i stałe łącze jest ważne nie tylko dla indywidualnych użytkowników, ale również biznesowych – sprawdź też ofertę internetu symetrycznego dla biznesu!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty