18 września 2022
Czyszczenie pamięci podręcznej krok po kroku
Warto od czasu do czasu przeprowadzić czyszczenie pamięci podręcznej. Wyjaśniamy, jak to zrobić w różnych przeglądarkach na urządzeniach z systemem Android i iOS.
Czym jest pamięć cache i czym różni się od cookies?
Cache to tymczasowa pamięć podręczna, w której przechowywane są pliki używane podczas przeglądania przez użytkownika stron internetowych, np. filmy, zdjęcia czy skrypty. Nie muszą być one ponownie pobierane z serwera, co znacząco przyspiesza czas ponownego otwierania tych samych stron WWW. W innym tekście na naszym blogu podajemy więcej szczegółów na temat pamięci podręcznej cache.
Pliki cookies (tzw. ciasteczka) zawierają natomiast dane tekstowe dotyczące odwiedzanych stron. Do ich funkcji można zaliczyć m.in.:
- dostosowywanie zawartości serwisów do preferencji użytkowników,
- wyświetlanie spersonalizowanych reklam,
- zapamiętywanie danych w formularzach online,
- utrzymywanie aktywnej sekcji na stronie.
Pliki cache – czy można usunąć?
Pliki pamięci podręcznej można usuwać z poziomu przeglądarek stron internetowych. Warto tę czynność powtarzać co pewien czas, ponieważ pliki cache mogą zajmować łącznie nawet kilka GB. Po ich usunięciu zwolni się więc miejsce na dysku urządzenia, co przyspieszy jego pracę.
Pamięć podręczną warto również czyścić ze względu na to, aby po otwarciu stron WWW wyświetlała się ich aktualna zawartość, np. w związku ze zmianą układu graficznego czy logotypu. Po usunięciu pamięci cache witryny mogą przez pewien czas wolniej się wczytywać. Na naszym blogu wyjaśniamy także, jak usunąć historię przeglądania.
Jak wyczyścić pamięć podręczną na komputerze z systemem Windows?
Przedstawiamy instrukcję krok po kroku, jak usunąć pamięć podręczną na komputerze z Windowsem w zależności od używanej przeglądarki.
Mozilla Firefox:
- Po otwarciu przeglądarki kliknij symbol trzech poziomych linii w prawym górnym rogu.
- Wybierz z listy rozwijanej opcję Ustawienia, a następnie z menu po lewej stronie Prywatność i bezpieczeństwo.
- Odszukaj sekcję Ciasteczka i dane witryn, po czym kliknij przycisk Wyczyść dane.
- Zaznacz pole Treści zachowane w pamięci podręcznej i kliknij przycisk Wyczyść.
Google Chrome:
- Otwórz przeglądarkę i kliknij symbol trzech pionowych kropek.
- Z rozwijanego menu wskaż opcję Więcej narzędzi, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Zaznacz pole Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej.
- Wskaż zakres czasu obejmujący czyszczenie pamięci podręczne.
- Kliknij przycisk Wyczyść dane.
Opera:
- Po otwarciu przeglądarki kliknij symbol Opery (czerwoną literę O).
- Z rozwijanej listy wybierz opcję Ustawienia, a następnie z menu po lewej stronie Prywatność i bezpieczeństwo.
- Kliknij polecenie Wyczyść dane przeglądania.
- Określ zakres czasu.
- Zaznacz pole Obrazy i pliki w pamięci podręcznej.
- Zatwierdź chęć usunięcia plików przyciskiem Wyczyść dane.
Microsoft Edge:
- Otwórz przeglądarkę i kliknij symbol trzech poziomych kropek.
- Z rozwijanej listy wybierz opcję Ustawienia, a następnie kliknij zakładkę Prywatność, wyszukiwanie i usługi.
- W sekcji Wyczyść dane przeglądania wybierz opcję Wyczyść teraz dane przeglądania.
- Wskaż zakres czasu oraz zaznacz opcję Buforowane obrazy i pliki.
- Zatwierdź polecenie czyszczenia przyciskiem Wyczyść teraz.
Safari:
- Po uruchomieniu przeglądarki kliknij symbol koła zębatego, aby wejść do Preferencji.
- Przejdź do zakładki Prywatność.
- Kliknij przycisk Szczegóły.
- Zaznacz nazwy witryn, z których zamierzasz usunąć pliki pamięci podręcznej.
- Kliknij przycisk Usuń.
Jak usunąć pamięć podręczną na telefonie z Androidem?
Pamięć podręczną można także usunąć na telefonie. Sprawdź, jak to zrobić.
Mozilla Firefox:
- Otwórz aplikację Firefox i kliknij symbol trzech pionowych kropek.
- Wybierz Ustawienia z rozwijanej listy.
- Wskaż opcję Usuń dane przeglądania.
- Zaznacz pole obok kategorii Obrazy i pliki w pamięci podręcznej.
- Potwierdź polecenie przyciskiem Usuń dane przeglądania.
Google Chrome:
- Po otwarciu przeglądarki kliknij symbol trzech pionowych kropek.
- Wybierz opcję Historia, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Wskaż preferowany zakres czasowy i zaznacz pole Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej.
- Kliknij przycisk Wyczyść dane.
Opera:
- Otwórz aplikację Opera, kliknij ikonę użytkownika, a następnie symbol koła zębatego (Ustawienia).
- Wybierz opcję Prywatność, a potem Wyczyść dane.
- Wejdź do zakładki Zaawansowane.
- Zaznacz pole Obrazy i pliki w pamięci podręcznej.
- Kliknij przycisk Wyczyść dane.
Microsoft Edge:
- Po otwarciu przeglądarki kliknij symbol trzech poziomych kropek.
- Wejdź do ustawień.
- Wybierz opcję Prywatność i zabezpieczenia, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Zaznacz kwadrat obok opcji Buforowane obrazy i pliki.
- Zatwierdź polecenie przyciskiem Wyczyść dane.
Jak wyczyścić pamięć podręczną na komputerze MAC?
Pamięć cache można także usunąć na komputerach MAC. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Safari:
- Użyj skrótu klawiszowego Command + Alt + E.
Mozilla Firefox:
- Po otwarciu przeglądarki wybierz opcję Historia.
- Określ zakres czasu czyszczenia.
- Wskaż, że chcesz wyczyścić tylko pamięć podręczną.
- Kliknij przycisk Wyczyść.
Google Chrome:
- Kliknij symbol trzech pionowych kropek w menu przeglądarki.
- Wybierz opcję Więcej narzędzi, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Zaznacz pole Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej.
- Wskaż zakres czasu.
- Zatwierdź operację przyciskiem „Wyczyść dane”.
Opera:
- Otwórz aplikację i z menu głównego kliknij Opera, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Wskaż zakres czasu.
- Zaznacz pole odnoszące się do usuwania plików pamięci podręcznej.
- Kliknij polecenie Wyczyść dane.
Jak usunąć pamięć podręczną na iPhonie i iPadzie?
Pliki pamięci cache można także usuwać na urządzeniach mobilnych z systemem iOS.
Safari:
- Otwórz aplikację Ustawienia, a następnie wybierz Safari.
- Odszukaj zakładkę Wymaż historię i dane witryn.
- Kliknij opcję Wyczyść pamięć podręczną.
- Kliknij Safari i wybierz opcję Zaawansowane.
- Kliknij Dane witryny, a następnie Edytuj i usuń poszczególne elementy.
- Wskaż strony, z których chcesz usunąć pamięć podręczną.
- Zatwierdź polecenie usunięcia plików.
Google Chrome:
- Otwórz aplikację Google Chrome.
- Kliknij symbol trzech pionowych kropek.
- Wybierz opcję Historia, a następnie Wyczyść dane przeglądania.
- Zaznacz pole Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej.
- Kliknij polecenie Wyczyść dane przeglądania.
Opera:
- Po otwarciu aplikacji kliknij symbol trzech linii.
- Kliknij Ustawienia i wybierz opcję Wyczyść dane przeglądarki.
- Wskaż kategorię Obrazy i pliki w pamięci podręcznej.
- Kliknij polecenie Wyczyść.
Mozilla Firefox:
- Otwórz aplikację Firefox i kliknij symbol trzech linii.
- Wybierz opcję Ustawienia.
- Kliknij Zarządzanie danymi.
- Zaznacz pole obok pamięci podręcznej.
- Zatwierdź polecenie przyciskiem Wyczyść dane prywatne.
Zadbaj o bezpieczeństwo swojego komputera i telefonu
Każdy użytkownik internetu jest narażony na wiele cyberzagrożeń, związanych zwłaszcza z atakami hakerskimi, phishingiem i złośliwym oprogramowaniem. Nasze dwie usługi – Bezpieczny Internet i Bezpieczny Smartfon pozwalają uzyskać skuteczną ochronę. Pakiet obejmuje m.in. oprogramowanie antywirusowe, zaporę firewall, filtr antyspamowy do poczty, ochronę danych płatniczych czy zdalny lokalizator zgubionego telefonu.
Sprawdź też, co to jest chmura internetowa oraz jakie zastosowanie ma chmura obliczeniowa - w kontekście nie tylko prywatnym, ale głównie firmowym.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty