24 listopada 2020
Internet mobilny a stacjonarny – jakie są między nimi różnice?
Internet stacjonarny a mobilny – definicje
Internet stacjonarny to stałe łącze domowe, którego główną cechą jest nielimitowany dostęp do sieci. Można wyróżnić jego różne rodzaje, takie jak np. światłowody, internet kablowy w sieci LAN, telefoniczne łącze przewodowe DSL lub ADSL, połączenie poprzez satelitę czy wykorzystujące fale radiowe.
Internet mobilny to natomiast łącze bezprzewodowe udostępniane przez operatorów sieci komórkowych. Pozwala na korzystanie z internetu w każdym miejscu, które znajduje się w zasięgu danej sieci. Transmisja odbywa się w ramach transferu danych, który stopniowo się zużywa. Po jego całkowitym wyczerpaniu prędkość połączenia znacząco spada – zwykle do 32 Kb/s. Maksymalna szybkość internetu mobilnego jest uzależniona od tego, w zasięgu jakiej technologii znajduje się użytkownik – 2G, 3G, 3,5G czy 4G, znanej lepiej pod nazwą LTE.
Użytkownik może łączyć się z siecią mobilną dzięki karcie SIM operatora, umieszczonej w telefonie, przenośnym modemie lub routerze. Pozwala to korzystać z takiego internetu zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze.
Internet światłowodowy
Zdecydowanie najlepszymi parametrami jakościowymi cechuje się internet światłowodowy. Wyróżniają go najwyższa stabilność i przepustowość łącza. Prędkość światłowodów sięga nawet 1 Gb/s, co wielokrotnie przekracza możliwości innych rodzajów internetu stacjonarnego. Internet taki działa szybko i niezawodnie, bez względu na zakłócenia elektromagnetyczne czy panujące warunki atmosferyczne, co odróżnia go np. od łącza radiowego.
Światłowody tworzy sieć cienkich i lekkich włókien światła. To właśnie wykorzystanie fal świetlnych sprawia, że internet ten jest tak szybki – bez względu na to, ilu użytkowników w tym samym czasie korzysta z łącza. Przewody tego typu nie iskrzą się, ani nie nagrzewają. Więcej na temat działania internetu światłowodowego można przeczytać tutaj.
Internet LTE
Internet LTE to udoskonalona wersja poprzednich standardów, takich jak 2G, 3G i 3,5G. Cechuje się wielokrotnie wyższą prędkością pobierania, która może osiągnąć do 300 Mb/s. Połączenie takie jest stabilne bez względu na warunki pogodowe. Jego parametry jakościowe nie odbiegają więc znacząco od stacjonarnego łącza światłowodowego. Więcej informacji na temat internetu mobilnego LTE można przeczytać tutaj.
Internet mobilny a stacjonarny – różnice
Poniższa lista ukazuje najważniejsze różnice pomiędzy internetem mobilnym na stacjonarnym.
-
Łącze stacjonarne cechuje się nielimitowanym dostępem, podczas gdy mobilne jest objęte limitem w ramach wykupionego pakietu danych – po jego wyczerpaniu prędkość internetu zauważalnie spada.
-
Internet mobilny może być używany w dowolnym miejscu, pod warunkiem znajdowania się urządzenia w zasięgu sieci operatora. Z łącza stacjonarnego można zaś korzystać jedynie w określonym budynku i ewentualnie w jego bezpośrednim obejściu – zasięg pozwala zwiększyć wzmacniacz sygnału, znany również jako repeater Wi-Fi.
-
Internet światłowodowy jest szybszy i stabilniejszy w porównaniu do mobilnego – zbliżone do niego parametry posiada jedynie internet LTE.
-
Internet mobilny jest łatwiej dostępny niż stacjonarny – zasięg LTE obejmuje już przeszło 90% miejscowości w Polsce. Łącze światłowodowe może być zainstalowane najczęściej tylko na terenie miast.
-
Łącze mobilne jest znacznie prostsze, szybsze i tańsze w instalacji niż stacjonarne. Nie wymaga podłączania okablowania oraz wykonywania związanych z tym prac w budynku, np. wiercenia dziur w ścianach czy ich kucia.
LTE czy światłowód – na co się zdecydować?
Wybór pomiędzy internetem mobilnym a stacjonarnym warto uzależnić od własnych potrzeb.
Kiedy warto zdecydować się na internet światłowodowy?
-
Osoby chcące korzystać z sieci głównie w domu – zwłaszcza jeżeli będzie się do niej łączyć kilku domowników – powinny w pierwszej kolejności rozważyć instalację światłowodów.
-
Tego typu internet stacjonarny będzie lepszym rozwiązaniem głównie dla tych użytkowników, którzy często łączą się z siecią i używają jej do takich celów jak streamowanie, granie w gry w trybie online, a także oglądanie filmów, wydarzeń sportowych czy innych transmisji w telewizji internetowej.
-
Łącze światłowodowe można również polecić osobom chcącym szybko pobierać i udostępniać dużych rozmiarów pliki, np. zdjęcia czy nagrania video.
A kiedy warto zdecydować się na internet mobilny LTE?
-
Internet mobilny LTE to dobre rozwiązanie dla mieszkańców miejscowości, które znajdują się poza zasięgiem światłowodów – najczęściej są to wsie oraz małe miasteczka.
-
Internet mobilny pozwoli im na szybkie i wygodne korzystanie z sieci, w tym oglądanie filmów w jakości HD. Osoby często podróżujące również powinny być zadowolone z mobilnego łącza, ponieważ można je „zabrać ze sobą” w dowolne miejsce, np. na wakacje, w podróż służbową, do pracy, restauracji czy na spotkanie ze znajomymi.
-
Wybór internetu mobilnego jest również wartym uwagi rozwiązaniem dla studentów oraz osób wynajmujących mieszkanie bez stałego łącza stacjonarnego. Mogą korzystać z internetu w budynku i poza nim bez podłączania się do kablowej instalacji – wystarczy, że umieszczą kartę SIM operatora w routerze, przenośnym modemie lub smartfonie.
Przed podjęciem decyzji o wyborze internetu mobilnego warto się upewnić, czy obszar budynku znajduje się w zasięgu sieci LTE. Najczęściej poglądowe mapy zasięgu są dostępne na stronach internetowych operatorów.
Internet LTE jest oferowany przez operatorów w różnych wariantach limitu transferu danych. Duży pakiet – najlepiej co najmniej 30 GB – polecamy zwłaszcza użytkownikom często korzystającym z internetu. Taki wybór warto rozważyć, jeżeli chcesz oglądać filmy i transmisje na żywo, grać w gry czy pobierać dużych rozmiarów pliki. Spora ilość danych pakietowych będzie również niezbędna, jeżeli będzie z nich korzystać więcej niż jedna osoba.
Oferta internetu w Netii
Trudno więc jednoznacznie stwierdzić, czy lepszy będzie internet LTE, czy światłowód, gdyż każda z tych sieci sprawdza się w nieco innych sytuacjach. Netia oferuje zarówno szybkie łącze światłowodowe, jak i internet mobilny LTE. Możesz zdecydować się na stacjonarny internet w takich opcjach maksymalnej prędkości jak 300 Mb/s, 500 Mb/s oraz 1 Gb/s. W cenie każdego pakietu znajduje się stacjonarny router. Dodatkowo masz możliwość korzystania z usługi Bezpieczny Internet, a także wyboru oferty internetu z dostępem do platformy HBO GO.
Internet mobilny LTE w Netii jest dostępny w trzech opcjach limitu transferu danych komórkowych – 10 GB, 30 GB oraz 100 GB (oferta „Internet bez limitu”). W dwóch pierwszych wariantach otrzymasz w cenie przenośny modem, a ofercie „Internet bez limitu” router stacjonarny. Nawet po wyczerpaniu pakietu 100 GB nadal będziesz mógł wygodnie korzystać z sieci, gdyż prędkość spada do 1 Mb/s – w pozostałych opcjach do 32 KB/s.
Sprawdź także oferty internetu w Białymstoku, internetu w Poznaniu oraz internetu w Lublinie.
Jesteś przedsiębiorcą? Sprawdż również, jaki jest najlepszy internet dla firm oraz które łącze wybrać – symetryczne czy asymetryczne?
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty