06 grudnia 2020
Jak chronić telefon przed wirusami? 10 prostych zasad.
Sporo mówi się dziś o bezpiecznym korzystaniu z komputera, natomiast rzadko zastanawiamy się, jak chronić telefon przed wirusami. Dobrze jest wiedzieć, że cyberprzestępcy mogą wyrządzić użytkownikom urządzeń mobilnych równie dotkliwe szkody. Jak się przed tym ustrzec?
Dlaczego warto zadbać o zabezpieczenie telefonu przed wirusami?
Telefony z dostępem do internetu są narażone na infekcję niemal wszystkimi wirusami komputerowymi, takimi jak m.in. konie trojańskie, oprogramowanie szpiegujące, adware, robaki, ransomware czy rootkity. Programy te mogą spowodować wiele szkód na urządzeniach mobilnych, takich jak m.in.:
-
wykradanie wiadomości SMS – w tym kodów autoryzacyjnych do bankowości internetowej,
-
wysyłanie bez wiedzy użytkownika SMS-ów o podwyższonej opłacie,
-
uruchamianie płatnych subskrypcji i usług premium,
-
samoistne nawiązywanie połączeń telefonicznych,
-
przechwytywanie poufnych danych, takich jak loginy i hasła do poczty czy bankowości elektronicznej, numery kart płatniczych,
-
przechwytywanie lub usuwanie zdjęć, filmów i innych plików zapisanych w pamięci telefonu,
-
blokowanie dostępu do telefonu w celu żądania okupu,
-
rozsyłanie SPAM-u z adresu mailowego użytkownika lub jego konta w mediach społecznościowych,
-
instalowanie aplikacji bez wiedzy właściciela telefonu,
-
zmienianie ustawień w systemie,
-
wyświetlanie nachalnych reklam,
-
przechwytywanie listy kontaktów lub blokowanie do niej dostępu,
-
przyśpieszone zużywanie internetowych danych pakietowych,
-
szybsze rozładowywanie się baterii oraz przegrzewanie telefonu,
-
monitorowanie odwiedzanych przez użytkownika stron internetowych,
-
przechwytywanie informacji dotyczących lokalizacji telefonu.
10 wskazówek, jak zabezpieczyć telefon przed wirusami
Przedstawiamy praktyczne porady, dzięki którym można znacząco zmniejszyć ryzyko infekcji różnego typu szkodliwym oprogramowaniem. Przy każdej wskazówce zaznaczamy, przed jakim konkretnie rodzajem malware można się zabezpieczyć.
1. Regularnie aktualizuj system oraz aplikacje
Smartfon będzie znacznie bardziej narażony na ataki hakerów, jeżeli w systemie operacyjnym będą znajdować się luki w zabezpieczeniach. Dlatego tak istotne jest, aby na bieżąco aktualizować oprogramowanie, w tym wszystkie zainstalowane w telefonie aplikacje. Nieużywane przez dłuższy czas programy należy odinstalowywać. Dzięki temu można zmniejszyć ryzyko infekcji zwłaszcza takimi wirusami jak trojany, robaki, rootkity, adware oraz ransomware.
2. Ostrożnie korzystaj z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi
Takie sieci zwykle nie są odpowiednio zabezpieczone, dlatego przestępcy mogą łatwo przechwytywać poufne dane oraz infekować telefon wirusami, takimi jak np. rootkity, robaki, ransmoware, adware, malware czy trojany. W związku z tym najlepiej unikać łączenia się z internetem w restauracji, kawiarni, bibliotece czy na dworcu. Szczególnie należy zrezygnować z logowania się do banku czy innych systemów, które wymagają podawania wrażliwych danych.
3. Nie otwieraj maili ani MMS-ów od podejrzanych nadawców
Do infekcji złośliwym oprogramowaniem często dochodzi poprzez kliknięcie w link prowadzący do strony zawierającej wirusy lub na skutek pobrania dołączonego do wiadomości załącznika. Niebezpieczne jest już samo wyświetlenie grafik zamieszczonych w mailu czy MMS-ie – może to skutkować przedostaniem się do systemu robaka. Dlatego każdą wiadomość od niezaufanego nadawcy należy zignorować lub usunąć. W ten sposób można uchronić się nie tylko przed robakiem, lecz także wieloma innymi rodzajami wirusów, m.in. adware, rootkitem, trojanem czy spyware. Podejrzenia powinny wzbudzać maile typu SPAM, a także wiadomości z wieloma błędami czy napisane w obcym języku.
4. Chroń sieć za pomocą trudnych do odgadnięcia haseł
Jeżeli logujesz się na telefonie do sieci Wi-Fi, pamiętaj o jej odpowiednim zabezpieczeniu za pomocą hasła. Powinno być ono trudne do złamania, czyli odpowiednio długie, składające się z dużych i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Najlepiej utworzyć je za pomocą internetowych generatorów. Silne hasło to jeden z najprostszych sposobów na to, jak chronić telefon przed wirusami, w tym zwłaszcza robakami.
5. Nie klikaj w wyskakujące okna
Szkodliwe oprogramowanie możesz również nieświadomie pobrać na swój telefon, jeżeli będziesz klikać w okna pojawiające się w przeglądarce lub na pulpicie. Zwykle są to komunikaty informujące o wygranej w konkursie czy obecności wirusa w pamięci urządzenia. Po kliknięciu w takie okno użytkownik jest przekierowywany na zainfekowaną stronę, np. programem adware, rootkitem, spyware czy robakiem.
6. Korzystaj z wirtualnej klawiatury
Sporym zagrożeniem dla osób korzystających z telefonów są programy typu spyware, czyli monitorujące aktywność podczas korzystania z urządzenia. Mogą one wykonywać i przechwytywać zrzuty ekranu, nagrywać rozmowy telefoniczne czy wykradać wiadomości SMS. Jednym z rodzajów spyware jest keylogger, czyli oprogramowanie rejestrujące naciśnięcia na klawiaturę. Możesz uchronić się przed negatywnymi skutkami tego wirusa, korzystając z klawiatury ekranowej – zwłaszcza podczas logowania się na telefonie do aplikacji bankowych.
7. Instaluj aplikacje wyłącznie z zaufanych źródeł
Do najczęstszych przyczyn infekcji telefonu wirusami należy pobieranie aplikacji z niezaufanych witryn. Można wtedy zamiast przydatnego narzędzia pobrać na urządzenie złośliwe programy adware, spyware, konia trojańskiego czy rootkita. Dlatego warto instalować aplikacje jedynie z oficjalnych sklepów, takich jak Sklep Google Play, Windows Phone, App Store czy BlackBerry World. Przed pobraniem dobrze jest również zapoznać się z ocenami i recenzjami użytkowników. Można się wtedy dowiedzieć np. tego, czy dana aplikacja działa poprawnie i czy nie wyświetla nachalnych reklam.
Podczas pierwszego uruchamiania aplikacji uważnie też przeczytaj, jakie nadajesz jej uprawnienia. Może się okazać, że będzie ona miała dostęp do twoich wiadomości SMS, zdjęć, aparatu, kamery, lokalizacji czy listy kontaktów. Zadaj sobie wtedy pytanie, czy dany program faktycznie potrzebuje określonego uprawnienia do prawidłowego działania. Istnieje ryzyko, że nieświadomie pobrałeś złośliwy program spyware, adware czy rootkita.
8. Nie korzystaj z potencjalnie niebezpiecznych stron
Ryzyko infekcji telefonu wirusem jest znacznie wyższe w przypadku korzystania ze stron o wątpliwej renomie, takich jak np. serwisy pornograficzne czy o tematyce nielegalnych interesów. Można wtedy pobrać różnego typu malware, np. konie trojańskie, adware, spyware, robaki czy ransomware.
9. Wykonuj regularnie kopie zapasowe systemu oraz ważnych plików
Dzięki temu zabezpieczysz się przed nieodwracalną utratą cennych danych, które gromadzisz w pamięci telefonu. Najlepiej utworzone kopie zapasowe przechowywać w różnych miejscach, np. na pendrive, dysku komputera, karcie pamięci oraz w systemach chmurowych. Zaniedbując wykonywanie backupów, możesz bezpowrotnie utracić dostęp do plików, jeżeli telefon zostanie zainfekowany programem ransmoware lub rootkitem.
10. Korzystaj z programu antywirusowego i regularnie go aktualizuj
Wszystkie sposoby na to, jak chronić swój telefon przed wirusami mogą okazać się niewystarczające, jeżeli na urządzeniu nie zostanie zainstalowane oprogramowanie antywirusowe. Jego obecność w telefonie jest tak samo ważna jak na komputerze. Warto upewnić się, czy dany antywirus zabezpiecza przed wszystkimi rodzajami złośliwego oprogramowania i chroni je w trybie rzeczywistym. Należy pamiętać o systematycznych aktualizacjach programu antywirusowego, aby był w stanie wykrywać i usuwać najnowsze zagrożenia.
Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak zabezpieczyć telefon przed wirusami. Klienci Netii mogą chronić swoje urządzenie mobilne przed różnego typu złośliwym oprogramowaniem dzięki usłusze Bezpieczny Smartfon. W jej ramach można korzystać z programu antywirusowego, ochrony rodzicielskiej, a także systemu zabezpieczania poufnych danych, takich jak np. loginy, hasła czy numery PESEL. Nie bagatelizuj bezpieczeństwa swojego telefonu – zadbaj o ochronę przed wirusami już teraz!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty