24 lipca 2024
Jak sprawdzić, czy Twój mail jest bezpieczny? Jak poznać wyciek danych?
Obawiasz się, że Twoje poufne dane trafiły w ręce cyberprzestępców na skutek wycieku danych? Dowiedz się, jak sprawdzić, czy mail jest bezpieczny. Zobacz również, co zrobić, jeśli okaże się, że wyciekł do internetu.
Na czym polega wyciek danych?
Wyciek danych polega na udostępnieniu w sieci bazy z poufnymi informacjami użytkowników – pojedynczego lub wielu serwisów internetowych. W takim przypadku istnieje ryzyko, że nieuprawnione osoby wykorzystają zdobyte dane bez wiedzy ich właścicieli. Mogą np.:
- włamać się na konta w serwisach internetowych,
- wykraść pieniądze z banku,
- zaciągnąć kredyt na dane ofiar,
- przesyłać na adres mailowy SPAM lub wiadomości z zainfekowanym plikiem,
- dokonać kradzieży tożsamości w internecie – aby zaszkodzić reputacji swojej ofiary lub narazić ją na straty finansowe.
Potencjalne przyczyny wycieku danych
Wyciek danych może mieć różne przyczyny. Najczęściej dochodzi do niego z powodu:
- ataku hakerskiego – kiedy baza z danymi użytkowników serwisu nie jest odpowiednio zabezpieczona,
- działania złośliwego oprogramowania – np. konia trojańskiego, keyloggera czy programu spyware,
- umyślnego działania konkurencji lub pracowników – mogą chcieć w ten sposób np. zemścić się na byłym pracodawcy,
- zastosowania phishingu – cyberprzestępcy podszywają się pod znane osoby lub instytucje – wprowadzeni w błąd użytkownicy nieświadomie sami podają wrażliwe dane w formularzach internetowych czy odpowiedziach na wiadomości mailowe.
Jak sprawdzić, czy moje dane wyciekły za pomocą wyszukiwarki Bezpieczne Dane?
Ministerstwo Cyfryzacji w maju 2023 roku uruchomiło internetową wyszukiwarkę Bezpieczne Dane. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić wyciek danych, uspokajamy – to całkowicie bezpłatna, pewna i prosta metoda. Serwis zawiera informacje o wyciekach, które wykryli specjaliści CERT Polska – Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego.
Jak sprawdzić, czy mail jest bezpieczny?
- Wejdź na stronę https://bezpiecznedane.gov.pl
- Kliknij przycisk „Sprawdź dane”.
- Zaloguj się za pomocą jednego z narzędzi autoryzacji – e-dowodu, Profilu Zaufanego lub logowania do systemu e-bankowości w Twoim banku.
- Wpisz w polu wyszukiwania na stronie swoje adresy mailowe – możesz także sprawdzić loginy.
- Kliknij przycisk „Sprawdź dane”.
- Odczytaj wynik testu.
Jak sprawdzić na stronie Have I Been Pwned, czy mail jest bezpieczny?
Baza serwisu Bezpieczne Dane zawiera jedynie informacje o wyciekach od maja 2023 roku – wykrytych przez zespół CERT. Jeśli wyszukiwarka nie wskaże Twojego adresu, nie oznacza to, że jesteś bezpieczny. Warto skorzystać również z angielskojęzycznej strony Have I Been Pwned?, która jest dostępna w sieci od 2023 roku i gromadzi dane o naruszeniach z całego świata. Prowadzi ją Troy Hunt – australijski ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.
Jak sprawdzić w serwisie Have I Been Pwned, czy Twój mail jest bezpieczny?
- Wejdź na stronę https://haveibeenpwned.com.
- Wprowadź swój adres mailowy w polu wyszukiwarki „email adress”.
- Kliknij przycisk „pwned?”.
- Odczytaj wyniki – pokaże się komunikat, z którego odczytasz, czy Twój mail wyciekł, a jeśli tak, to zobaczysz szczegółowe informacje o poszczególnych naruszeniach – w tym nazwę serwisu, z którego dane zostały upublicznione.
Jak sprawdzić wyciek danych – kontroluj swoją skrzynkę mailową
Możesz jeszcze w inny sposób sprawdzić, czy Twoje dane wyciekły. Wystarczy, że będziesz sprawdzać wiadomości mailowe od właścicieli serwisów, na których jesteś zarejestrowany. W razie wycieku mają obowiązek poinformować Cię o takim incydencie. Zwracaj także uwagę na przesyłane alerty o podejrzanych próbach logowania na Twoje konta.
Twoje dane wyciekły? Sprawdź, co możesz zrobić
Znalazłeś swój adres mailowy w bazie wycieków? Nie musi to jeszcze oznaczać nic strasznego – możliwe, że nikt nie zdążył wykorzystać Twoich danych. Podejmij jednak jak najszybciej kilka działań zabezpieczających:
- Przeskanuj komputer programem antywirusowym.
- Zmień hasło logowania do poczty elektronicznej.
- Jeśli używałeś tego samego hasła w innych serwisach, wszędzie dokonaj jego zmiany (najlepiej w każdym miejscu ustal inne, unikatowe i skomplikowane hasło).
- Zaloguj się na swoje konto w banku i sprawdź, czy w historii nie ma podejrzanych transakcji.
- Ustaw uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
- Zachowaj ostrożność, jeśli będziesz otrzymywać podejrzane wiadomości od nieznanych nadawców – mogą wysyłać na Twój adres SPAM i próbować wyłudzić więcej danych lub skłonić do pobrania programu malware.
W innym artykule na naszym blogu przeczytasz, jak ustawić bezpieczne hasło. Przede wszystkim każde z nich powinno być unikalne – nie używaj więc tego samego zabezpieczenia do sklepów internetowych, systemów e-bankowości, poczty elektronicznej, platform społecznościowych i innych serwisów. Pamiętaj, że bezpieczne hasła są długie, skomplikowane oraz zawierają znaki specjalne. Menedżer haseł pomoże Ci je utworzyć i łatwo nimi zarządzać – bez potrzeby zapamiętywania.
Rejestruj się tylko w tych serwisach internetowych, które mają dobre opinie i w zaawansowany sposób chronią dane swoich użytkowników. Pobieraj pliki wyłącznie z zaufanych źródeł, aby uniknąć infekcji złośliwym oprogramowaniem.
Na naszym blogu poznasz jeszcze więcej zasad bezpieczeństwa w sieci, których warto przestrzegać.
Bezpieczny Internet – zaawansowana ochrona przed wyciekiem danych i nie tylko
Bezpieczny Internet chroni komputer i urządzenia mobilne przed różnymi zagrożeniami w sieci, w tym wyciekiem danych, włamaniami do bankowości internetowej, SPAM-em czy wirusami. Możesz korzystać m.in. z menedżera haseł, zapory firewall, ochrony rodzicielskiej czy filtra antyspamowego do poczty. Bezpieczny Internet otrzymał wyróżnienie w niezależnym teście Fundacji AVLab dla Cyberbezpieczeństwa, który potwierdził jego wysoką skuteczność w zakresie ochrony e-bankowości.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty