04 grudnia 2019
Jak sprawdzić IMEI telefonu?
Kradzież lub zgubienie smartfona to przykre zdarzenia, które mogą przydarzyć się każdemu. Warto wtedy wiedzieć, jak sprawdzić IMEI w swoim urządzeniu. Dzięki temu szanse na odzyskanie telefonu znacząco wzrastają. Co to jest IMEI i jak wygląda jego sprawdzanie na telefonach z systemem Android oraz iOS?
Co to jest IMEI telefonu?
IMEI telefonu (ang. International Mobile Equipment Identity) to unikalny numer składający się z piętnastu cyfr. Jest używany w celu międzynarodowej identyfikacji telefonów komórkowych. Poszczególne cyfry wskazują m.in. na kraj montażu urządzenia oraz jego homologację. Numer IMEI służy do identyfikowania poszczególnych modeli oraz weryfikowania ich legalności. Producent urządzenia, dzięki znajomości tego typu identyfikatora, zyskuje możliwość przeprowadzania automatycznych aktualizacji systemu. Sprawdzenie IMEI może być konieczne również przed oddaniem telefonu do serwisu.
Użytkownicy telefonów najczęściej zadają sobie pytanie o to, jak sprawdzić IMEI telefonu wtedy, gdy dojdzie do jego kradzieży lub zagubienia. Znajomość numeru IMEI pozwala zablokować urządzenie. W tym celu należy zgłosić operatorowi telefonu prośbę o nałożenie blokady, a także złożyć na policji zgłoszenie o kradzieży.
Zanim o tym, jak sprawdzić IMEI… dlaczego w ogóle sprawdzanie IMEI jest tak ważne?
Możliwość zablokowania telefonu jest tak istotna ze względu na to, że w ten sposób można uniknąć naliczania kosztów za połączenia wykonywane przez złodzieja. Po nałożeniu blokady telefon stanie się dla niego bezużyteczny. Nie będzie mógł z niego korzystać we wszystkich krajowych sieciach telefonicznych – nawet wtedy, gdy zamieni kartę SIM na inną. Warto zaznaczyć, że posiadacze modeli z funkcją dual-sim powinni dokonać blokady obu numerów IMEI.
Zweryfikować informacje o telefonie po IMEI warto również przed zakupem urządzenia – zwłaszcza jeżeli kupujemy go z nie do końca wiarygodnego źródła, np. w komisie, w lombardzie czy na aukcji internetowej. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że gdy kupujemy kradziony model, można narazić się na oskarżenie o paserstwo. Aby tego uniknąć, wystarczy sprawdzić, czy numer IMEI na pudełku oraz umowie nie został sfałszowany. Legalność telefonu można również sprawdzić w internetowych bazach skradzionych urządzeń mobilnych.
Jak namierzyć zgubiony telefon po IMEI?
Teoretycznie możliwe jest również namierzenie zagubionego telefonu po IMEI, ale techniczne możliwości lokalizowania telefonu na podstawie IMEI ma jedynie policja, która dysponuje odpowiednim sprzętem. W praktyce funkcjonariusze rzadko decydują się na zdalne lokalizowanie urządzeń mobilnych. Posługują się numerem IMEI głównie w przypadku, kiedy zagubienie telefonu ma związek z podejrzeniem popełnienia przestępstwa.
W internecie można się niestety natknąć na fałszywe strony, które obiecują zdalne namierzenie urządzenia po wskazaniu numeru IMEI. Wymagają w tym celu zwykle wysłania wiadomości SMS, wykonania przelewu lub zarejestrowania się. W ten sposób oszuści narażają swoje ofiary na wysokie opłaty lub wyłudzają poufne dane, posługując się metodą phishingu, np. w celu włamania na konto bankowe.
Jak sprawdzić IMEI w sposób „fizyczny”?
Numer zawsze IMEI można odnaleźć:
- na oryginalnym pudełku, w którym zapakowany był telefon. Identyfikator ten znajduje się zwykle na naklejce pod kodem kreskowym,
- w dokumentacji urządzenia – np. w karcie gwarancyjnej, na fakturze lub umowie.
Oprócz tego IMEI można odnaleźć również w różnych miejscach telefonu. Lokalizacja może być odmienna w zależności od marki i modelu smartfona. Najczęściej numer ten:
- jest umieszczany przez producentów pod baterią – o ile, że istnieje możliwość jej wyjmowania,
- znajduje się w tylnej części obudowy,
- znajduje się w miejscu zamontowania slotu karty SIM – na jego zewnętrznej części.
Jak sprawdzić IMEI w systemie?
Numer IMEI można również znaleźć w systemie każdego modelu telefonu. Uniwersalna metoda polega na wpisaniu na klawiaturze kodu *#06#. Może być jeszcze konieczne potwierdzenie komendy za pomocą przycisku nawiązania połączenia. W większości przypadków jest to jednak zbędne – IMEI wyświetli się na ekranie od razu po wpisaniu powyższego ciągu znaków.
Identyfikator IMEI odnajdziemy również w ustawieniach swojego urządzenia. Ścieżka dostępu do tego typu informacji może być różna w zależności od zainstalowanego oprogramowania:
- w systemie Android należy wejść do zakładki „ustawienia”, następnie dwukrotnie wybrać opcję „informacje o telefonie”, po czym wejść w pole „informacje o IMEI”,
- na urządzeniach iPhone z systemem iOS dostęp do identyfikatora można natomiast uzyskać po wejściu do zakładki „ustawienia”. Należy wejść w opcję „ogólne”, a następnie „to urządzenie”. Na ekranie ukaże się lista pozycji, a jedną z nich będzie IMEI. Użytkownik modelu iPhone ma możliwość skopiowania wyświetlonego numeru do schowka.
A jak sprawdzić IMEI, gdy na skutek uszkodzenia ekranu niemożliwe staje się wejście do ustawień telefonu? Na urządzeniach z systemem iOS jest to możliwe. W takim przypadku wystarczy podpiąć urządzenie do komputera za pomocą kabla USB, a następnie uruchomić aplikację iTunes. Kolejno należy wybrać urządzenie i wejść do zakładki „podsumowanie”.
Wiemy już, jak sprawdzić IMEI – ale jak można zabezpieczyć się przed kradzieżą telefonu?
Utrata urządzenia mobilnego może kosztować wiele – zwłaszcza wtedy, gdy gromadzimy na nim poufne dane. Aby temu zapobiec, warto zawczasu wyposażyć swój telefon w oprogramowanie zabezpieczające przed kradzieżą i jej negatywnymi skutkami. W ofercie Netii jest ono dostępne w formie usługi Bezpieczny Smartfon. Najbardziej przydatne funkcje to zdalna blokada telefonu oraz lokalizacja GPS. Jeżeli złodziej nie zdołał się jeszcze oddalić, wtedy pomocny może okazać się również głośny alarm, który można uaktywnić w sposób zdalny. Istnieje ponadto możliwość usunięcia lub zastrzeżenia poufnych danych na zaginionym urządzeniu.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty