12 października 2021
Jak włączyć Bluetooth w telefonie? Co to jest?
Warto wiedzieć, jak włączyć Bluetooth, aby móc korzystać z tej technologii w wielu sytuacjach na co dzień. Przedstawiamy krótką instrukcję uruchomienia funkcji na telefonach z systemem Android oraz iOS. Wyjaśniamy również, co to jest Bluetooth i do czego służy.
Co to jest Bluetooth?
Bluetooth to technologia bezprzewodowej komunikacji, która umożliwia wymianę danych pomiędzy urządzeniami znajdującymi się w bliskiej odległości od siebie. Przy jej użyciu można stworzyć bezprzewodową sieć o zasięgu osobistym (WPAN) w celu wymiany oraz synchronizacji danych.
Bluetooth jest standardem opisanym w specyfikacji IEEE 802.15.1 i wykorzystującym pasmo ISM w pasie częstotliwości radiowej 2,4 GHz, gdzie dostępnych jest 79 kanałów o szerokości 1 MHz każdy.
Można wyróżnić wiele standardów Bluetooth, które różnią się między sobą zwłaszcza pod względem maksymalnej prędkości transmisji, zużycia energii, bezpieczeństwa oraz liczby urządzeń możliwych do sparowania:
-
Bluetooth 1.0: transmisja do 21 kb/s,
-
Bluetooth 1.1: transmisja do 124 kb/s,
-
Bluetooth 1.2: transmisja do 328 kb/s,
-
Bluetooth 2.0 + EDR: transmisja do 2,1 Mb/s,
-
Bluetooth 2.1 + EDR: zmniejszenie zużycia energii,
-
Bluetooth 3.0 + HS: transmisja do 24 Mb/s,
-
Bluetooth 3.1 + HS: transmisja do 40 Mb/s
-
Bluetooth 4.0: transmisja do 1 Mb/s, znaczące obniżenie poboru energii,
-
Bluetooth 4.1: możliwość zastosowania Bluetooth w „internecie rzeczy”,
-
Bluetooth 4.2: transmisja do 25 Mb/s, poprawa bezpieczeństwa, łatwiejsze parowanie urządzeń,
-
Bluetooth 5.0: transmisja do 50 Mb/s,
-
Bluetooth 5.2: możliwość parowania więcej niż 2 urządzeń jednocześnie.
Urządzenia z Bluetooth mogą korzystać z jednej z trzech klas mocy nadawczej ERP, które różnią się między sobą ze względu na zasięg. Teoretycznie może on wynieść powyżej 100 metrów na otwartej przestrzeni w linii prostej, jednak większość urządzeń działa w klasie drugiej, umożliwiającej zasięg do 10 metrów.
Do czego służy Bluetooth?
Jeśli jeszcze nie wiesz, co daje Bluetooth w telefonie i innym sprzęcie, to warto, abyś poznał najważniejsze zastosowania tej technologii.
-
wymiana plików (np. muzyki, krótkich filmów, zdjęć czy dokumentów) pomiędzy telefonem a innymi urządzeniami, w tym komputerem, smartfonem czy tabletem,
-
bezprzewodowe łączenie komputera z klawiaturą i myszką,
-
korzystanie z systemu głośnomówiącego w samochodzie,
-
bezprzewodowa obsługa drukarki,
-
słuchanie bez zastosowania kabli muzyki przez słuchawki lub głośniki,
-
udostępnianie internetu ze smartfona na inny telefon lub komputer za pomocą funkcji tetheringu przez Bluetooth,
-
bezprzewodowa wymiana danych pomiędzy telefonem a inteligentnymi urządzeniami sportowymi, np. opaską fitness, krokomierzem, czujnikiem temperatury, pulsoksymetrem czy smartwatchem.
Bluetooth a NFC i ANT+
Można wyróżnić kilka istotnych różnic pomiędzy Bluetooth a innymi technologiami bezprzewodowej transmisji danych – NFC i ANT+.
Zasięg
Telefony z Bluetooth umożliwiają transmisję danych pomiędzy urządzeniami oddalonymi od siebie maksymalnie o 10 metrów. Jest to mniej w porównaniu do technologii NT+ (do 30 metrów), lecz znacznie więcej niż w przypadku NFC (do 20 centymetrów).
Rodzaj przesyłanych danych
Za pomocą Bluetooth można przesyłać pliki o różnej wielkości, w tym zdjęcia, filmy, dokumenty w formacie PDF czy muzykę. Standard ANT+ jest wykorzystywany głównie w celu udostępniania danych pomiarowych na urządzeniach do treningu sportowego. Technologia NFC służy natomiast dokonywaniu bezgotówkowych płatności zbliżeniowych za pomocą smartfona lub zegarka.
Bezpieczeństwo
Technologia NFC działa na bliskiej odległości do 20 cm, dlatego nawiązanie połączenia przez niepowołaną osobę jest praktycznie niemożliwe. Standard Bluetooth i ANT+, ze względu na większy zasięg, uchodzą za mniej bezpieczne.
Szybkość transmisji danych
Technologia Bluetooth umożliwia znacznie szybszą transmisję danych w porównaniu do pozostałych technologii bliskiego zasięgu. Maksymalna prędkość transferu może wynieść 50 Mb/s – w przypadku NFC jest to 424 kb/s, a ANT+ 60 kb/s.
Dostępność w telefonie
Funkcja Bluetooth jest dostępna w większości modeli telefonów, natomiast NFC i ANT+ tylko w nowoczesnych smartfonach.
Pobór energii
Bluetooth w porównaniu do NFC i ANT+ cechuje się większym zużyciem energii.
Sposób połączenia urządzeń
Zarówno funkcja Bluetooth, jak i ANT+ w telefonie wymagają parowania ze sobą urządzeń w celu wymiany danych pomiędzy nimi. W przypadku NFC nie ma takiej potrzeby, ponieważ połączenie jest nawiązywane automatycznie w czasie poniżej sekundy.
Jak włączyć Bluetooth na telefonie?
Włączenie funkcji Bluetooth jest wyjątkowe prostym i mało czasochłonnym zadaniem zarówno na telefonach z systemem Android, jak i iOS. Sposób uruchomienia może się nieznacznie różnić w zależności od używanej wersji oprogramowania.
Jak włączyć Bluetooth na telefonie z Androidem?
Istnieją dwa sposoby na to, jak włączyć Bluetooth. Po uruchomieniu funkcji Bluetooth konieczne jest jeszcze sparowanie ze sobą urządzeń. Należy w tym celu stuknąć na telefonie w nazwę sprzętu, z którym chcesz się połączyć. Sparowanie ze sobą dwóch telefonów lub telefonu z komputerem może również wymagać wprowadzenia kodu dostępu.
Pierwszy sposób
-
Wejdź do ustawień telefonu.
-
Wybierz opcję „Połączenia”/„Połączone urządzenia”.
-
Odszukaj i stuknij „Bluetooth” w celu aktywowania funkcji.
Drugi sposób
-
Rozwiń górne menu telefonu, przesuwając palcem na ekranie w kierunku od góry w dół.
-
Odszukaj i stuknij w ikonę „Bluetooth”.
Jak włączyć Bluetooth na telefonie z systemem iOS?
-
Uruchom aplikację „Ustawienia”.
-
Odszukaj i wybierz funkcję „Bluetooth” w celu jej aktywowania.
Pakiety komórkowe Netia Mobile
Możesz wysyłać znajomym swoje pliki znacznie szybciej niż za pomocą Bluetooth, jeśli uruchomisz na swoim telefonie pakiet internetu mobilnego. W ofercie Netia Mobile znajdziesz pakiety z transferem danych 2 GB, 12 GB, a w Netia Mobile 5G 30 GB i 72 GB. W cenie abonamentu otrzymasz nielimitowane połączenia głosowe, SMS-y i MMS-y, a także dostęp do usługi Bezpieczny Smartfon na 2 miesiące za darmo.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty