07 sierpnia 2020
Jak wyczyścić telefon przed sprzedażą? O czym należy pamiętać?
Usunięcie danych z urządzenia mobilnego w przypadku jego sprzedaży jest czynnością, o której często zapominamy. Warto jednak zainteresować się tematem, gdyż obecnie nasz telefon to źródło wielu danych o nas, również poufnych. W poniższym artykule opisujemy, jak wyczyścić telefon przed sprzedażą, czyli jak usunąć z niego dane.
Dlaczego warto wyczyścić telefon przed sprzedażą?
Obecnie telefon komórkowy nie służy tylko do wykonywania połączeń czy odbierania wiadomości tekstowych, jest również urządzeniem, gdzie przechowujemy zdjęcia i kontakty czy dzięki któremu wysyłamy maile. W dużym skrócie: telefony są źródłem informacji o użytkowniku.
W przypadku gdy podejmiemy decyzję o sprzedaży naszego obecnego modelu, warto więc wyczyścić wszelkie dane i informacje, które się na nim znajdują. Nie chcemy przecież, aby poufne informacje trafiły w ręce innych osób, które mogą je wykorzystać w różnych celach.
Dobrze też rozważyć wyczyszczenie informacji w sytuacji, kiedy pamięć będzie zapełniona, a urządzenie nie będzie działało poprawnie. Jak jednak usunąć dane z telefonów z wybranymi systemami?
Jak usunąć dane z telefonu Android?
Od kilku lat możemy zaobserwować trend – firmy coraz większą uwagę przykładają do bezpieczeństwa produkowanych urządzeń. Telefony, które wyposażone są w system Android 5.0 oraz nowszy, mają odpowiednie szyfrowanie danych. Jeżeli jednak posiadamy starszy model, powinniśmy wykonać kilka kroków, aby usunąć dane ze smartfona:
-
Przejdźmy do opcji „Ustawienia”.
-
Kolejno wybierzmy „Zabezpieczenia”. W niektórych modelach tak zakładka może nazywać się „Ustawienia prywatności”.
-
Z możliwych opcji wybierzmy „Zaszyfruj telefon”.
Szyfrowanie naszych danych może potrwać nawet godzinę, w zależności od rozmiaru informacji zapisanych na urządzeniu. Przed przystąpieniem do szyfrowania pamiętajmy o naładowaniu telefonu lub podpięcia go do ładowarki.
Gdy proces szyfrowania danych zostanie zakończony, możemy przejść do przywracania „Ustawień fabrycznych” w telefonie. Podobnie jak poprzednia opcja, ta możliwość dostępna jest w opcji „Ustawienia”.
Po wykonaniu tych czynności możemy mieć pewność, że kolejna osoba, która przejmie to urządzenie, nie będzie mogła uzyskać dostępu do naszych danych. Przed sprzedażą telefonu pamiętajmy o wyjęciu karty SIM oraz wszystkich kart pamięci.
Jak usunąć dane z telefonu iOS?
Usuwania informacji z telefonów z systemem iOS może być skomplikowane w sytuacji, gdy posiadamy również inne urządzenia Apple, które są ze sobą połączone. Dlatego przed sprzedażą telefonu należy pamiętać, aby rozłączyć nasz sprzęt z innymi, np. AppleWatch, oraz wylogować się z iTunes, AppStore oraz iCloud. Jak więc wyczyścić telefon z systemem iOS?
-
Pierwszym krokiem powinno być „Utworzenie backupu” urządzenia.
-
Kolejno upewnijmy się, że wylogowaliśmy się ze wszelkich usług oraz sklepów Apple. Możemy to zrobić poprzez przejście do „Ustawień” oraz odpowiedni wybór zakładek i wylogowanie lub wyłączenie funkcji.
-
Następnie przejdźmy do „Ustawień”, wybierzmy „Ogólne” oraz „Wyzeruj”.
-
Po przejściu do odpowiedniej zakładki powinny pokazać się nam różne opcje. Kliknijmy „Wymaż zawartość i ustawienia”.
-
W niektórych przypadkach może ukazać się okienko z prośbą o wprowadzenie identyfikatora AppleID oraz hasła.
-
Kolejno zostaniemy poproszeni o wpisanie kodu urządzenia lub kodu ograniczeń, gdy to zrobimy kliknijmy opcję „Wymaż”.
Po wykonaniu tych czynności nasze dane zostaną trwale usunięte z urządzenia, co oznacza, że nowy użytkownik nie będzie miał dostępu do naszych danych.
Wiele poradników poleca skorzystanie z aplikacji mobilnych, które samodzielnie i automatycznie usuwają nasze dane. Przed pobraniem ich na nasze urządzenie upewnijmy się, że są bezpiecznym rozwiązaniem.
Bezpieczne korzystanie z telefonu
Bezpieczne korzystanie z urządzeń mobilnych w dobie różnych zagrożeń cyfrowych jest bardzo ważne! Dlatego Netia w ofercie mobile posiada usługę Bezpieczny Smartfon, dzięki której klienci mogą dodatkowo zabezpieczyć swój telefon – ochronią swoje loginy czy hasła, a także zlokalizują smartfon podczas potencjalnej kradzieży. Przez pierwsze dwa miesiące usługa jest całkowicie darmowa – a potem kosztuje zaledwie 3 zł miesięcznie!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty