13 września 2023
Jaką muzykę do restauracji wybrać? Jak ją legalnie puszczać?
Zastanawiasz się, jaka muzyka do restauracji będzie najlepszym rozwiązaniem? To doskonałe pytanie – audiomarketing jest standardową praktyką stosowana przez firmy z różnych branż. Muzyka w lokalu gastronomicznym czy salonie urody może skutecznie zwiększyć zainteresowanie Twoimi usługami i pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku. Sprawdź, co warto wiedzieć o puszczaniu muzyki w swojej firmie i jak robić to zgodnie z prawem.
Muzyka w lokalu gastronomicznym – czy można ją swobodnie puszczać? Dlaczego warto to robić?
Muzyka w restauracji, na siłowni czy innym punkcie handlowo-usługowym stała się już standardem, do którego przyzwyczaili się klienci. Pomyśl, kiedy ostatnio zdarzyło Ci się robić zakupy w sklepie odzieżowym, w którym panowała absolutna cisza? Albo wybrać się do salonu fryzjerskiego, gdzie w tle nie grałaby nastrojowa muzyka sprzyjająca odprężeniu w fotelu?
Przedsiębiorcy i restauratorzy zdają sobie sprawę z potencjału tzw. audiomarketingu – czyli wykorzystywania muzyki w kreowaniu wizerunku firmy. To dość szerokie pojęcie, bo w gruncie rzeczy określa wszystkie działania nakierowane na zdobycie klientów za pośrednictwem dźwięków. Jednak na potrzeby tego tekstu zawęzimy znaczenie audiomarketingu wyłącznie do czynności związanych z puszczaniem muzyki w restauracji czy pubie.
Czy rzeczywiście jest to potrzebne? Jak się okazuje, nie jest to wyłącznie kaprys właściciela – muzyczne tło zapewnia wiele istotnych korzyści z punktu widzenia rentowności biznesu:
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów,
- zachęcanie do dłuższego pobytu w sklepie/lokalu,
- tworzenie przyjemnego klimatu zachęcającego do zakupów,
- poprawa doświadczeń klienta, tzw. CX (customer experience).
Oczywiście głównym celem pozostaje maksymalizacja zysków – muzyka w lokalu gastronomicznym może w tym pomóc. Jednak czy można puszczać muzykę w restauracji? Jak najbardziej, ale trzeba pamiętać, że wiąże się to z pewnymi restrykcjami i obowiązkami, które musisz dopełnić jako właściciel lokalu.
Jak legalnie puszczać muzykę w restauracji, czyli słów kilka o opłatach licencyjnych i ZAiKS-ie
Jeśli chcesz puszczać muzykę w swoim lokalu zgodnie z prawem, prędzej czy później natrafisz na informację o konieczności uiszczania opłat licencyjnych, czyli inaczej tantiem. Są to cykliczne koszty ponoszone z tytułu wykorzystywania utworów muzycznych w celach komercyjnych. Opłaty pobierane są przez ZAIKS i STOART, ale organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ) jest więcej. Zaliczają się do nich:
- ZAiKS – Stowarzyszenie Autorów. Najbardziej znana organizacja zajmująca się zarządzaniem prawami autorskimi. Wielu przedsiębiorców i właścicieli lokali gastronomicznych zastanawia się, czy komercyjna muzyka bez ZAiKS, a więc bez ponoszenia kosztów za prawa autorskie jest w ogóle możliwa do zorganizowania. Wyjaśniamy to w dalszej części tekstu.
- SAWP – Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Muzyczno-słownych.
- ZPAV – Związek Producentów Audio Video.
- STOART – Związek Artystów Wykonawców.
Zanim zdecydujesz, jaka muzyka do restauracji będzie dobrym wyborem w Twoim przypadku, musisz pamiętać o podpisaniu umowy z organizacjami OZZ i regularnym opłacaniu tantiem. Ich wysokość różni się w zależności od kilku czynników, takich jak rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, lokalizacja firmy (liczba ludności w konkretnym mieście) czy liczby miejsc w lokalu gastronomicznym.
Wiesz już, jak legalnie puszczać muzykę w restauracji – przyjrzyjmy się więc, jakie konsekwencje grożą właścicielom lokali za uchylanie się od uiszczania wspomnianych opłat. Takie zachowanie interpretowane jest jako jawne łamanie ustawy o prawach autorskich, za co grozi grzywna, kara ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności do lat 3. W Twoim lokalu w dowolnej chwili może pojawić się kontrola z ZAiKS-u bądź z policji. Funkcjonariusze sprawdzą, czy utwory muzyczne puszczane są legalnie w celach promocyjnych/komercyjnych.
Jaką muzykę do restauracji wybrać?
Skoro kwestie formalne mamy za sobą, zastanówmy się wspólnie, jaka muzyka do restauracji będzie odpowiednia. Właściciele lokali gastronomicznych mają niewątpliwie duże pole manewru pod względem wyboru playlisty. Z jednej strony profil konkretnej restauracji i serwowane w niej dania narzucają niejako klimat muzyczny, z drugiej – warto czasami wyjść poza utarte schematy i trochę poeksperymentować. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku, bo ciężka elektroniczna muzyka w ekskluzywnym lokalu typu fine dining może nie być dobrym pomysłem.
Naturalnym skojarzeniem z włoskim jedzeniem będą ponadczasowe, miłosne ballady rodem z Półwyspu Apenińskiego; w restauracji indyjskiej królować może orientalny, oniryczny klimat muzyczny, zaś w knajpach zaprojektowanych na modłę amerykańskich burgerowni mogą lecieć zarówno klasyki bluesa, rocka, jak i hity popowe. Jak widzisz, odpowiedzi na pytanie, jaka muzyka do restauracji, mogą być różne, tak samo jak różne mogą być gusta gości czy pomysł na konkretny lokal.
Legalna muzyka w restauracji dzięki Netii!
Najlepsze zostawiliśmy na koniec – czy wiesz, że wybierając ofertę Netii Muzyka Dla Firm, z Pakietem FREE możesz całkowicie uniknąć opłat ZAiKS i STOART, a przy tym cieszyć się starannie wyselekcjonowanymi playlistami? W Twojej restauracji zabrzmią wpadające w ucho piosenki, idealnie dopasowane do klimatu lokalu.
Wystarczy, że wybierzesz playlistę i włączysz muzykę z pakietu FREE – nie musisz martwić się opłatami za publiczne odtwarzanie utworów. Wszystkie funkcjonalności dostępne są w przejrzystym pakiecie, za który zapłacisz jedynie złotówkę za pierwsze 6 miesięcy. Sprawdź ofertę!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty