15 marca 2021
Kod PUK – jak go odzyskać i sprawdzić? Co to w ogóle jest?
Zastanawiasz się, jak odzyskać kod PUK, ponieważ twój telefon został zablokowany z powodu wprowadzenia kilkukrotnie błędnego numeru PIN? Przedstawiamy instrukcję, dzięki której przywrócisz możliwość wykonywania połączeń, wysyłania SMS-ów czy korzystania z internetu mobilnego.
Co to jest kod PUK i czym różni się od numeru PIN?
Numer PIN oraz kod PUK to zabezpieczenia chroniące dane zapisane na karcie SIM przed niepowołanym dostępem, np. w przypadku kradzieży telefonu. Przedstawiamy najważniejsze różnice pomiędzy nimi.
Kodu PUK nie można zmienić
W przeciwieństwie do osobistego numeru identyfikacyjnego PIN (Personal Identification Number), osobisty kod odblokowujący PUK (Personal Unlock Key) jest przypisany na stałe do karty SIM, którą klient otrzymuje przy zawieraniu umowy z operatorem. Nie można go zatem zmienić, co jest możliwe w przypadku PIN-u – wystarczy w tym celu ustawić nowy numer w ustawieniach zabezpieczeń swojego telefonu. Można również usunąć numer PIN i wybrać alternatywną formę autoryzacji, np. za pomocą odcisku palca.
PIN zazwyczaj jest krótszy niż PUK
Kolejna różnica wiąże się z tym, ile cyfr ma kod PUK, a ile PIN. PUK jest zazwyczaj dwukrotnie dłuższy, gdyż składa się z ośmiu cyfr. W związku z tym znacznie trudniej jest go zapamiętać niż czterocyfrowy numer PIN.
Zabezpieczenia te służą do nieco innych celów
Z numeru PIN użytkownicy telefonów korzystają znacznie częściej, ponieważ są proszeni o jego podanie przy każdym włączeniu telefonu, a nieraz również w celu odblokowania ekranu. PIN służy nie tylko zabezpieczaniu kart SIM, lecz także bankowych kart płatniczych. Kod PUK przyda się natomiast dopiero w momencie zapomnienia lub zgubienia numeru PIN. Jeśli trzykrotnie wprowadzisz do systemu błędny PIN, wtedy zostanie nałożona automatyczna blokada karty SIM. Jej odblokowanie będzie możliwe jedynie pod warunkiem wpisania prawidłowego kodu PUK.
Błędne wprowadzanie kodu PUK może zablokować kartę SIM na stałe
Jeśli pomylisz się 10 razy, wpisując błędny numer PUK, dojdzie do stałej i nieodwracalnej blokady używanej karty SIM. Utracisz wtedy nie tylko możliwość wykonywania połączeń głosowych, wysyłania wiadomości czy korzystania z sieci, lecz także dane zapisane na karcie, np. kontakty czy SMS-y. Jedyną możliwością dalszego korzystania z dotychczasowego numeru telefonu jest w takim przypadku uzyskanie duplikatu karty SIM. Operator za jego wydanie pobierze opłatę. Dlatego nie warto wpisywać kodu PUK z pamięci, jeżeli nie jesteś pewien, z jakich składa się cyfr.
Jak sprawdzić kod PUK?
Zablokowałeś swój telefon i zastanawiasz się teraz, skąd wziąć kod PUK? Skorzystaj z poniższej instrukcji, aby odblokować kartę SIM.
-
Znajdź plastikową ramkę, z której wyłamałeś kartę SIM po jej otrzymaniu od operatora razem ze starterem.
-
Numer PUK nie znajduje się na odnalezionej ramce? Sprawdź zatem, czy został on umieszczony na przesłanej przez operatora kopercie z kartą SIM lub dostarczonym dokumencie.
-
Przytrzymaj przycisk włączania telefonu i po wyświetleniu się na ekranie komunikatu z prośbą o podanie kodu PUK wpisz odnalezione 8 cyfr, a następnie – jeśli model telefonu tego wymaga – kliknij przycisk zatwierdzenia.
Jak odzyskać kod PUK?
Nie pamiętasz, w jakim miejscu znajduje się twój numer PUK? Możesz go odzyskać na kilka sposobów. Nie musisz tracić czasu na osobistą wizytę w salonie operatora – sprawę załatwisz również zdalnie, bez wychodzenia z domu.
-
Najłatwiejszym sposobem na to, jak odzyskać kod PUK, jest zalogowanie się na swoje indywidualne konto użytkownika w serwisie internetowym. Będzie to jednak możliwe tylko u niektórych operatorów. Dostęp do numeru PUK uzyskasz pod warunkiem, że już wcześniej dokonałeś rejestracji na stronie.
-
Możesz również zadzwonić na infolinię, aby skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta z innego numeru telefonu niż zablokowany. Operator przechowuje kod PUK w systemie komputerowym i na twoją prośbę powinien go udostępnić. Będzie to możliwe po pozytywnym przejściu weryfikacji tożsamości. Przed nawiązaniem połączenia przygotuj więc koniecznie dowód osobisty – możesz być poproszony np. o podanie danych osobowych, adresu czy kilku cyfr numeru PESEL. Jeśli korzystasz z telefonu w abonamencie, konieczne może okazać się ponadto wskazanie numeru/hasła abonenta. Po wprowadzeniu nowego numeru PUK zostaniesz poproszony o ustawienie własnego PIN-u.
-
Trzecia metoda na to, jak odzyskać kod PUK, polega na przesłaniu wniosku o jego przekazanie na adres mailowy Biura Obsługi Klienta. Pismo takie powinno być własnoręcznie podpisane i zeskanowane, a także zawierać dane osobowe użytkownika, na którego została zarejestrowana karta SIM. Wadą tego rozwiązania może okazać się długi czas oczekiwania na kontakt zwrotny.
Szukasz operatora telefonii komórkowej? Skorzystaj z oferty Netia Mobile!
W Netii możesz wybierać spośród trzech pakietów telefonicznych z nielimitowanymi wiadomościami SMS, MMS oraz połączeniami głosowymi na numery komórkowe i stacjonarne w Polsce. W każdej ofercie Netia Mobile otrzymasz pakiet internetu mobilnego – 2 GB, 12 GB lub 72 GB. Pamiętaj, że numer PIN i PUK nie zapewnią ci wystarczającej ochrony telefonu. Dlatego polecamy usługę Bezpieczny Smartfon z funkcją ochrony loginów i haseł, zdalnej lokalizacji i blokady urządzenia, a także kontroli rodzicielskiej.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty