26 września 2020
Kody USSD – czym są? Jak wyglądają?
Użytkownicy telefonii komórkowej mogą korzystać z kodów USSD, aby zarządzać dostarczanymi przez operatora usługami. W artykule wyjaśniamy, czym dokładnie te kody są, w jaki sposób je rozpoznać oraz jak wykorzystać.
Co to jest kod USSD?
USSD to angielskojęzyczny skrót, którego rozwinięciem jest Unstructured Supplementary Service Data. USSD można w języku polskim spotkać pod takimi nazwami jak krótkie kody lub szybkie kody. Mogą być one używane w sieciach telefonicznych UMTS oraz GSM.
Mechanizm USSD pozwala nawiązywać bezpośrednią komunikację pomiędzy telefonem a siecią operatora. Za pomocą kodów można wydawać określone polecenia z poziomu panelu urządzenia. W ciągu kilku sekund od wprowadzenia i zatwierdzenia kodu zostaje on przetworzony, co umożliwia natychmiastowe wykonanie wybranej akcji.
Kod USSD przyjmuje formę liczby lub liczb, które znajdują się pomiędzy symbolem gwiazdki (*). Każdy pojedynczy kod kończy znak hasztag (#).
Do czego służą kody USSD i dlaczego warto ich używać?
Za pomocą kodów USSD można sprawdzać, aktywować oraz wyłączać różne usługi. Służą one do przeprowadzania takich czynności jak np.:
-
sprawdzenie stanu konta,
-
sprawdzenie obecnej taryfy,
-
sprawdzenie własnego numeru telefonu,
-
sprawdzenie uruchomionych subskrypcji,
-
sprawdzenie pozostałych w ramach oferty minut/SMS-ów, MMS-ów lub danych pakietowych.
Kody USSD mogą być również wykorzystywane do kupowania dodatkowych pakietów, doładowywania telefonu w systemie prepaid, a także włączania i wyłączania takich usług jak m.in.
-
przekierowywanie połączeń przychodzących,
-
odrzucanie połączeń od anonimowych numerów,
-
sprawdzanie numeru IMEI,
-
aktywacja i dezaktywacja poczty głosowej.
Korzystanie z kodów USSD to szybkie i wygodne rozwiązanie. Dzięki ich stosowaniu można uniknąć konieczności poświęcania swojego czasu na telefoniczny kontakt z biurem obsługi klienta czy osobistą wizytę w salonie operatora. Nie trzeba również logować się na własne konto użytkownika w systemie internetowym. Znając odpowiednie kody USSD, można samodzielnie załatwić daną sprawę w ciągu kilku sekund.
Jak wprowadzić kod USSD w telefonie?
Użycie kodu USSD w telefonie jest bardzo proste i nie wymaga zewnętrznych aplikacji. Wystarczy za pomocą klawiatury telefonu wpisać odpowiedni ciąg znaków, a następnie zatwierdzić przyciskiem nawiązywania połączenia – najczęściej będzie to zielona słuchawka.
Po jej naciśnięciu nie zostanie nawiązana rozmowa, lecz dojdzie do zainicjowania określonej operacji. Następnie na ekranie powinna ukazać się informacja zwrotna – np. komunikat o uruchomieniu usługi, potwierdzenie doładowania telefonu, stan konta czy liczba MB do wykorzystania w ramach pakietu.
Użytkownicy Netii mogą aktywować/wyłączyć usługi dodatkowe za pomocą takich kodów USSD jak np.:
-
przekierowanie numeru w przypadku, gdy numer jest zajęty: *67*numer#,
-
przekierowanie w sytuacji, kiedy numer nie odpowiada: *61*numer#,
-
przekierowanie, kiedy numer nie jest osiągalny: *62*numer#,
-
sprawdzenie ilości danych internetowych pozostałych do końca aktualnego pakietu: *136#,
-
uruchomienie usługi połączeń oczekujących: *43*#,
-
sprawdzenie numeru IMEI: *#06#,
-
aktywowanie poczty głosowej: *122*11#,
-
wyłączenie poczty głosowej: *122*00#.
Nielimitowane pakiety telefonii komórkowej Netia Mobile
Użytkownicy Netii w każdym pakiecie telefonicznym otrzymują nielimitowane rozmowy na telefony stacjonarne i komórkowe. Mogą także bez ograniczeń wysyłać wiadomości SMS oraz MMS. Do wyboru są 3 pakiety, które różnią się pomiędzy sobą ze względu na limit transferu danych internetowych – 2 GB, 12 GB lub 50 GB. W ofercie Netia Premium oraz Netia VIP po wyczerpaniu pakietu nadal można swobodnie przeglądać strony internetowe, ponieważ prędkość spadnie tylko do 1 Mb/s.
W każdym pakiecie Netia Mobile użytkownik zyskuje możliwość korzystania przez 3 miesiące za darmo z usługi Bezpieczny Smartfon, która pozwala zabezpieczyć telefon przed rożnego rodzaju zagrożeniami sieciowymi – np. atakami cyberprzestępców czy wirusami.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty