03 kwietnia 2020
Rodzaje kart SIM – czym się od siebie różnią?
Karty SIM to jedne z tych elementów, które pozwalają na identyfikację użytkownika, dostęp do sieci komórkowej, a także umożliwiają swobodne kontaktowanie się z innymi. Rozwój technologii przyczynił się do tego, że karty SIM były stale modyfikowane oraz udoskonalane. W artykule przyglądamy się bliżej temu zagadnieniu i odpowiadamy na pytania, czym są, jakie są rodzaje i rozmiary kart SIM.
Co to jest karta SIM?
Karta SIM (ang. Subscriber Identity Module) to moduł elektroniczny, który umożliwia zidentyfikowanie użytkownika danego urządzenia za pomocą indywidualnego numeru IMSI. Mają one wbudowane mikroprocesory oraz pamięci, dzięki którym możemy mieć dostęp do sieci komórkowej. Poza tym karta umożliwia nam wykonywanie i odbieranie połączeń, bez niej możemy jedynie zadzwonić pod numer alarmowy 112.
Rodzaje kart SIM
Od pojawienia się na rynku pierwszej karty SIM minęło blisko 30 lat. Wraz z rozwojem kolejnych technologii elementy były modyfikowane i ulepszane. Obecnie rynek jest różnorodny w rodzaje kart SIM, które różnią się zastosowaniem oraz rozmiarem. Przez wiele lat funkcjonowania tego rozwiązania na rynku było dostępnych kilka kart SIM. Najbardziej popularnymi rodzajami są standardowe karty SIM, mini SIM, micro SIM, nano SIM oraz embedded SIM. Jakie są rozmiary kart SIM, oraz czym się różnią –wyjaśnimy w kolejnej części artykułu.
- Standardowa karta SIM – na rynku pojawiła się w 1991 roku, czyli blisko 30 lat temu. Jej rozmiar to 85 mm × 54 mm, czyli wielkością przypomina kartę kredytową. Umożliwiała wykonywanie połączeń, a także wysyłanie wiadomości tekstowych. Obecnie jest coraz rzadziej stosowana, jednak ulega stałym modyfikacjom. Producenci urządzeń cyfrowych zmierzają do zminimalizowania urządzenia.
- Mini SIM – wymiary karty SIM mini były znacznie mniejsze niż ta pierwszej generacji. Jej wymiar 25 mm × 15 mm × 0,76 mm sprawiły, że wykorzystywana była przez ponad 10 lat we wszystkich urządzeniach mobilnych. W kolejnych latach telefony komórkowe zaczęły być technologicznie rozwijane – zmiana wagi urządzenia, kolorowe ekrany czy poprawa estetyki, a później wprowadzenie aparatów poniekąd wymusiły na producentach kolejne prace nad unowocześnianiem modułu. Tego rodzaju karty SIM nie są już powszechnie stosowane, możemy je znaleźć w modelach telefonów i routerach z poprzednich dekad.
- Micro SIM – karta SIM w rozmiarze 15 mm × 12 mm × 0,76 mm pojawiła się na rynku w 2003 roku. Jednak dużym zainteresowaniem zaczęła się cieszyć 7 lat później, kiedy to po raz pierwszy została użyta przez firmę Apple w najnowszym modelu iPhone. To zapoczątkowało powszechną wymianę standardowych kart SIM na micro SIM, nie tylko wśród producentów urządzeń, ale także użytkowników, który masowo rozpoczęli samodzielne wymiany.
- Nano SIM – to kolejny rodzaj kart SIM, który stał się podstawowym elementem funkcjonowania większości urządzeń cyfrowych na rynku. Ostania generacja tradycyjnej karty została wprowadzona w 2012 roku. Od poprzedniej różni się przede wszystkim rozmiarem – 12,3 mm × 8,8 mm × 0,67 mm. Ponadto ulepszono sposób i poprawiono prędkość zapisu danych. Karta Nano SIM wykorzystywana jest w większość nowszych modelów telefonów.
- Embedded SIM – czyli karta eSIM, a w Polsce znana jako „wbudowana karta SIM” to najnowsze rozwiązanie, które ma zastąpić tradycyjne karty. eSIM to cyfrowa karta, która została zapisana na niewielkim mikrochipie o wymiarach 6 mm × 5 mm i na stałe dopasowana do urządzenia mobilnego. Po raz pierwszy na użycie tego rozwiązania zdecydowała się firma Apple pod koniec 2018 roku.
Ten rodzaj karty SIM możemy aktywować jedynie od wybranego operatora. eSIM ułatwia korzystanie z jednego numeru na wielu urządzeniach. Szacuje się, że w ciągu kilku lat plastikowe karty nie będą funkcjonowały na rynku.
Karta SIM to niezbędny element umożliwiające korzystanie ze wszystkich funkcji telefonu. Po wybraniu odpowiedniego dla nas urządzenia warto zainteresować się ofertą operatorów telefonicznych. Klienci Netii w ramach pakietów komórkowych Netia Mobile mogą korzystać z darmowych połączeń oraz wiadomości tekstowych. Niektóre pakiety oferują również dostępu do nielimitowanego internetu.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty