27 maja 2021
Sieć 5G – co to jest? Czym różni się od 4G?
Co to jest sieć 5G? To kolejna po 4G technologia komórkowa. Wskazujemy różnice pomiędzy nimi, a także najważniejsze zalety i zastosowania sieci 5G. Warto wiedzieć więcej o najnowszej generacji sieci, bo już od 27 maja tego roku możesz korzystać z sieci 5G w ramach ofert od Netii!
5G – co to takiego?
5G to technologia uznawana za najnowszą, piątą generację sieci komórkowej. Działa w oparciu o wykorzystanie fal radiowych na wysokich częstotliwościach, a także podłączenie do światłowodów, które są używane w celu transmitowania danych pomiędzy nadajnikami. Standard 5G zapewnia dostęp do szybkiego i stabilnego internetu o parametrach niemożliwych do osiągnięcia w przypadku dotychczasowych technologii mobilnych.
5G vs 4G – 7 najważniejszych różnic
Zarówno sieć 4G, jak i 5G pozwalają korzystać z dobrej jakości internetu w miejscach objętych zasięgiem operatora. Można jednak wskazać wiele istotnych różnic pomiędzy nimi – opisujemy najważniejsze z nich.
Częstotliwości i szerokości kanałów
Sieć LTE 4G może być używana na częstotliwościach od 700 do 3600 MHz, chociaż w Polsce najwyższe spośród wykorzystywanych obecnie pasm to 2600 MHz. W przypadku sieci 5G możliwe jest korzystanie z częstotliwości nawet do 26 GHz, co pozwala znacząco zwiększyć pojemność sieci dzięki użyciu dodatkowego pasa ruchu. Z łącza może korzystać w tym samym czasie znacznie więcej użytkowników. Sieć 5G pozwoli więc pokryć szybko wzrastające zapotrzebowanie na transfer danych.
Maksymalna prędkość internetu
Maksymalna prędkość internetu 4G wynosi w teorii 300 Mb/s. W praktyce jednak może być niższa ze względu na różnego typu czynniki zakłócające sygnał, np. gęstą zabudowę, niekorzystne ukształtowanie terenu czy sporą liczbę użytkowników łączących się w tym samym czasie z siecią. Średnia rzeczywista prędkość pobierania (download) w przypadku internetu 4G jest w Polsce szacowana na 20–30 Mb/s, a wysyłania (upload) 10–15 Mb/s.
Sieć 5G umożliwia osiągnięcie znacznie większej przepustowości łącza niż 4G. Już teraz pozwala pobierać dane z prędkością na poziomie 600 Mb/s, a w niedalekiej przyszłości wzrośnie ona do 20 Gb/s. Szybkość wysyłania ma osiągać do 10 Gb/s.
PING
Sieć 5G pozwala także na znaczne zmniejszenie opóźnień w transmisji. W przypadku technologii 4G PING osiąga średnio wartość 30–40 ms. Użytkownicy internetu 5G mogą natomiast obniżyć opóźnienia nawet do wartości 1–4 ms (milisekund).
Zasięg sieci
Obecnie technologia 5G cechuje się mniejszym zasięgiem niż sieć 4G, która obejmuje obszar ponad 90% polskich miejscowości – to jednak niedługo może się zmienić. W niektórych miejscach, zwłaszcza o niekorzystnym ukształtowaniu terenu, sygnał internetu LTE jest słaby i niestabilny. Telefon może wtedy automatycznie przełączać sieć na starszy standard 3G. W zasięgu sieci 5G znajduje się już obecnie kilkanaście milionów Polaków i jest ona szybko rozbudowywana. Aktualnie można z niej korzystać na terenie wszystkich polskich województw. Zasięg 5G znajduje się zwłaszcza w dużych miastach (Warszawie, Krakowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Gliwicach itp.), lecz także mniejszych, takich jak np. Mikołów czy Legnica. Według strategii Ministerstwa Cyfryzacji do 2025 roku w zasięgu sieci 5G znajdą się wszystkie polskie miasta.
Stabilność sieci
Przewagą sieci 5G nad 4G jest większa stabilność internetu. Działa on niezawodnie bez względu na liczbę użytkowników i sprzętów łączących się w tym samym czasie z siecią. Umożliwia stabilną obsługę w tym samym czasie miliona różnych urządzeń. Połączenie nie zostanie zerwane nawet w sytuacji, kiedy urządzenie przemieszcza się z prędkością 500 km/h.
Zużycie energii
Sieć 5G jest technologią znacznie bardziej energooszczędną w porównaniu do 4G. Pozwala ograniczyć zużycie energii nawet stukrotnie. Sprawia to, że można ją potraktować jako rozwiązanie przyjazne środowisku.
Obsługa na urządzeniach
Technologię 4G obsługuje obecnie zdecydowana większość nowych modeli smartfonów i komputerów. Urządzenia przystosowane do obsługi sieci 5G dopiero pojawiają się na rynku, jednak lista takich smartfonów czy laptopów ciągle rośnie – możemy się spodziewać, że w najbliższych latach większość nowych urządzeń będzie obsługiwała sieć 5G.
Od kiedy sieć 5G jest dostępna w Polsce?
Polscy użytkownicy mogą korzystać z sieci 5G już od maja 2020 roku. Wielu operatorów wprowadziło tę technologię do swojej oferty lub przygotowuje się do jej wdrażania. Obecnie sieć ta działa jedynie na częstotliwości 2,6 GHz, jednak Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało udostępnienie operatorom dodatkowych pasm – 700 MHz, 3,6 GHz oraz 26 GHz, a w późniejszym czasie ponad 26 GHz. Planowane jest w najbliższej przyszłości tworzenie nowych stacji nadawczych w wielu polskich miejscowościach, co pozwoli uzyskać niezakłócony sygnał bez względu na liczbę użytkowników korzystających z sieci.
Zastosowania sieci 5G – komu można ją polecić?
Sieć 5G to najlepsze rozwiązanie dla tych osób, które z różnych powodów nie mogą korzystać w swoim domu ze stacjonarnego internetu światłowodowego. Technologia 5G cechuje się zbliżonymi parametrami do światłowodów – podobną prędkością i stabilnością. Sprawdza się świetnie m.in. do:
-
szybkiego pobierania dużych plików z sieci,
-
oglądania bez zawieszania filmów w wysokiej jakości HD, 4K czy 8K,
-
zdalnej pracy i nauki,
-
korzystania z internetu w miejscach o dużym zagęszczeniu ludności, np. podczas koncertów,
-
prowadzenia wideokonferencji,
-
korzystania z komunikatorów do rozmów wideo,
-
oglądania na żywo transmisji z wydarzeń sportowych,
-
gier komputerowych online – zwłaszcza ze względu na niski PING.
Internet 5G to technologia przyszłości, która znajdzie zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa czy komfortu życia Polaków. Sieć może być wykorzystana m.in. do:
-
rozwoju technologii wirtualnej rzeczywistości,
-
zarządzania ruchem miejskim,
-
obsługi autonomicznych pojazdów,
-
zdalnego zarządzania siecią elektryczną i ruchem miejskim.
Ultraszybki internet 5G w Netii – już dostępny!
Teraz internet 5G jest dostępny zarówno w naszej ofercie internetu mobilnego 5G, jak i telefonii komórkowej. W ramach tej technologii zapewniamy klientom dostęp do stabilnej i szybkiej sieci o maksymalnej szybkości pobierania 600 Mb/s. Internet ten działa na częstotliwościach w zakresie 1800–3800 MHz – w tym 2600 MHz TDD o szerokości pasma 80 MHz. Dzięki temu sieć cechuje się dużą pojemnością, co pozwala objąć zasięgiem wiele milionów użytkowników – obecnie już 12 milionów! Co więcej, fale o tej częstotliwości dają równowagę pomiędzy prędkością a zasięgiem internetu.
W każdym pakiecie Netia Mobile 5G oprócz szybkiego internetu można korzystać z nielimitowanych SMS-ów, MMS-ów oraz rozmów głosowych w kraju.
Co zyskasz dzięki sieci 5G od Netii?
-
Dostęp do najszybszego internetu w Polsce – nawet do 600 MB/s!
-
Największy zasięg internetu w Polsce.
-
Stabilniejsze łącze.
-
Niskie opóźnienie łącza (PNG).
-
Lepszą jakość internetu w domu na wielu różnych urządzeniach jednocześnie.
-
Lepszą jakość wideokonferencji – nuka czy praca zdalna będzie przebiegała bez opóźnień czy przerw w dostawie internetu.
-
Lepsze doświadczenia podczas słuchania muzyki, gamingu czy oglądania wydarzeń sportowych – 5G pozwala na jakość 4K i 8K!
Bezpieczeństwo sieciowe jest ważne nie tylko dla użytkowników indywidualnych. Dowiedz się również, jak sprawdzić, czy sieć jest bezpieczna oraz jak zbudować i zabezpieczyć sieć firmową. Poznaj usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty