25 listopada 2024
SSID – co to za identyfikator?
Każda internetowa sieć bezprzewodowa ma swój identyfikator SSID. Co to jest, z czego się składa i jakie pełni funkcje? Dowiedz się, za co jest odpowiedzialny i jak możesz zadbać o bezpieczeństwo swojej sieci. Odpowiedzi poznasz po przeczytaniu naszego artykułu.
Co to jest SSID sieci?
SSID (Service Set Identifier) to identyfikator, który wskazuje nazwę każdej sieci bezprzewodowej na komputerze, telefonie, drukarce czy innych urządzeniach w zasięgu sygnału Wi-Fi. Składa się maksymalnie z 32 znaków – mogą być to dowolne litery, cyfry oraz znaki specjalne.
Do czego służy identyfikator SSID sieci?
Identyfikator SSID służy do identyfikacji lokalnych sieci Wi-Fi znajdujących się w najbliższej okolicy. Urządzenia mogą dzięki niemu łączyć się z właściwym routerem lub innym punktem dostępowym, który rozgłasza własny SSID. Rozróżnienie nazw sieci jest przydane zwłaszcza w miejscach, gdzie w pobliżu znajduje się wiele sieci Wi-Fi – np. w biurowcach, blokach mieszkalnych, restauracjach, kawiarniach, na dworcach czy lotniskach.
Aby nawiązać połączenie, użytkownik wybiera na komputerze, telefonie czy innym sprzęcie konkretną nazwę sieci z dostępnej listy. Do identyfikatora SSID można przypisać standard szyfrowania (np. WPA2 lub WPA3) oraz klucz zabezpieczeń sieciowych, czyli hasło do Wi-Fi. Pozwala to zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi – np. korzystaniu z sieci przez postronne osoby.
Jak poznać nazwę SSID?
SSID jest fabrycznie przypisany do każdego routera. Na urządzeniu (z tyłu lub boku) zazwyczaj znajduje się naklejka z identyfikatorem. SSID sieci można także poznać z poziomu:
- komputera – wystarczy kliknąć ikonę Wi-Fi u dołu ekranu i odnaleźć nazwę sieci na wyświetlonej liście,
- telefonu – trzeba wejść do ustawień sieci Wi-Fi, gdzie ukazują się wszystkie dostępne sieci oraz ta spośród nich, z którą użytkownik jest aktualnie połączony.
Jak skonfigurować nową sieć poprzez wprowadzenie identyfikatora SSID?
Jeśli znasz identyfikator sieci, możesz dodać na urządzeniu nową sieć i ją skonfigurować. Sprawdź, jak to zrobić.
Komputery z systemem Windows
Aby dodać nową sieć na komputerze z systemem Windows 10 lub 11:
- wejdź w Ustawienia,
- wybierz z dostępnych opcji Sieć i internet, a następnie Wi-Fi,
- kliknij polecenie Zarządzaj znanymi sieciami,
- wybierz opcję Dodaj nową sieć,
- wpisz identyfikator SSID i wybierz rodzaj zabezpieczeń (np. WEP lub WPA2),
- opcjonalnie zaznacz Połącz automatycznie – urządzenie będzie wtedy automatycznie łączyło się ze wskazaną siecią Wi-Fi,
- kliknij przycisk Zapisz.
Telefony z Androidem
Aby skonfigurować nowe połączenie Wi-Fi na telefonie z systemem Android:
- wejdź w Ustawienia,
- wybierz opcję Połączenia, a następnie Wi-Fi,
- kliknij polecenie Dodaj sieć,
- wprowadź nazwę SSID sieci oraz hasło,
- zapisz ustawienia.
Telefony z systemem iOS
Aby skonfigurować połączenie Wi-Fi na iPhonie lub iPadzie:
- wejdź w Ustawienia,
- wybierz opcję Wi-Fi,
- kliknij Dodaj sieć,
- wpisz identyfikator SSID i wprowadź hasło,
- wybierz rodzaj zabezpieczenia dostępu,
- jeśli chcesz, włącz opcję Połącz automatycznie,
- kliknij przycisk Zastosuj.
Jak zmienić SSID?
Router ma przypisany fabryczny identyfikator SSID sieci, który najczęściej zawiera nazwę marki urządzenia, a także losowe litery i liczby. Warto jednak zmienić domyślny SSID – możesz to zrobić w panelu administracyjnym routera. W tym celu:
- włącz router,
- otwórz na komputerze przeglądarkę stron i wpisz w polu adresu numer IP routera (np. 92.168.8.1) – poznasz go, jeśli wpiszesz w systemowym wierszu poleceń komendę „ipconfig”,
- wprowadź login i hasło do panelu administracyjnego,
- odszukaj sekcję Wireless Settings lub Wi-Fi Settings,
- zmień domyślny identyfikator SSID,
- zatwierdź nową konfigurację routera Wi-Fi.
Warto zmienić domyślny SSID sieci, ponieważ cyberprzestępcy często tworzą fałszywe punkty dostępowe z nazwami popularnych routerów. W ten sposób mogą włamać się do lokalnej sieci Wi-Fi. Pamiętaj, że ze względów bezpieczeństwa identyfikator SSID nie powinien zawierać żadnych poufnych danych osobowych – np. numeru PESEL, imienia i nazwiska czy daty urodzenia. Internetowi przestępcy mogą wykorzystać je np. do kradzieży tożsamości w internecie czy włamania na konto poprzez oszustwo na pracownika banku.
Czy warto ukryć identyfikator SSID?
W ustawieniach większości routerów można włączyć funkcję ukrywania identyfikatora SSID – najczęściej jest ona dostępna pod nazwą SSID Broadcast (Rozgłaszanie SSID). Umożliwia ukrycie identyfikatora sieci przed innymi użytkownikami – aby połączyć się z Wi-Fi, trzeba wtedy ręcznie wprowadzić prawidłowy SSID.
Ukrywanie identyfikatora SSID nie jest jednak skutecznym zabezpieczeniem. Cyberprzestępcy mogą łatwo przechwycić nazwę za pomocą snifferów (rodzaju złośliwego oprogramowania). Znacznie lepszym rozwiązaniem może być ustawienie silnego hasła Wi-Fi – najlepiej za pomocą menedżera haseł.
Szybki, stabilny i bezpieczny internet – sprawdź ofertę Netii
Chcesz mieć w swoim domu szybki i niezawodny internet? W naszej ofercie znajdziesz pakiety światłowodowe, które zapewniają prędkość pobierania nawet do 2 Gb/s na wszystkich urządzeniach. Możesz też wybrać łącze z downloadem do 1 Gb/s, 600 Mb/s lub 300 Mb/s.
Na czas trwania umowy zapewnimy Ci bez dodatkowych opłat prosty w konfiguracji router Wi-Fi, w którym bez problemu zmienisz identyfikator SSID i ustawisz inne parametry sieci. Możesz też opcjonalnie skorzystać z Bezpiecznego Internetu – naszej usługi, która chroni komputer i urządzenia mobilne przed różnymi cyberzagrożeniami, w tym włamaniami do e-bankowości, spamem, wirusami, kradzieżą tożsamości czy treściami niewłaściwymi dla dzieci. Bezpieczny Internet zapewnia ponadto dostęp do menedżera haseł – programu, który pozwala m.in. ustawić silny klucz zabezpieczeń Wi-Fi i uniknąć potrzeby jego zapamiętywania.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty