19 października 2023
APK – co to za pliki? Czy są bezpieczne?
Masz telefon z systemem Android? Możesz instalować aplikacje nie tylko z bazy Google Play, lecz także przy użyciu pliku APK. Co to jest, jakie ma zastosowanie i czy jest bezpieczny? W artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.
Co to jest APK?
APK (Android Package Kit) to format pliku z rozszerzeniem .apk. Przyjmuje formę pakietu elementów spakowanych w archiwum, którego zawartość można wypakować przy użyciu menedżerów plików. Służy do instalowania aplikacji w języku Java na telefonach z systemem Android.
Kiedy pliki APK mogą się przydać?
Pliki APK pozwalają pobrać na Androida aplikacje, które nie znajdują się w oficjalnym sklepie Google Play. Mogą być to np.:
- nieaktualne wersje aplikacji – jeśli starszy model telefonu nie obsługuje najnowszej wersji lub nie wyświetla się ona prawidłowo na takim urządzeniu,
- wczesne wersje programów – aplikacje tworzone przez programistów w wersji testowej lub beta mogą dopiero w późniejszym czasie trafić do sklepu Google Play.
Jak korzystać z plików APK?
Jeśli chcesz korzystać z aplikacji spoza Google Play, musisz pobrać z internetu plik APK, a następnie go wypakować za pomocą menedżera plików, np. WinRAR, WinZIP czy 7-Zip. Zwróć uwagę, w jakim miejscu zapisujesz plik – domyślnie będzie to folder „Pobrane”.
Zanim rozpoczniesz instalację, pozwól jeszcze na instalację aplikacji z zewnętrznych źródeł. W tym celu:
- Wejdź do Ustawień na telefonie z systemem Android.
- Odszukaj opcji „Zabezpieczenia”.
- Zaznacz pole przy poleceniu „Nieznane źródła – zezwalaj na instalowanie aplikacji ze źródeł innych niż Sklep Play”.
Kiedy już zainstalujesz aplikację, nie zapomnij usunąć pliku APK z pamięci telefonu – dzięki temu zaoszczędzisz miejsce.
Czy pliki APK są bezpieczne?
Pliki APK są na ogół znacznie mniej bezpieczne w porównaniu do aplikacji, które pobierasz za pośrednictwem sklepu Google Play. W przeciwieństwie do nich nie są zweryfikowane przez Google, dlatego mogą ukrywać złośliwe oprogramowanie, np. program szpiegujący spyware czy konia trojańskiego.
Cyberprzestępcy mogą za pomocą plików APK uszkodzić system Android lub wykradać poufne dane logowania do systemów bankowości internetowej. Często wykorzystują w tym celu phishing – np. podszywają się pod bank i wysyłają do swoich ofiar wiadomość mailową lub SMS z linkiem do aktualizacji aplikacji bankowej. Kiedy niczego nieświadomy użytkownik kliknie w link, zostanie przekierowany na stronę, z której może pobrać złośliwą aplikację. Jeśli po jej zainstalowaniu wprowadzi dane logowania do bankowości mobilnej, internetowi przestępcy będą mogli wykraść pieniądze z jego konta.
Na naszym blogu poznasz również inne zagrożenia w internecie.
Pliki APK a bezpieczeństwo – jak je podnieść?
Aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas korzystania z plików APK, pamiętaj o tym, aby dokładnie zweryfikować ich pochodzenie. Pobieraj je tylko ze znanych serwisów, którym możesz zaufać. Upewnij się, czy deweloper umieszcza na stronie swoje dane osobowe/firmowe oraz kontaktowe. Sprawdź także opinie i recenzje użytkowników na temat danej aplikacji.
Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli ktoś prosi Cię o pobranie aplikacji poprzez przesłanie odnośnika w wiadomości SMS, mailowej czy za pośrednictwem czatu online. Nie zapomnij też zabezpieczyć telefonu z systemem Android za pomocą oprogramowania antywirusowego.
Bezpieczny Smartfon – profesjonalna ochrona przed zagrożeniami w sieci
Masz telefon z systemem Android? Bezpieczny Smartfon to nasza usługa, która pomoże Ci ochronić urządzenie przed złośliwym oprogramowaniem i innymi cyberzagrożeniami. W pakiecie otrzymasz m.in. oprogramowanie antywirusowe, system kontroli rodzicielskiej, zdalną lokalizację smartfona, a także ochronę loginów, haseł, numeru PESEL oraz innych poufnych danych. Chcesz zabezpieczyć zarówno swoje urządzenie mobilne, jak i komputer? Skorzystaj więc z naszego pakietu Bezpieczny Internet.
Potrzebujesz nowego smartfona z systemem Android lub iOS? Na naszej stronie znajdziesz najnowsze modele telefonów na raty 0% – na 12, 24 lub 36 miesięcy. Masz do wyboru smartfony popularnych marek, w tym Xiaomi, Huawei, Apple i Samsung. Wybierz interesujący Cię model i skontaktuj się z nami – nasz doradca pomoże Ci zamówić urządzenie. Możesz skorzystać z tej oferty, nawet jeśli nie masz u nas numeru telefonu – wystarczy, że aktywujesz dowolną usługę z oferty Netii, np. stacjonarny internet światłowodowy.
Aby zapewnić firmie bezpieczeństwo w sieci, sprawdź usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty