02 listopada 2023
Jak bezpiecznie płacić kartą przez internet?
Polacy powszechnie płacą kartą za zakupy w sieci. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że z końcem 2022 roku w obiegu znajdowało się 31,1 mln aktywnych kart płatniczych, za pomocą których zrealizowano transakcje internetowe na łączną kwotę 53,9 mln zł. Czy jednak płatność kartą w internecie jest bezpieczna? W artykule wyjaśniamy, jak płacić kartą przez internet, aby nie narazić się na utratę wrażliwych danych i kradzież pieniędzy.
Jak płacić kartą przez internet?
Płacenie kartą przez internet jest proste, szybkie i wygodne. Zazwyczaj aby zapłacić w ten sposób:
- Dodaj do koszyka wybrany w sklepie internetowym produkt lub usługę.
- Wprowadź dane do przesyłki i wybierz płatność kartą z dostępnych metod płatności.
- W otwartym formularzu wprowadź 16-cyfrowy numer karty, datę ważności, imię i nazwisko oraz trzycyfrowy numer CVC/CVV.
- W razie potrzeby dokonaj dodatkowej autoryzacji transakcji – np. poprzez wprowadzenie kodu SMS czy numeru PIN w aplikacji mobilnej banku.
Płatność kartą przez internet – bezpieczeństwo transakcji
Jeśli użytkownik zachowuje należytą ostrożność, płacenie kartą przez internet wiążę się z dużym bezpieczeństwem. Każda karta płatnicza jest w zaawansowany sposób chroniona, m.in. za pomocą unikalnego chipa, paska magnetycznego oraz CVC/CVV. Wiele sklepów internetowych stosuje również zabezpieczenie w postaci usługi 3C-Secure. Użytkownik musi wtedy przeprowadzić dodatkową autoryzację płatności.
Płacenie kartą przez internet – zasady bezpieczeństwa
Jak płacić kartą przez internet, aby w jak największym stopniu zwiększyć bezpieczeństwo każdej transakcji? Sprawdź nasze wskazówki.
Sprawdzaj wiarygodność sklepu internetowego
Zanim zapłacisz kartą za zakupy w sklepie online, najpierw upewnij się, że możesz mu zaufać. Sprawdź, czy jego właściciel podaje na stronie dane kontaktowe i adresowe swojej firmy, a także czy znajduje się w ogólnodostępnych bazach przedsiębiorców – CEIDG, KRS czy rejestrze podatników VAT. Następnie przeczytaj w internecie opinie dotychczasowych użytkowników na temat sklepu. Jeśli zostali oni oszukani lub skarżą się na obsługę, lepiej zrezygnuj z zakupu.
Sprawdź też, czy cyberprzestępca nie podszywa się pod stronę znanego sklepu internetowego. Poważnym zagrożeniem jest typosquatting – technika, która polega na rejestrowaniu domen pod bardzo podobnym adresem URL. Fałszywa witryna może być niemal identyczna jak oryginalna. Jeśli użytkownik zapłaci kartą za zakupy w takim sklepie, straci swoje pieniądze i nie otrzyma zamówienia.
Na naszym blogu przeczytasz więcej porad, jak bezpiecznie kupować przez internet.
Chroń dane dostępowe karty płatniczej
Pamiętaj, że żaden sklep ani bank nie ma prawa prosić Cię poprzez rozmowę telefoniczną lub wiadomość e-mail o podanie danych do karty płatniczej ani kodu weryfikującego. Cyberprzestępcy często podszywają się pod inne firmy – wykorzystują w tym celu metodę phishingu. Mogą nakłaniać Cię do tego, abyś dopłacił do transakcji czy ponownie opłacił zamówienie z powodu rzekomego odrzucenia płatności. Kradzież tożsamości w internecie stacje się coraz poważniejszym zagrożeniem wraz z rozwojem sztucznej inteligencji – zwłaszcza zaawansowanych modeli językowych oraz techniki deepfake.
Sprawdź, czy połączenie ze sklepem online jest szyfrowane
Płać kartą za zakupy tylko sklepach internetowych z certyfikatem SSL – potwierdzeniem jego stosowania jest zielona kłódka w polu adresu przeglądarki oraz przedrostek „https” przed URL. Oznacza to, że Twoje poufne dane są przesyłane szyfrowanym kanałem, co ogranicza ryzyko, że trafią w ręce cyberprzestępców.
Korzystaj z programu antywirusowego
Aby chronić wrażliwe dane karty płatniczej używanej do zakupów internetowych, warto korzystać z programu antywirusowego i pamiętać o jego aktualizacjach. Antywirus powinien chronić zwłaszcza przed oprogramowaniem szpiegującym spyware oraz trojanami.
Nie zapisuj danych karty
Korzystanie z opcji zapamiętywania karty czy autouzupełniania formularzy jest wygodne, lecz znacząco zmniejsza bezpieczeństwo płacenia kartą w internecie.
Wprowadzaj dane za pomocą klawiatury ekranowej
Dzięki temu zapobiegniesz ich przechwyceniu przez internetowych przestępców, którzy posługują się programami typu keylogger.
Ustal dzienny limit transakcji
Ustaw go na niezbyt wysokim poziomie. Nie stracisz wtedy wszystkich pieniędzy z konta bankowego, jeśli cyberprzestępcy skorzystają z Twoich poufnych danych.
Instaluj aplikacje bankowe tylko z oficjalnego sklepu Google Play
Jeśli potwierdzasz transakcje kartą w internecie za pomocą smartfona, uważaj na aplikacje pobierane z niezaufanych stron. Internetowi przestępcy mogą udostępniać fałszywe pliki instalacyjne APK, które zawierają złośliwe oprogramowanie. Może im ono posłużyć np. do wyłudzenia Twoich danych autoryzacyjnych.
W razie potrzeby korzystaj z usługi chargeback
Chargeback to usługa obciążenia zwrotnego. Pozwala odzyskać pieniądze, jeśli utracisz je po opłaceniu kartą płatniczą transakcji na stronie fałszywego sklepu lub z powodu błędu w systemie płatniczym. W takim przypadku zgłoś incydent w banku, który wydał Ci kartę.
Zadbaj o bezpieczeństwo w sieci w kompleksowy sposób
Nasi klienci mogą korzystać z usługi Bezpieczny Internet. Chroni ona ich komputery i urządzenia mobilne przed różnymi zagrożeniami w sieci. W pakiecie znajdują się różne zabezpieczenia, w tym zaawansowane oprogramowanie antywirusowe, system ochrony rodzicielskiej, zabezpieczenie poufnych danych płatniczych, filtr antyspamowy do poczty czy zapora firewall.
Jesteś przedsiębiorcą? Zadbaj więc o bezpieczeństwo sieciowe i skorzystaj z usług cyberbezpieczeństwa dla firm. Dowiedz się również, co to jest Cyber Kill Chain i dlaczego przedsiębiorstwo powinno znać jego etapy!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty