18 lutego 2022
Decyzja nr RKR-13_2021 dot. Netia S.A.
Netia informuje, że w związku z decyzją zobowiązującą Prezesa UOKiK nr RKR-13/2021, przyzna rekompensatę konsumentom, którym aktywowano płatne usługi dodatkowe bez ich wyraźnej zgody. Zobowiązanie Netii dotyczy usług dodatkowych: ,,Bezpieczny Internet 2", ,,Bezpieczny Smartfon", ,,Identyfikacja Numeru", ,,Pakiet HBO HD", ,,GigaNagrywarka Standard" oraz „GigaNagrywarka Maxi".
Konsumenci, którzy nie korzystają już z usług Netii, otrzymają zwrot opłat po podaniu numeru konta bankowego. Taką informację konsumenci będą mogli nam przekazać w salonie Netii, dzwoniąc na naszą infolinię (22-358-15-94), wysyłając maila na adres: (info@netia.pl) lub wypełniając formularz (tutaj). W indywidualnej korespondencji wskażemy termin, w jakim konsumenci będą mogli nam przekazać numer rachunku bankowego.
Aktualni abonenci Netii nie muszą nic robić, aby uzyskać upust na kolejnych fakturach lub zaliczenie części przysługującej im kwoty na poczet ewentualnych zaległości względem Spółki. Jedynie konsumenci, którzy w reklamacji zażądali zwrotu opłat na konto bankowe oraz nadal są klientami Netii, zostaną poproszeni o przekazanie numeru konta bankowego.
O rekompensacie i zasadach jej uzyskania konsumenci zostaną poinformowani mailowo, telefonicznie lub listownie pomiędzy 10-tym marca 2022 r. a 5-tym czerwca 2022 r.
Konsument, który w powyższym okresie nie otrzyma od nas prośby o podanie numeru rachunku bankowego będzie mógł to uczynić do 20go lipca 2022 r.
Rekompensata jest związana z tym, że Netia zobowiązała się do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji konsumentów oraz dokonania zwrotu opłat osobom, które dezaktywowały jedną lub kilka ww. usług dodatkowych przed otrzymaniem czwartej faktury, na której została naliczona za nie opłata w pełnej wysokości.
W decyzji Prezes UOKiK uprawdopodobnił stosowanie przez Netię praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów polegających na pobieraniu płatności za aktywowane konsumentom ww. usługi dodatkowe, pomimo nieuzyskania najpóźniej w chwili wyrażenia woli związania się umową o świadczenie usług telekomunikacyjnych wyraźnej zgody na dodatkową płatność, co może naruszać art . 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. W zakresie praktyk zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK Netia zadeklarowała wprowadzenie zmian. Netia zmodyfikuje procedurę zawierania lub zmiany warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w ramach której może być aktywowana jedna lub kilka ww. usług dodatkowych.
Ze szczegółami zobowiązania Netii oraz stanowiskiem Prezesa UOKiK dotyczącym praktyk Spółki mogą się Państwo zapoznać w decyzii Prezesa UOKiK nr RKR-13/2021 dostępnej na stronie https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf.