09 grudnia 2020
Wirus w telefonie – jak sprawdzić, czy go masz?
Wirus w telefonie może wyrządzić równie dotkliwe skutki jak w komputerze. Przedstawiamy potencjalne zagrożenia związane z infekcją, a także symptomy, które mogą wskazywać na przedostanie się wirusa do smartfona.
Co może zrobić wirus w telefonie?
Skutki infekcji mogą być różne w zależności od tego, z jakim rodzajem złośliwego oprogramowania mamy do czynienia. Wyjątkowo groźne są programy ransomware, które potrafią całkowicie i nieodwracalnie zablokować dostęp do urządzenia, a następnie żądają wpłacenia okupu.
Telefony są także narażone na oprogramowanie szpiegujące spyware, które monitoruje aktywność użytkownika, np. wykonując zrzuty ekranu czy rejestrując naciśnięcia klawiszy. Robi to w celu przechwycenia poufnych danych, takich jak np. numery kart płatniczych, PESEL, loginów czy haseł. W efekcie cyberprzestępcy zyskują możliwość włamania się na konto bankowe swojej ofiary, skrzynkę pocztową czy na konto w mediach społecznościowych. Często pozyskane bezprawnie dane są również wykorzystywane w celach marketingowych, czego skutkiem może być zwiększona ilość otrzymywanego spamu.
Niebezpieczny jest również wirus robak, który samoczynnie się powiela, zapełniając pamięć w telefonie i uniemożliwiając korzystanie z niego. Wirusy mogą również uzyskiwać dostęp do określonych uprawnień w telefonie. Pozwala im to np. wykonywać połączenia, wysyłać SMS-y czy uruchamiać płatne usługi subskrypcji. W efekcie użytkownik płaci wyższe rachunki za korzystanie z telefonu. Złośliwe oprogramowanie jest ponadto w stanie zablokować dostęp do plików czy przechwytywać prywatne zdjęcia i nagrania.
Jak sprawdzić, czy mam wirusa na telefonie?
Wirus w telefonie to problem, na który narażeni są zarówno użytkownicy urządzeń z systemem Android, jak i – chociaż w mniejszym stopniu – iOS.
Poniżej przedstawiamy objawy mogące wskazywać na to, że w telefonie znajduje się wirus:
-
telefon działa wolniej niż dotychczas i często się zawiesza – może być to np. skutkiem szybkiego wykorzystywania zasobów urządzenia lub uszkodzenia plików systemowych przez wirusa,
-
dane komórkowe zużywają się podejrzanie szybko – wirusy działają w tle, korzystając z dostępnego transferu danych,
-
w przeglądarce oraz na pulpicie pojawiają się nachalne okna reklamowe – są to alerty wyświetlane przez złośliwe programy adware. Ich kliknięcie może spowodować przekierowanie na niebezpieczną stronę,
-
bateria w telefonie rozładowuje się znacznie szybciej niż dotychczas,
-
urządzenie mocno się nagrzewa,
-
telefon lub przeglądarka samoistnie się wyłączają,
-
bez twojej wiedzy zostały wprowadzone zmiany w ustawieniach telefonu, przeglądarki lub innych aplikacji,
-
na liście kontaktów pojawiły się nowe numery, których nie wprowadziłeś,
-
telefon przestaje reagować na twoje polecenia,
-
z urządzenia niespodziewanie zniknęły zapisane pliki lub przestało być możliwe ich otwarcie,
-
znajomi zwracają ci uwagę, że z twojego numeru przychodzą do nich dziwne wiadomości SMS – np. zawierające SPAM czy linki do niebezpiecznych stron,
-
dostęp do telefonu został zablokowany i pojawia się na ekranie informacja o konieczności wniesienia opłaty na podane konto w celu odblokowania,
-
strony internetowe w przeglądarce wyświetlają się w nieczytelny sposób,
-
zauważyłeś w telefonie nowe aplikacje, których nie instalowałeś,
-
w historii znajdują się nieznane połączenia głosowe,
-
w pamięci telefonu są zapisane nagrania lub zdjęcia, np. zrzuty ekranu, których nie wykonywałeś,
-
bez twojej wiedzy doszło do zmiany domyślnej strony startowej w przeglądarce,
-
podczas przeglądania stron często jesteś automatycznie przekierowywany na podejrzane witryny – np. o treści hazardowej,
-
zostały naliczone niespodziewane opłaty za korzystanie z telefonu – wirus mógł uruchomić płatną subskrypcję, łączyć się z internetem, wykonywać połączenia z numerami premium czy wysyłać SMS-y.
Wirus w telefonie… i co dalej? Oraz co robić w przyszłości, by zapobiec zainfekowaniu?
Jeżeli podejrzewasz, że masz wirusa w telefonie, możesz spróbować wykryć go i usunąć za pomocą oprogramowania antywirusowego. W tym celu należy włączyć antywirusa i przeskanować urządzenie.
Aby uchronić telefon przed wirusami, warto przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas jego używania. Najważniejsze z nich zostały wymienione w innym wpisie na naszym blogu. Przede wszystkim zwróć uwagę, aby pobierać aplikacje wyłącznie ze sprawdzonych źródeł, najlepiej oficjalnego sklepu Google Play (Android) oraz App Store (iOS). Pamiętaj również, aby nie klikać w podejrzane linki ani nie otwierać załączników przesyłanych w wiadomościach od nieznanych nadawców. Bardzo ważne jest zarazem regularne aktualizowanie systemu, programu antywirusowego, przeglądarki oraz innych aplikacji.
Nasi klienci mogą chronić swój telefon przed wirusami i innymi zagrożeniami dzięki usłudze Bezpieczny Smartfon. Jest ona dostępna bezpłatnie przez 3 miesiące w każdym pakiecie komórkowym Netia Mobile. Pozwala korzystać z programu antywirusowego z funkcją ochrony sieciowej w czasie rzeczywistym, kontroli rodzicielskiej, a także systemu zabezpieczania loginów i haseł.
Wirusy telefoniczne oraz komputerowe to zagrożenie również dla klientów biznesów. Poznaj inne cyberzagrożenia dla firm i dowiedz się, czym jest doxing oraz atak słownikowy. Sprawdź również usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.