13 marca 2024
Catfishing – co to jest? Jak rozpoznać oszusta?
Istnieje wiele możliwości, aby za pośrednictwem internetu poznać osobę partnerską lub przyjaciela/przyjaciółkę. Warto jednak uważać, aby nie paść ofiarą oszusta, który stosuje catfishing. Co to za zagrożenie i jak można je rozpoznać? Poznaj przydatne wskazówki.
Catfishing – co to jest?
Catfishing to oszustwo, które polega na podszywaniu się w sieci pod inną osobę. Oszust stara się nawiązać relację z wybranym użytkownikiem i wprowadzić swoją ofiarę w błąd poprzez kradzież tożsamości w internecie lub stworzenie fikcyjnego wizerunku. Robi to, aby uzyskać określone korzyści – np. wyłudzić pieniądze, przejąć poufne dane osobowe czy dokonać zemsty. Najczęściej z catfishingiem można spotkać się na portalach randkowych, w serwisach społecznościowych i za pośrednictwem komunikatorów internetowych.
Kto to catfisher? Kim może być taki oszust?
Catfisher nie zawsze jest groźnym cyberprzestępcą. Może też być nim samotna czy nieśmiała osoba, która prezentuje fałszywą tożsamość w celu nawiązania wirtualnej relacji i zbudowania bliskiej więzi emocjonalnej. Zwykle jednak catfisher oszukuje swoją ofiarę dla korzyści materialnych. W obu przypadkach catfisher ukrywa to, kim jest w rzeczywistości i posługuje się nieprawdziwymi informacjami na swój temat.
Jak rozpoznać catfishing?
Istnieje wiele oznak, że możesz mieć do czynienia z catfishingiem..
Zdjęcia skradzione z internetu lub wygenerowane przez sztuczną inteligencję
Aby podszywać się pod inne osoby, oszuści zwykle posługują się fałszywymi zdjęciami – np. pobranymi z innych profili w social media. Często wykorzystują fotografie atrakcyjnych ludzi, w tym aktorów, sportowców czy piosenkarzy. Aby wykryć taką próbę oszustwa, warto skorzystać z opcji wyszukiwania obrazem w Google. W tym celu:
- Wejdź na stronę Google Grafika.
- Kliknij ikonę Wyszukiwanie obrazem.
- Prześlij plik lub wklej link do obrazu.
- Sprawdź sugerowane przez wyszukiwarkę podobne zdjęcia, które już znajdują się w sieci.
Oszuści mogą również posługiwać się techniką deepfake, która polega na automatycznym tworzeniu nieprawdziwych zdjęć przez sztuczną inteligencję. W tym przypadku znacznie trudniej wykryć próbę manipulacji.
Idealizowanie własnej osoby
Catfisher zazwyczaj przedstawia siebie jako idealnego kandydata na partnera czy przyjaciela. Może wywierać wrażenie osoby atrakcyjnej fizycznie, inteligentnej, bogatej, wpływowej, a także mającej ciekawe hobby czy interesującą historię życia. Oszust często próbuje upodobnić się do swojej ofiary – przekonuje wtedy, że ma podobne jak ona zainteresowania i światopogląd. Czasami kopiuje z internetu gotowe wypowiedzi. Może też korzystać z automatycznych generatorów treści opartych na technologii AI.
Prośby o przekazanie pieniędzy lub poufnych danych
Celem catfishingu może być wyłudzenie poufnych danych, np. loginów i haseł do bankowości internetowej, numeru PESEL czy numeru karty kredytowej. Oszuści nieraz wykorzystują także phishing i proszą internetowego znajomego o przelew pieniędzy – przekonują, że potrzebują ich np. na pilną operację.
Mała aktywność w serwisach społecznościowych
Twoje podejrzenia powinien również wzbudzić profil w social media, który niedawno powstał. Czy mama co najwyżej kilkunastu obserwujących/znajomych albo nie znajdują się na nim praktycznie żadne informacje o właścicielu konta ani inne treści? Jeśli tak, najpewniej masz do czynienia z catfisherem.
Niespójne informacje i zachowania
Jeśli osoba poznana w internecie ma profile w różnych serwisach społecznościowych, warto porównać spójność danych i zdjęć. Rozbieżności można też wykryć w historii rozmów, ponieważ oszust często nie pamięta wielu fałszywych informacji na swój temat. Dobrym sposobem, aby rozpoznać catfishing, jest także skorzystanie z publicznych rejestrów, np. przedsiębiorców czy zawodów zaufania publicznego. Pozwala to łatwo sprawdzić, czy rozmówca jest tym, za kogo się podaje.
Niechęć do rozmowy online i spotkania na żywo
Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć do czynienia z oszustem, zaproponuj mu wideorozmowę lub spotkanie. Jeśli ciągle będzie szukać wymówek, może to wskazywać, że ma coś do ukrycia. Catfisher nieraz też nalega, aby utrzymać relację z nim w tajemnicy przed znajomymi.
Uwaga! Jeśli taka osoba zgodzi się na spotkanie, zachowaj dużą ostrożność – wybierz publiczne, uczęszczane miejsce oraz środek dnia.
Podejrzanie szybkie działanie
Catfisher zazwyczaj próbuje jak najszybciej zdobyć zaufanie. Już od pierwszej rozmowy obsypuje komplementami, wyznaje uczucie czy planuje wspólną przyszłość.
Jak uniknąć negatywnych skutków catfishingu?
Jeśli nie chcesz zostać ofiarą catfishingu, bądź ostrożny lub ostrożna w relacjach z osobami, które poznajesz w sieci. Przed dokładnym zweryfikowaniem ich tożsamości i zbudowaniem relacji na żywo w żadnym wypadku nie przekazuj poufnych danych ani nie pożyczaj pieniędzy. Chroń swoją prywatność w sieci i nie dziel się ważnymi informacjami ze swojego życia ani osobistymi zdjęciami.
Nie zapomnij też zainstalować i na bieżąco aktualizować systemu antywirusowego – dzięki temu zapobiegniesz m.in. próbom szpiegowania przy użyciu złośliwego oprogramowania spyware. Skuteczną ochronę zarówno komputera, jak i urządzeń mobilnych zapewniają naszym klientom dwie usługi – Bezpieczny Internet i Bezpieczny Smartfon. Możesz otrzymać dostęp do oprogramowania, które chroni przed różnymi zagrożeniami w internecie – m.in. wirusami, SPAM-em, kradzieżą poufnych danych czy treściami nieodpowiednimi dla dzieci. Bezpieczny Internet uzyskał wyróżnienie w niezależnych testach fundacji AVLab dla Cyberbezpieczeństwa w zakresie ochrony bankowości online.
Catfishing i inne cyberzagrożenia mogą dotyczyć użytkowników biznesowych. Dowiedz się, co to jest doxing i jak chronić się przed cyberzagrożeniami zgodnie z ustawą o KSC.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty