17 października 2024
Gdzie zgłosić oszustwo internetowe? Czy da się odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy?
Padłeś ofiarą działań cyberprzestępców i straciłeś swoje pieniądze? Sprawdź, gdzie zgłosić oszustwo internetowe i jak odzyskać skradzione środki. Przeczytaj także wskazówki, jak uniknąć podobnych incydentów w przyszłości.
Jak działają internetowi przestępcy?
Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane i trudniejsze do wykrycia metody wyłudzania danych osobowych oraz pieniędzy. Często posługują się w tym celu phishingiem – podszywają się pod inne osoby, np. policję, kuriera, sąd, ZUS czy firmę energetyczną. Wysyłają do swoich ofiar maile z linkami prowadzącymi do fałszywych stron, które służą wyłudzaniu poufnych danych, w tym numerów kart płatniczych, loginów, haseł, numerów PIN czy kodów QR. Tworzą także fałszywe reklamy produktów, które przekierowują do złośliwych aplikacji oraz na strony zainfekowane szkodliwym oprogramowaniem. Metoda ta jest znana jako malvertising.
Internetowi przestępcy coraz częściej wykorzystują również sztuczną inteligencję, w tym narzędzia umożliwiające kradzież tożsamości w internecie. Podszywają się pod inne osoby i bezprawnie posługują się ich wizerunkiem. Z tego powodu coraz trudniej jest ocenić, komu można zaufać podczas korzystania z sieci. Sporym zagrożeniem jest również powstawanie fałszywych sklepów internetowych, które można stworzyć w kilka godzin przy użyciu rozwiązań AI. Powszechnym zjawiskiem stają się oszustwa związane ze sprzedażą produktów cyfrowych, w tym plików muzycznych, filmów, programów czy wirtualnych zasobów w grach wideo.
Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa internetowego, możesz zgłosić taki incydent na stronie internetowej incydent.cert.pl. Twoje zgłoszenie odbierze i zweryfikuje jednostka NASK Państwowego Instytutu Badawczego. Wystarczy, że wypełnisz internetowy formularz, opiszesz zdarzenie i dodasz załączniki – np. dowody otrzymania podejrzanego maila czy wiadomości SMS. Możesz także zgłaszać:
- strony wyłudzające pieniądze i dane osobowe,
- internetowy szantaż,
- fałszywe sklepy internetowe,
- złośliwe oprogramowanie,
- błędy w aplikacjach i oprogramowaniu,
- nielegalne treści – np. SPAM czy mowę nienawiści.
Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego?
Jeśli straciłeś pieniądze w wyniku oszustwa internetowego, jak najszybciej zgłoś sytuację w swoim banku w formie reklamacji. Będzie on miał obowiązek przeanalizować Twoje zgłoszenie i w razie stwierdzenia nieautoryzowanej transakcji zwrócić pieniądze. Jeśli bank odrzuci reklamację, poproś wtedy o interwencję powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów albo złóż wniosek do Rzecznika Finansowego. Nie zapomnij również zastrzec kartę płatniczą w banku i zmienić dane logowania – zarówno do aplikacji mobilnej, jak i systemu bankowości internetowej.
Możesz równocześnie zgłosić podejrzenie popełnienia przestępstwa na policję lub do prokuratury. Przed dokonaniem zgłoszenia zbierz jak najwięcej dowodów, które potwierdzą Twoje zeznania, w tym:
- zrzuty ekranu (np. fałszywego sklepu internetowego),
- nagrania rozmów z oszustem,
- kopie korespondencji mailowej i wiadomości z komunikatorów,
- potwierdzenia transakcji z konta bankowego.
Gdzie zgłosić wyłudzenie pieniędzy przez internet?
Istnieje prosty sposób na to, jak zgłosić wyłudzenie pieniędzy przez internet – bez wychodzenia z domu. Możesz to zrobić za pośrednictwem strony gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo. Twoje zgłoszenie online trafi do prokuratury lub jednostki policji. Zawiadomienie powinno zawierać jak najwięcej informacji na temat przestępstwa, w tym opis zdarzenia, dane oszusta (jeśli je znasz) oraz Twoje dane kontaktowe.
Jak zapobiegać oszustwom internetowym?
Aby nie paść w przyszłości ofiarą oszustwa internetowego, warto przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci. Pamiętaj zwłaszcza o tym, aby:
- nie klikać w linki przesyłane w wiadomościach od nieznanych nadawców ani nie pobierać załączników,
- sprawdzać opinie o sklepie internetowym lub aplikacji mobilnej przed dokonaniem zakupów,
- weryfikować dane sklepu online – na jego stronie internetowej oraz w bazach przedsiębiorstw (CEIDG, Krajowym Rejestrze Sądowym czy rejestrze VAT),
- nie podawać nikomu numeru karty płatniczej, kodu CVV/CVC ani żadnych innych danych, które pozwalają oszustom wykraść Twoje pieniądze,
- stosować bezpieczne hasła – silne i unikalne,
- nie logować się na stronę banku przez ogólnodostępną sieć Wi-Fi,
- korzystać z oprogramowania antywirusowego.
Bezpieczeństwo w sieci podnosi nasza usługa Bezpiecznego Internetu. Chroni ona zarówno komputer, jak i urządzenia mobilne przed różnymi zagrożeniami, w tym złośliwym oprogramowaniem, SPAM-em, wyłudzaniem danych czy treściami nieodpowiednimi dla nieletnich.
Oszustwa internetowe to zagrożenie nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale również biznesowych. Sprawdź, jakie rodzaje ataków hakerskich są dla zagrożeniem dla firmy. Poznaj zasady cyberbezpieczeństwa oraz usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty