17 października 2024
Jak bezpiecznie kupować przez internet?
Kupowanie przez internet to szybkie i wygodne rozwiązanie. Sklepy internetowe są dostępne 24 godziny na dobę, również w weekendy, umożliwiając składanie zamówień bez wychodzenia z domu. Korzystanie z nich wiąże się jednak z szeregiem zagrożeń, którym warto zapobiegać. Przedstawiamy więc 12 praktycznych porad, jak bezpiecznie kupować przez internet.
Dlaczego warto zadbać o bezpieczne zakupy w internecie?
Niebezpieczeństwo zakupów cyfrowych wiąże się zwłaszcza z działaniami cyberprzestępców. Zakładają oni sklepy internetowe na fikcyjne dane i nie wysyłają towaru po otrzymaniu zapłaty. Podszywają się również pod znane marki sklepów, banki czy firmy kurierskie w celu wyłudzenia poufnych danych osobowych swoich ofiar, np. numerów PESEL, loginów, haseł czy numerów kart płatniczych. Często posługują się w tym celu złośliwym programem, np. koniem trojańskim czy oprogramowaniem szpiegującym spyware.
Wskazówki, jak bezpiecznie kupować przez internet
Kupowanie przez internet jest znacznie bezpieczniejsze w przypadku stosowania się do poniższych zaleceń.
1. Kupuj wyłącznie w sklepach, które mają certyfikat SSL
Certyfikat SSL (Secure Socket Layer) to standard bezpieczeństwa, który umożliwia szyfrowanie danych podczas transmisji z serwerem. Dzięki temu znacznie zmniejszone zostaje ryzyko, że poufne dane użytkownika sklepu internetowego przedostaną się w ręce cyberprzestępców. Obecność certyfikatu SSL potwierdza symbol kłódki, który powinien znajdować się obok wpisanego w przeglądarce adresu strony internetowej. Po kliknięciu wyświetli się komunikat informujący, że połączenie jest bezpieczne. Strona bez certyfikatu zamiast zieloną kłódką zostanie natomiast oznaczona trójkątem z wykrzyknikiem w środku. O stosowaniu protokołu SSL świadczy jednocześnie przedrostek „https://” zamiast „http://” w polu adresu.
2. Używaj różnych haseł, loginów i adresów mailowych
Jeżeli logujesz się do sklepów internetowych i innych serwisów za pomocą tych samych danych identyfikacyjnych, haker może szybko włamać się do każdego z nich, np. banku, poczty elektronicznej, serwisu społecznościowego itp. Dlatego dla bezpiecznych zakupów przez internet twórz wiele różnych haseł, które możesz przechowywać w jednym miejscu, przy użyciu menedżerów. Powinny być one trudne do złamania – składać się z małych i dużych liter, cyfr oraz znaków specjalnych. Można je utworzyć z użyciem internetowych generatorów.
3. Wpisuj poufne dane za pomocą wirtualnej klawiatury
Cyberprzestępcy w celu przechwycenia wrażliwych danych użytkowników posługują się programami rejestrującymi naciśnięcia na klawiaturze – są to tzw. keyloggery. Dlatego warto podczas rejestracji, każdego logowania i składania zamówień w sklepie internetowym korzystać z wirtualnej klawiatury.
4. Dokładnie weryfikuj wiarygodność sprzedawcy
Upewnij się, że masz do czynienia z uczciwą firmą, która jest zarejestrowana i aktywna na rynku. Możesz to sprawdzić za pomocą publicznych rejestrów przedsiębiorców, takich jak CEIDG, KRS, REGON czy wykaz podatników VAT. Wejdź również na stronę internetową danego sklepu, a następnie odszukaj dane kontaktowe, takie jak nazwa i adres firmy, NIP, numer telefonu czy adres mailowy. Brak tego typu informacji powinien być potraktowany jako sygnał ostrzegawczy.
Aby zakupy w internecie były bezpieczne, warto także przeczytać w sieci opinie o sklepie – np. w portalach społecznościowych, na forach internetowych czy serwisach opinii. Zwróć uwagę, czy klienci nie skarżą się na sprzedawcę, np. w związku z długim czasem wysyłki, sprzedawaniem produktów niezgodnych z opisem czy niską jakością obsługi. Sprawdź także, w jaki sposób właściciel sklepu odpowiada na krytyczne komentarze – rozważ rezygnację z zakupów, jeżeli odnosi się do nich w nieprzyjemny sposób.
5. Korzystasz z publicznej sieci Wi-Fi? Poczekaj z zakupami, aż wrócisz do domu
Bezpieczne zakupy w internecie powinny być zawsze przeprowadzane z użyciem zaufanego połączenia internetowego. Nigdy nie kupuj w sklepach online, kiedy korzystasz z ogólnodostępnych sieci Wi-Fi, np. w kawiarni, restauracji czy na dworcu. Hakerzy mogą wówczas łatwo przechwycić poufne dane, ponieważ połączenie nie jest odpowiednio zabezpieczone.
6. Sprawdź, czy sklep oferuje różne metody płatności
Wiarygodne sklepy internetowe pozwalają opłacać zamówienia na różne sposoby, m.in. kartą, przelewem, BLIK-iem, przy odbiorze czy za pośrednictwem systemów szybkich płatności elektronicznych. Zachowaj ostrożność, kiedy sprzedawca oferuje tylko jedną metodę i oczekuje zapłaty z góry za zakupy.
7. Zapoznaj się z regulaminem sklepu internetowego
W regulaminie powinny znajdować się szczegółowe informacje na temat terminu i kosztu dostawy, sposobów płatności czy postępowania w przypadku reklamacji lub chęci zwrotu towaru przez klienta. Zwróć również uwagę, w jaki sposób sklep spełnia standardy dotyczące przechowywania i przetwarzania poufnych danych osobowych klientów.
8. Nie podawaj danych z dowodu osobistego
Sklep internetowy nie powinien ich od ciebie żądać, ponieważ nie są potrzebne na żadnym etapie realizacji zamówienia. Jeżeli zostaniesz o nie poproszony, to najprawdopodobniej masz do czynienia z oszustem. Będzie on mógł wykorzystać uzyskane dane – imię, nazwisko, PESEL oraz serię i numer dowodu, aby np. wyłudzić pożyczkę.
9. Bezpieczne zakupy przez internet z użyciem programu antywirusowego
Jak bezpiecznie kupować przez internet i nie obawiać się hakerów? Nie będzie to możliwe bez posiadania dobrego oprogramowania antywirusowego. Powinno ono wykrywać różnego rodzaju zagrożenia, w tym spyware. Sama instalacja antywirusa nie wystarczy – należy jeszcze pamiętać o jego systematycznym aktualizowaniu.
10. Wchodź bezpośrednio na stronę sklepu
Cyberprzestępcy często podszywają się pod znane marki, zakładając sklepy internetowe pod nieznacznie zmienionym adresem www, np. z literówką czy inną końcówką domeny (tzw. typosquatting). Prowadzący do niego link mogą wysyłać w mailach do swoich ofiar – wiadomości tego typu są uznawane za SPAM. W żadnym wypadku nie klikaj w takie odnośniki, ponieważ możesz zostać przekierowany na fałszywą stronę, która do złudzenia przypomina oryginalny sklep online. Dlatego znacznie bezpieczniejszą opcją jest wpisywanie adresu strony bezpośrednio w polu przeglądarki lub w oknie wyszukiwarki.
11. Sprawdzaj wiadomości autoryzacyjne
Cyberprzestępcy mogą próbować włamać się na Twoje konto bankowe, kiedy logujesz się na nie w celu opłacenia zamówienia w sklepie internetowym. Dlatego za każdym razem sprawdzaj, czy otrzymany w wiadomości SMS numer konta bankowego oraz wartość transakcji są prawidłowe. W przeciwnym razie nie używaj kodu weryfikacyjnego i jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem.
12. Nie daj się nabrać na „metodę na kuriera”
„Metoda na kuriera” to jedna z technik phishingu, która pozbawiła już oszczędności wielu użytkowników sklepów internetowych. Cyberprzestępcy wysyłają wiadomość mailową lub SMS, informując o konieczności dopłaty do usługi kurierskiej. Brak przelewu miałby skutkować zwrotem przesyłki do sprzedawcy. Podają więc link do fałszywej strony w celu włamania się na konto bankowe swojej ofiary.
Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak bezpiecznie kupować przez internet. Pamiętaj, że bezpieczeństwo podczas zakupów to nie wszystko, o co powinien zadbać użytkownik sieci. Ważna jest również m.in. ochrona antywirusowa. Nasi klienci mogą chronić przed różnymi zagrożeniami internetowymi zarówno swój komputer, jak i telefon. Pozwalają na to dwie usługi – Bezpieczny Internet oraz Bezpieczny Smartfon – w pakiecie z oprogramowaniem antywirusowym, a także ochroną danych płatniczych, loginów i haseł.
Sprawdź także oferty internetu w Gdańsku, internetu w Gdyni oraz internetu w Warszawie.
Bezpieczeństwo w sieci dotyczy nie tylko użytkowników indywidualnych. Poznaj również zasady cyberbezpieczeństwa oraz skorzystaj z usług cyberochrony dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty