29 stycznia 2025
Co to jest SPAM w telefonie? Jak go zablokować?
Każdy użytkownik telefonu nieraz spotkał się ze SPAM-em. Nikt nie lubi go otrzymywać, ponieważ rozprasza i zabiera cenny czas. Może także narażać na potencjalne zagrożenia w obrębie cyberbezpieczeństwa. Dowiedz się, co to jest SPAM w telefonie i dlaczego warto mu przeciwdziałać. Poznaj także skuteczne sposoby na to, jak zablokować wiadomości i połączenia typu SPAM.
Co to znaczy SPAM w telefonie?
SPAM telefoniczny to niechciane wiadomości oraz połączenia głosowe od nieznanych numerów lub nadawców. Oznacza to, że odbiorca nie wyraził wcześniej zgody na komunikację i nie spodziewał się kontaktu. Najczęściej treści będące SPAM-em są przekazywane w sposób masowy do wielu osób.
SPAM w telefonie może przyjmować formę połączeń, wiadomości SMS, maili czy treści udostępnianych za pośrednictwem komunikatorów. Celem SPAM-u zazwyczaj jest marketing bezpośredni – nadawca (np. telemarketer) próbuje skłonić odbiorcę do zakupu czy skorzystania z usługi.
Na jakie negatywne skutki naraża SPAM telefoniczny?
Skoro już wiesz, co to znaczy SPAM w telefonie, warto poznać negatywne konsekwencje, jakie się z nim wiążą. Przede wszystkim zabiera cenny czas – często odrywa od pracy czy zakłóca wypoczynek. Może także prowadzić do przepełnienia skrzynki mailowej lub pamięci w telefonie. Czasami wiąże się z próbą oszustwa, np. sprzedaży garnków, pościeli czy innych produktów po znacznie zawyżonej cenie.
Spamerzy mogą także rozsyłać w wiadomościach linki do niebezpiecznych stron, które służą do kradzieży poufnych danych osobowych czy zawierają złośliwe oprogramowanie, np. trojana, spyware czy adware. Cyberprzestępcy nieraz wykorzystują SPAM telefoniczny w celu kradzieży tożsamości i przejęcia środków z konta bankowego swojej ofiary. Często podszywają się pod zaufane osoby i instytucje – stosują wtedy phishing lub vishing.
Jak zapobiegać SPAM-owi w telefonie?
Jeśli chcesz zminimalizować ilość otrzymanego SPAM-u, przestrzegaj kilku podstawowych zasad zapobiegawczych:
- jak najrzadziej udostępniaj swój numer telefonu w formularzach na stronach internetowych,
- załóż osobny adres mailowy do rejestracji na różnych witrynach,
- instaluj aplikacje wyłącznie z zaufanych źródeł – zwłaszcza Google Play i App Store,
- korzystaj z filtrów antyspamowych do poczty,
- aktualizuj system operacyjny i aplikacje w telefonie,
- używaj dobrego oprogramowania antywirusowego,
- świadomie zarządzaj zgodami marketingowymi,
- sprawdzaj, czy nie doszło do wycieku danych – Twojego numeru telefonu i adresu e-mail.
Jak zablokować SPAM w telefonie?
Aby usunąć SPAM z telefonu, przede wszystkim uważnie obserwuj komunikaty wyświetlanie na ekranie. Większość nowych smartfonów ma wbudowaną funkcję automatycznego wykrywania SPAM-u. W razie zidentyfikowania podejrzanego połączenia lub wiadomości, użytkownik otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, np. o treści „prawdopodobny SPAM”.
Takie systemy wykorzystują dane z internetowych baz numerów zgłoszonych jako SPAM telefoniczny. Posługują się także zaawansowaną analizą behawioralną – biorą pod uwagę np. częstotliwość połączeń wychodzących z danego numeru, czas ich trwania czy lokalizację geograficzną. Wykorzystują w tym celu narzędzia sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
Jak zablokować połączenia SPAM w telefonie Android?
Smartfony z systemem Android pozwalają blokować określone numery poprzez dodanie ich na czarną listę. Jak usunąć SPAM z telefonu? W tym celu:
- kliknij ikonę słuchawki,
- wejdź w historię połączeń (zakładka „Ostatnie”),
- zaznacz nieznany numer, który chcesz zablokować,
- kliknij ikonę „i”,
- wybierz polecenie „Blokuj” i zatwierdź.
Jak zablokować numery SPAM w aplikacji Telefon Google?
Telefony z Androidem współpracują także z aplikacją Telefon Google, która umożliwia blokowanie połączeń typu SPAM. Aby to zrobić:
- otwórz aplikację Telefon Google,
- kliknij symbol trzech pionowych kropek,
- wejdź w „Ustawienia”,
- wybierz opcję „Zablokowane numery”,
- kliknij polecenie „Blokuj połączenia z nieznanych numerów”,
- dodaj ręcznie określony numer na listę SPAM-u.
Jak wyłączyć SPAM w telefonie iOS?
Telefony z iOS 13 oraz nowszymi wersjami systemu pozwalają zablokować połączenia z nieznanymi numerami, które mogą być SPAM-em. Aby włączyć tę funkcję:
- wejdź w „Ustawienia”,
- wybierz opcję „Telefon” i przewiń w dół,
- wskaż polecenie „Wycisz nieznanych dzwoniących”,
- zaznacz wybraną opcję blokowania SPAM-u.
Nie musisz blokować wiadomości SMS na telefonie z iOS, ponieważ system automatycznie filtruje je i przekazuje do oddzielnego folderu – bez powiadamiania użytkownika.
Jak zablokować SPAM telefoniczny z zastrzeżonego numeru?
SPAM-erzy mogą dzwonić do Ciebie z zastrzeżonych numerów. Aby je zablokować, należy skontaktować się z operatorem i aktywować funkcję wyłączania tego typu połączeń. Telefon automatycznie będzie je wtedy odrzucać.
Jak sprawdzić, czy połączenie telefoniczne jest SPAM-em?
Dzwonił ktoś do Ciebie z nieznanego numeru i chcesz sprawdzić, czy jest to SPAM? Możesz skorzystać w tym celu z internetowych wyszukiwarek z bazą numerów telefonicznych, którymi posługują się telemarketerzy i inni SPAM-erzy. Zgłaszają je na takich stronach inni użytkownicy.
Sprawdź także, gdzie zgłaszać SPAM.
Bezpieczny Smartfon – skuteczna ochrona przed SPAM-em i innymi zagrożeniami w sieci
Potrzebujesz wsparcia w walce ze SPAM-em? Zapewni Ci je Bezpieczny Smartfon – nasza usługa z filtrem antyspamowym do poczty oraz wieloma innymi funkcjami podnoszącymi cyberbezpieczeństwo. Chroni m.in. poufne dane logowania, ostrzega o podejrzanych witrynach sklepów internetowych czy pozwala zablokować dziecku dostęp do niebezpiecznych stron.
Szukasz korzystnego pakietu komórkowego? Skorzystaj z oferty Netia Mobile 5G. W ramach usługi otrzymasz miesięcznie do wykorzystania 4 GB, 60 GB lub 100 GB szybkiego i stabilnego internetu 5G w zasięgu 5G Ultra. Zapewnimy Ci też nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty