10 lutego 2021
Dlaczego internet wolno chodzi? 10 najczęstszych przyczyn
Nie możesz swobodnie korzystać z sieci, ponieważ przeglądane strony długo się wczytują i często zawieszają? Dowiedz się zatem, jakie są najbardziej prawdopodobne przyczyny tego, dlaczego internet wolno chodzi - w laptopie, na telefonie czy na komputerze stacjonarnym. Większość z nich możesz samodzielnie rozwiązać.
Optymalna prędkość internetu zależy przede wszystkim od tego, w jakim celu go wykorzystujesz. Jego spowolnienie może praktycznie nie być odczuwalne, jeżeli jedynie przeglądasz w sieci wiadomości, sprawdzasz pogodę czy odpisujesz na maile. Wówczas szybkość pobierania na poziomie 300 Mb lub 600 Mb powinna być zupełnie wystarczająca. Inaczej jest w przypadku, kiedy łącze służy ci do streamowania, grania w gry sieciowe, odtwarzania muzyki, oglądania filmów czy transmisji z wydarzeń na żywo. Wówczas potrzebujesz szybkiego oraz stabilnego internetu o stałej prędkości co najmniej 1 Gb/s.
Zbyt wiele operacji w tym samym czasie
Tym, co spowalnia internet, bardzo często jest otwarcie naraz zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej. W takim przypadku dochodzi do znacznego obciążenia sieci, co skutkuje spadkiem szybkości łącza. Problem ten może się pojawić także, kiedy używasz internetu w tym samym czasie do kilku czynności, które wymagają sporego zużycia zasobów sieciowych – jest to np. oglądanie filmu, streamowanie czy pobieranie z sieci dużych plików. Internet może wolno chodzić również wtedy, gdy do sieci Wi-Fi podpiętych jest sporo urządzeń lub zbyt wielu użytkowników. Nagły spadek szybkości internetu często wynika ponadto z pobieranych w danym momencie aktualizacji systemu operacyjnego.
Sąsiad podpinający się do sieci
Spadek prędkości internetu bezprzewodowego Wi-Fi może być spowodowany tym, że do sieci podpiął się nieuczciwy sąsiad lub inna osoba znajdująca się w jej zasięgu. W ten sposób korzysta za darmo z łącza twoim kosztem. Jeżeli z kolei zauważysz słaby internet mobilny w telefonie, wtedy może to narazić cię również na szybsze zużywanie pakietu danych. Co zrobić, gdy internet wolno chodzi z takiego powodu? Przede wszystkim ustawić silne hasło dostępu do sieci. Można również ograniczyć zasięg routera w jego ustawieniach
Niewłaściwe ustawienie routera w mieszkaniu
Częstym powodem zmniejszenia prędkości internetu jest ustawianie routera blisko podłogi lub ścian, jego obudowywanie, a także umieszczanie w zamkniętym biurku czy szafie. W takich przypadkach siła sygnału znacząco spada, co skutkuje wolniej działającym łączem. Urządzenie najlepiej umieścić w środkowej, otwartej części mieszkania, na wysokości mniej więcej 1,5 metra. Tym co spowalnia internet, może być także różnego rodzaju sprzęt elektroniczny, który znajduje się w pobliżu routera – m.in. odtwarzacz multimedialny, aparat fotograficzny, dekoder, mikrofalówkę, kamerę, telewizor czy radio.
Nieodpowiednia konfiguracja routera
Nawet jeżeli zaopatrzysz się w najnowszy model routera, niekoniecznie stanowi to gwarancję niezakłóconego odbioru internetu. Łącze może działać wolno, jeśli zapomnisz o konfiguracji urządzenia. Aby przyśpieszyć internet, warto zalogować się do panelu administracyjnego. Można w tym miejscu zmienić domyślną częstotliwość sieci na pasmo 5 GHz. Jeżeli jednak router pracuje jedynie na częstotliwości 2,4 GHz, wtedy może dochodzić do zakłóceń przez nachodzące na siebie kanały. Istnieje wówczas możliwość wyboru innego z nich – największym zasięgiem cechuje się kanał numer 1, podczas gdy kanały 6 oraz 11 są najczęściej przeciążane. Należy ponadto pamiętać o regularnym aktualizowaniu oprogramowania routera. Jeżeli urządzenie takie jest już stare i często zawodzi, wtedy warto rozważyć jego wymianę.
Przeciążenie systemu
Szukając rozwiązania problemu, dlaczego internet wolno chodzi, czy to na laptopie, komórce, czy komputerze, warto również sprawdzić, czy nie doszło do przeciążenia systemu na tym urządzeniu. Przeciążenie wiąże się z nadmiernym wykorzystaniem jego zasobów – np. miejsca na dysku twardym czy pamięci operacyjnej. Należy w takim przypadku usunąć z dysku zbędne pliki, odinstalować nieużywane aplikacje, a także wyłączyć te spośród nich, które działają w tle lub uruchamiają się automatycznie po uruchomieniu urządzenia. Problem słabego internetu wynika również z awarii podzespołów sprzętu, np. na skutek jego przegrzania. System może ponadto obciążać oprogramowanie antywirusowe – należy wtedy je odinstalować i zamienić na inne.
Nieodpowiednia infrastruktura
Problem ten dotyczy zwłaszcza użytkowników internetu mobilnego. Wolny internet w telefonie może wystąpić z powodu odbierania sieci w miejscu znajdującym się zbyt daleko od nadajnika. Dostawcy internetu na swoich stronach zwykle prezentują dokładne mapy zasięgu.
Zużycie danych pakietowych
Słaby internet w telefonie czy tablecie może wynikać również z tego, że właśnie wyczerpał się limit danych pakietowych w ofercie internetu mobilnego. Dostawcy często po wykorzystaniu pakietu obniżają prędkość pobierania, np. do 1 Mb/s lub 32 kb/s.
Brak połączenia do sieci przez kabel
W mieszkaniu internet będzie chodził najszybciej, jeżeli podłączysz się do niego bezpośrednio przy pomocy kabla. W przypadku korzystania z sieci Wi-Fi trudniej będzie uzyskać maksymalną prędkość łącza, zapewnianą przez operatora.
Problem z przeglądarką internetową
Warto także się upewnić, czy tym, co spowalnia internet, nie jest przypadkiem sama przeglądarka. Można spróbować zaktualizować ją do najnowszej wersji, usunąć historię przeglądania, dane z pamięci podręcznej czy zapisane pliki cookie. Pomocne bywa ponadto wyłączenie zainstalowanych, a nieużywanych wtyczek i rozszerzeń.
Obecność wirusa w systemie
Szybkość internetu zauważalnie spada w sytuacji, kiedy w systemie znajduje się szkodliwe oprogramowanie, takie jak wirusy, programy szpiegujące, konie trojańskie czy adware. Należy wtedy jak najszybciej je usunąć za pomocą programu antywirusowego. Na naszym blogu piszemy więcej na temat zabezpieczania sieci Wi-fi oraz telefonu przed wirusami.
Dorze mieć na uwadze ostatnią możliwą przyczynę spadku prędkości internetu, ponieważ szkodliwe oprogramowanie może doprowadzić nawet do wykradnięcia twoich danych osobowych Dlatego korzystanie z pakietu antywirusowego powinno być traktowane jako obowiązek. Użytkownicy Netii mogą zabezpieczyć przed różnego typu wirusami zarówno swój komputer, jak i urządzenie mobilne. W ramach abonamentu internetowego otrzymują bowiem pakiet Bezpieczny Internet lub Bezpieczny Smartfon.
W przyspieszeniu internetu może z kolei pomóc System Mesh albo D-Link, czyli nasze wzmacniacze zasięgu Wi-Fi, dzięki którym wolne łącznie przestanie być problemem. Bez względu na to, gdzie dokładnie znajdujesz się w domu, sieć bezprzewodowa i tak powinna tam działać bez zakłóceń!
Internet domowy LTE oraz internet 5G – szybkie i niezawodne łącze
Potrzebujesz alternatywy dla internetu stacjonarnego, ale obawiasz się, że pakiet GB w internecie mobilnym jest zbyt mały? Rozwiązaniem może być internet domowy LTE od Netii – w którym zyskasz nielimitowany pakiet danych i stabilną sieć w całym mieszkaniu. Na czas trwania umowy otrzymasz też router Wi-Fi oraz nowoczesny modem zewnętrzny LTE.
Oprócz internetu domowego LTE możesz też zdecydować się na najnowszy internet mobilny 5G – teraz w pakietach od Netii otrzymasz nawet 500 lub 1000 GB!
Przeczytaj więcej o tym, co to jest sieć 5G.
Sprawdź także oferty internetu w Gdańsku, internetu w Gdyni oraz internetu w Warszawie.
Szybki i niezawodny internet to podstawa efektywnego działania przedsiębiorstwa. Sprawdź więc, czym są usługi internetowe dla firm oraz jak wybrać najlepszy internet na potrzeby biznesowe.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty