03 lutego 2025
Jak podłączyć światłowód do domu? Co musisz zrobić?
Internet światłowodowy to stacjonarne łącze, które zapewnia stabilne i szybkie połączenie z siecią – bez względu na panujące warunki czy liczbę podłączonych urządzeń. Jeśli chcesz na co dzień korzystać ze światłowodów, konieczny będzie montaż przyłącza do budynku. Sprawdź, jak podłączyć światłowód do domu lub mieszkania i o czym warto pamiętać przed zamówieniem usługi.
Instalacja światłowodu w domu lub mieszkaniu – najważniejsze etapy
Chcesz mieć w swoim domu światłowód, ale nie wiesz, od czego zacząć i czego możesz się spodziewać? A może masz pewne wątpliwości i obawy związane z procesem instalacji łącza? Dowiedz się, jak wygląda krok po kroku proces montażu internetu światłowodowego.
1. Sprawdzenie dostępności światłowodów w okolicy
Najpierw upewnij się, czy w danej lokalizacji znajduje się odpowiednia infrastruktura światłowodowa. Jak sprawdzić, czy w Twojej okolicy jest światłowód? Dowiesz się tego z wyszukiwarki na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Możesz także odwiedzić bezpośrednio serwisy operatorów i skorzystać z udostępnianych map zasięgu internetu światłowodowego.
2. Doprowadzenie przewodu do budynku
Montażem światłowodów zajmują się certyfikowani instalatorzy operatora internetu, którzy wiedzą, jak zrobić to sprawnie, szybko, czysto i bezpiecznie. Nie musisz więc zajmować się tym samodzielnie. Prosta instalacja światłowodu (powietrzna) w domu zajmuje najczęściej tylko kilka godzin.
Aby cieszyć się niezawodnym internetem o świetnych parametrach, technicy muszą doprowadzić przewody ze szklanych włókien od sieci światłowodowej (punktu dystrybucji sygnału) do budynku. W tym celu trzeba wykonać niewielki odwiert w zewnętrznej ścianie. Proces ten jest mało inwazyjny, ponieważ wystarczy otwór o średnicy kilku milimetrów. Nie musisz się więc obawiać konieczności gruntownego remontu czy długiego sprzątania po montażu. Otwór w ścianie będzie praktycznie niezauważalny.
Mieszkasz w nowym bloku? Całkiem możliwe, że uda się uniknąć wiercenia w ścianie. Od 2013 roku każdy budynek wielorodzinny już na etapie budowy musi umożliwiać przyszłym mieszkańcom podłączenie się do sieci światłowodowej. Oznacza to zazwyczaj, że jest już wykonany odwiert i przygotowany kabel. Wystarczy teraz tylko wybrać operatora i zlecić usługę montażu.
3. Montaż wewnętrzny
Po doprowadzeniu przewodu instalatorzy łączą go z niewielkim gniazdem optycznym i montują na ścianie wewnątrz budynku. Następnie podłączają do takiego gniazda urządzenia sieciowe (modem i router). Rolą modemu jest przekształcenie sygnału optycznego na elektryczny, natomiast router służy do przekazania sygnału urządzeniom w różnych pomieszczeniach.
Sprawdź, gdzie najlepiej ustawić router w domu.
Kabel światłowodowy jest cienki i mało widoczny. Aby w żadnym stopniu nie wpłynął negatywnie na wystrój wnętrza, można ukryć go w estetycznych peszlach, listwach lub w ścianie. Najlepiej, aby gniazdo optyczne znajdowało się w niedalekiej odległości od routera i telewizora – jeśli planujesz także skorzystać z internetu w pakiecie z telewizją. Warto przed przyjazdem montera odsunąć meble od zakładanego miejsca instalacji.
4. Konfiguracja sieci i testy połączenia z internetem
Po podłączeniu światłowodów do domu przychodzi pora na utworzenie nowej sieci i konfigurację routera Wi-Fi. Należy ustawić m.in. identyfikator SSID i klucz zabezpieczeń sieciowych. Można także połączyć się z internetem przewodowo przy użyciu kabla >Ethernet. Warto finalnie przeprowadzić test jakości połączenia, np. za pomocą Speed Testu.
Doprowadzenie światłowodu do domu – jakie są możliwości?
Jeśli chcesz zainstalować światłowody w domu, najczęściej nie musisz mieć zgody na takie działanie. Jesteś właścicielem budynku jednorodzinnego, a w okolicy już znajduje się infrastruktura światłowodowa? Wystarczy więc, że złożysz u operatora deklarację o podłączenie światłowodu do domu.
Istnieją dwa sposoby montażu – powietrzny i podziemny. Sprawdź, na czym one polegają, a także jakie wiążą się z nimi zalety oraz wady.
Powietrzna instalacja światłowodu w domu
Najczęściej stosowanym sposobem na to, jak podłączyć światłowód do domu, jest zastosowanie instalacji powietrznej. W tym przypadku należy poprowadzić przewód światłowodowy od najbliższego słupa niskiego napięcia (energetycznego lub telekomunikacyjnego) do najwyższego punktu budynku.
Powietrzna instalacja światłowodu w domu ma wiele zalet. Należą do nich m.in.:
- szybki czas montażu – zwykle kilka godzin,
- niższe koszty instalacyjne,
- brak konieczności wykonywania wykopów, co mogłoby się wiązać z niszczeniem ogrodu czy rozbieraniem kostki brukowej lub innej nawierzchni,
- łatwa konserwacja – serwisanci mogą łatwo dostać się do przewodów, bez potrzeby rozkopywania terenu,
- większa dostępność operatorów internetu, którzy oferują taki rodzaj montażu.
Doprowadzenie światłowodu do domu przewodami powietrznymi ma także kilka wad. Przede wszystkim kable są nieco bardziej narażone (lecz i tak w niewielkim stopniu) na uszkodzenia w razie porywistego wiatru. Przewody mogą także wpływać negatywnie na estetykę otoczenia domu, co niektórym osobom może przeszkadzać.
Podziemne doprowadzenie światłowodu do domu
W tym przypadku kable prowadzi się pod ziemią od najbliższego słupa energetycznego do budynku. Taki sposób montażu jest trudniejszy, kosztowniejszy i bardziej czasochłonny, ponieważ wymaga przekopu lub wykorzystania istniejącej infrastruktury technicznej – np. przyłącza gazowego, elektrycznego czy wodno-kanalizacyjnego. Z tego powodu warto zaplanować taką instalację już na etapie budowy domu. Pozwoli to uniknąć późniejszego niszczenia ogrodu czy otoczenia wokół domu. Do wad można także zaliczyć trudniejszy dostęp do przewodów.
W przypadku instalacji podziemnej wymagane są wykopy na głębokość co najmniej 70 cm, aby zapobiec przypadkowemu uszkodzeniu przewodów – np. w czasie prac ogrodowych. Kable znajdują się w rurze osłonowej.
Do głównych zalet podziemnego doprowadzenia światłowodu można zaliczyć zwłaszcza:
- mniejsze narażenie przewodów na uszkodzenia spowodowane trudnymi warunkami atmosferycznymi,
- możliwość ukrycia kabli pod ziemią – dzięki temu są niewidoczne i nie zaburzają estetyki wokół domu.
Instalacja światłowodu w mieszkaniu – czy trzeba mieć zgodę?
Aby zainstalować światłowody w mieszkaniu, może być wymagana zgoda właściciela lub administratora budynku. Najczęściej zgodzić musi się co najmniej połowa mieszkańców danego bloku. Pozwolenie jest konieczne zwłaszcza w sytuacji, gdy instalacja światłowodu w mieszkaniu wiąże się z przeprowadzeniem przewodów przez części wspólne – np. klatkę schodową, dach czy piwnicę. Gdy wynajmujesz mieszkanie, niezbędna będzie także zgoda wynajmującego.
Inaczej jest jednak w przypadku, gdy budynek jest już podłączony do sieci światłowodowej. Nie trzeba wtedy nikogo pytać o pozwolenie – wystarczy skontaktować się z operatorem internetu i ustalić dogodny termin montażu.
Jaki router jest odpowiedni do światłowodów?
Aby korzystać z internetu światłowodowego, potrzebujesz odpowiedniego routera. Profesjonalny sprzęt tego typu otrzymasz na czas trwania abonamentu w pakiecie z każdą usługą internetu światłowodowego z naszej oferty. Jeśli wybierzesz łącze o prędkości 600 Mb/s, udostępnimy Ci router Wi-Fi, a pakiety 1 Gb/s i 2 Gb/s pozwalają otrzymać nowoczesny model Wi-Fi 6. Możesz także skorzystać z Bezpiecznego Internetu – opcjonalnej usługi, która pomoże Ci zadbać o cyberbezpieczeństwo w sieci.
Zapewniamy dostęp do routerów, które są świetnie przystosowane do współpracy z internetem światłowodowym. Mają odpowiednie porty LAN i WLAN, gwarantują dużą przepustowość, obsługują częstotliwości Wi-Fi 2,4 GHz i 5 GHz, a także są proste i szybkie w konfiguracji – m.in. dzięki funkcji WPS.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty