12 stycznia 2023
Jak usunąć wirusa z telefonu – Android i iPhone?
Podejrzewasz, że twój telefon został zainfekowany złośliwym oprogramowaniem? Nie czekaj, aż spowoduje nieodwracalne zmiany na urządzeniu. Dowiedz się, jak usunąć wirusa z telefonu, i jak najszybciej przejdź do działania.
Jak sprawdzić, czy w telefonie znajduje się wirus?
Telefon zainfekowany wirusem działa w inny sposób niż dotychczas. Przykładowe symptomy to m.in.:
- spowolniona praca – częściej się zawiesza, dłużej włącza i wyłącza,
- szybsze zużywanie komórkowego transferu danych,
- brak możliwości uruchomienia telefonu,
- często pojawiające się reklamy.
Złośliwe oprogramowanie może również aktywować płatną subskrypcję, co będzie skutkować zwiększeniem kosztów abonamentu telefonicznego. Obecność wirusa sygnalizuje także zablokowany dostęp do plików zapisanych w pamięci. Na naszym blogu wskazujemy więcej sposobów, jak sprawdzić, czy w telefonie znajduje się wirus.
Aby mieć pewność, że telefon został zainfekowany wirusem, warto przeskanować urządzenie programem antywirusowym.
Jak wyczyścić telefon z wirusów?
Istnieje kilka różnych sposobów na to, jak usunąć wirusa z telefonu. Można do nich zaliczyć odinstalowanie złośliwej aplikacji, przywrócenie smartfona do ustawień fabrycznych oraz skorzystanie z oprogramowania antywirusowego.
Odinstalowanie złośliwego programu
Najprostszym sposobem na to, jak pozbyć się wirusa z telefonu, jest jego usunięcie poprzez odinstalowanie złośliwej aplikacji. Najlepiej zrobić to z poziomu trybu awaryjnego, dzięki czemu wszystkie zainstalowane programy będą wyłączone – zachowane zostaną jedynie podstawowe funkcje systemu operacyjnego.
Aby odinstalować szkodliwą aplikację na telefonie z systemem Android:
- Przejdź w uruchomionym trybie awaryjnym do zakładki Ustawienia.
- Wybierz opcję Aplikacje, a następnie Pobrane aplikacje.
- Odszukaj na liście podejrzanych programów, których nie instalowałeś – np. o nieznanych lub obcojęzycznych nazwach.
- Kliknij w przycisk Odinstaluj.
Jak usunąć wirusa z telefonu iPhone poprzez odinstalowanie złośliwej aplikacji? Wystarczy kierować się poniższą instrukcją:
- Dotknij i chwilę przytrzymaj ikonę aplikacji na ekranie początkowym lub w bibliotece aplikacji.
- Wybierz opcję Usuń aplikację.
Skorzystanie z programu antywirusowego
Kolejną metodą na to, jak pozbyć się wirusa z telefonu, jest przeskanowanie urządzenia oprogramowaniem antywirusowym. Można w tym celu użyć bezpłatnych, ogólnodostępnych aplikacji, np. 360 Security, Avast Mobile Security, AVG Antivirus Free czy Malwarebytes Anti-Malware. Po zakończeniu skanowania można umieścić wykryte wirusy w kwarantannie lub zdecydować się na ich trwałe usunięcie z systemu.
Przywrócenie danych fabrycznych
Jak odwirusować telefon, jeśli nie jest możliwe lub nie pomaga odinstalowanie aplikacji ani skorzystanie z programu antywirusowego? Można wtedy spróbować przywrócić urządzenie do stanu fabrycznego. Spowoduje to, że z systemu zostaną usunięte wszystkie aplikacje (w tym wirusy) oraz ustawienia. Dlatego przed skorzystaniem z tej opcji warto wykonać backup, czyli kopię bezpieczeństwa.
Aby przywrócić dane fabryczne na telefonie z systemem Android:
- Wejdź w ustawienia telefonu.
- Przejdź do zakładki Kopie zapasowe, a następnie Przywracanie.
- Wybierz opcję Przywracanie danych fabrycznych.
- Skorzystaj z polecenia Resetuj telefon.
- Uruchom ponownie urządzenie i przywróć kopię zapasową.
W celu zresetowania telefonu z systemem iOS:
- Wejdź w ustawienia telefonu.
- Przejdź do zakładki Ogólne i wybierz opcję Przenieś zawartość lub wyzeruj.
- Stuknij w polecenie Wymaż zawartość i ustawienia.
- Wpisz hasło konta Apple ID lub kod.
- Odczekaj kilka minut, aż urządzenie zostanie przywrócone do stanu fabrycznego.
- Wgraj kopię zapasową z aplikacji iTunes lub iCloud.
Jak zabezpieczyć się przed wirusami na telefonie?
Aby uniknąć zainfekowania telefonu wirusem, warto przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzenia. Do najważniejszych z nich zaliczają się:
- ochrona telefonu za pomocą oprogramowania antywirusowego,
- unikanie otwierania maili od niezaufanych nadawców i klikania w podejrzane linki oraz wyskakujące reklamy,
- rozważne korzystanie z publicznych sieci Wi-Fi – najlepiej przy użyciu VPN,
- regularne aktualizacje systemu operacyjnego oraz aplikacji w telefonie,
- instalowanie aplikacji wyłącznie z zaufanych źródeł – zwłaszcza Google Play i App Store,
- unikanie odwiedzania stron o wątpliwej reputacji.
Na naszym blogu znajdziesz więcej porad, jak chronić telefon przed wirusami.
Bezpieczny Smartfon pomoże ci w walce z wirusami
Chcesz w kompleksowy sposób zabezpieczyć swój telefon przed różnego rodzaju złośliwym oprogramowaniem i atakami hakerskimi? Skorzystaj więc z Bezpiecznego Smartfona. To usługa, która zabezpiecza przed wirusami oraz chroni poufne dane podczas korzystania z internetu, w tym z bankowości internetowej i serwisów społecznościowych. Bezpieczny Smartfon pozwala także na zdalne lokalizowanie zgubionego telefonu oraz zablokowanie dzieciom dostępu do nieodpowiednich dla nich treści
Wirusy telefoniczne oraz komputerowe to zagrożenie również dla klientów biznesów. Poznaj inne cyberzagrożenia dla firm i dowiedz się, czym jest doxing oraz atak słownikowy. Sprawdź również usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty