11 września 2024
Jitter – co to jest? Czym różni się od pinga?
Za najważniejsze parametry internetu uchodzi prędkość pobierania i wysyłania. Aby można było jednak komfortowo korzystać z łącza, powinno zapewniać ono wysoką stabilność. Jednym ze wskaźników, który ją określa, może być jitter. Co to jest, ile powinien wynosić, czym różni się od pinga i jakie powoduje skutki? Odpowiadamy na każde z tych pytań.
Co to jest jitter?
Jitter to rodzaj zniekształceń w transmisji sygnału cyfrowego, które są wywołane odchyleniami czasowymi podczas przesyłania jego poszczególnych fragmentów. Pojęcie to początkowo odnosiło się do błędów, które powstają w trakcie konwersji dźwięku analogowego na cyfrowy. Jitter powoduje w tym przypadku pogorszenie jakości muzyki odtwarzanej z odtwarzaczy płyt kompaktowych, dysków twardych, odtwarzaczy sieciowych czy przetworników DAC. Dźwięk brzmi mało realistycznie i mogą pojawiać się szumy.
A co to jest jitter w internecie?
Jitter ma także istotne znaczenie dla każdego użytkownika internetu. Dotyczy w tym kontekście krótkookresowej zmienności opóźnień w transmisji danych sieciowych. Powoduje, że pakiety docierają z jednego punktu sieci do drugiego (np. z serwera na komputer) w różnym czasie – w jednym momencie opóźnienia mogą być praktycznie niezauważalne, a po chwili znaczące.
Jakie są przyczyny jittera?
Powody powstawania jittera mogą być różne. Najczęściej jest on wywołany przez:
- zatłoczenie sieci,
- problemy ze sprzętem,
- niewłaściwą konfigurację urządzenia,
- nieaktualne oprogramowanie,
- słabą jakość łącza internetowego,
- zakłócenia sieci,
- nieprawidłowo działające kable.
Czym skutkuje wysoki jitter?
Duża zmienność czasowa opóźnień powoduje, że internet przestaje działać stabilnie. Prowadzi do znacznego obniżenia komfortu korzystania z łącza zwłaszcza w trakcie transmisji danych w czasie rzeczywistym, np. podczas:
- grania w gry sieciowe online,
- streamowania,
- wideokonferencji,
- korzystania z serwisów streamingowych – np. do oglądania filmów (VoD) lub słuchania muzyki,
- połączeń głosowych VoIP.
Jitter przyczynia się do tego, że powstają lagi (opóźnienia), co pogarsza płynność gamingu, a w efekcie obniża szanse gracza w rywalizacji i odbiera przyjemność z rozrywki. Podczas korzystania z serwisów streamingowych dochodzi do częstego buforowania. W trakcie rozmów VoIP pogarsza się jakość dźwięku, powstają wyraźne zniekształcenia, opóźnienia, przerywanie połączenia i efekt echa.
Istnieje ryzyko, że nieregularnie przesyłane pakiety danych zostaną nawet całkowicie odrzucone, co spowoduje rozłączenie transmisji. Dane mogą wtedy nigdy nie dotrzeć do odbiorcy.
Jitter vs ping – czym się różnią?
Jitter i ping to zbliżone do siebie parametry – oba są związane z opóźnieniami w transmisji i wskazują stabilność internetu. Podobieństwo wiąże się także z tym, że zarówno jitter, jak i ping mierzy się w milisekundach (ms).
Różnica między pingiem a jitterem polega na tym, że ping określa wprost czas opóźnień (dotarcia pakietu danych z jednego punktu sieci do drugiego), natomiast jitter ich zmienność w czasie.
Jitter – jaki powinien być, aby internet działał stabilnie?
Dopuszczalny jitter jest różny w zależności od tego, do jakich czynności używasz w danej chwili internetu. Ogólnie im niższy jitter, tym lepiej, ponieważ można wtedy uniknąć problemów podczas transmisji. Znacznie niższej zmienności opóźnień wymaga jednak surfowanie czy odbieranie poczty, a większej granie w gry czy streamowanie.
W przybliżeniu można przyjąć, że dopuszczalny jitter wynosi:
- granie w gry sieciowe: do 15 ms,
- streamowanie gier wideo: do 10 ms,
- korzystanie z serwisów streamingowych: do 30 ms,
- przeglądanie stron internetowych: do 50 ms.
Aby zmierzyć, ile wynosi jitter, można skorzystać z internetowych narzędzi do testowania jakości łącza. Sprawdzają one zarazem, jaka jest rzeczywista prędkość internetu.
Jak zapobiec wysokiemu jitterowi?
Istnieją różne sposoby na to, aby uniknąć problemów wywołanych przez wysoki jitter. Kluczowy jest wybór odpowiedniego łącza internetowego – największą stabilność zapewniają światłowody. W przypadku internetu mobilnego najlepiej sprawdza się natomiast pod tym względem sieć 5G.
Aby obniżyć wysoki jitter, możesz także:
- zmienić konfigurację routera – np. wybrać inną częstotliwość W-Fi lub mniej zatłoczony kanał,
- włączyć funkcję QoS w routerze – pozwala ona ustalać priorytet dla ruchu sieciowego; można go nadać np. określonym aplikacjom,
- łączyć się z internetem przy użyciu kabla Ethernet – połączenie będzie wtedy bardziej stabilne niż w przypadku bezprzewodowej sieci Wi-Fi,
- wyłączyć aplikacje działające w tle,
- zmienić router na nowocześniejszy i bardziej wydajny,
- ustawić router w innym miejscu – z dala od pozostałych urządzeń, które emitują fale radiowe.
Szybki i jednocześnie stabilny internet? Takie są światłowody od Netii!
Jeśli chcesz mieć w swoim domu nie tylko szybki, lecz także niezawodny internet, wybierz jeden naszych pakietów światłowodowych. Oferujemy łącze o prędkości pobierania do 300 Mb/s, 600 Mb/s 1 Gb/s lub nawet 2 Gb/s jednocześnie na wszystkich urządzeniach w domowej sieci. Możesz wybrać umowę bezterminową, na 9 miesięcy lub 24 miesiące. W cenie abonamentu udostępnimy Ci router W-Fi lub Wi-Fi 6 aż do końca umowy.
W pakiecie z internetem oferujemy dostęp do filmowych serwisów streamingowych MAX i Disney+. Nie zapomnij też zabezpieczyć swojego komputera i urządzeń mobilnych przed różnymi zagrożeniami w sieci. Skuteczną ochronę zapewni Ci Bezpieczny Internet – nasza usługa z zaawansowanym systemem antywirusowym, ochroną e-bankowości, zaporą firewall, filtrem spamu, kontrolą rodzicielską i menedżerem haseł.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty