17 października 2022
Pogoda a Internet. Czy burza, wiatr lub śnieg mają wpływ na jakość połączenia?
Za oknem silny wiatr, śnieg czy burza, a internet w twoim domu znowu przestał działać albo chodzi strasznie wolno? Dowiedz się, czy pogoda ma wpływ na internet i jakie łącze jest najbardziej odporne na trudne warunki atmosferyczne.
Czy wiatr ma wpływ na internet?
Najbardziej narażony na działanie wiatru jest internet satelitarny, ponieważ wymaga on zastosowania zewnętrznej anteny. Silne podmuchy mogą zmienić jej wcześniejsze położenie, co może skutkować osłabieniem sygnału, a nawet całkowitą utratą dostępu do sieci. Wiatr często zakłóca również sygnał internetu radiowego i mobilnego, ponieważ tłumi fale radiowe.
Podmuchy wiatru nie wpływają natomiast bezpośrednio na jakość internetu kablowego. Może jednak dojść do uszkodzenia podwieszanych kabli przez powalone drzewa. Znacznie bardziej odporne są w tym przypadku przewody światłowodowe niż miedziane. Światłowody nie muszą być montowane na podbudowie słupowej. Często wkopuje się je w ziemię, dzięki czemu wiatr nie jest w stanie w żaden sposób ich uszkodzić.
Internet a burza
Na działanie internetu może także wpłynąć burza. Wyjaśniamy, jaki wpływ mogą mieć wyładowania atmosferyczne na łącze.
Burza a internet radiowy i satelitarny
Internet radiowy i satelitarny są w dużym stopniu narażone na awarie z powodu burzy. Istnieje spore ryzyko przepalenia anteny czy uderzenia pioruna w sieć zasilającą. W takim przypadku użytkownicy mogą stracić dostęp do sieci nawet na kilka dni – tyle może potrwać usunięcie skutków awarii przez operatora.
Internet mobilny a burza
Internet mobilny może przestać działać na skutek burzy, jeżeli z powodu wyładowań atmosferycznych dojdzie do uszkodzenia (np. przepalenia) nadajnika. Zniszczeniu mogą również ulec urządzenia użytkownika – zwłaszcza jeśli korzysta on z anten zewnętrznych do odbioru sygnału sieci. Problemy z połączeniem może także wywołać towarzysząca burzy wichura.
Powstało sporo mitów na temat tego, czy internet przyciąga pioruny. Osoby podzielające ten pogląd wyłączają internet mobilny w telefonie podczas burzy i przestają korzystać z urządzenia. Jak zapewnia jednak Polski Komitet Ochrony Odgromowej Stowarzyszenia Elektryków Polskich, zarówno mobilna sieć komórkowa, jak i sam telefon nie ściągają piorunów, ponieważ wytwarzane przez urządzenie pole elektromagnetyczne jest bardzo słabe. Można więc bez obaw korzystać ze smartfona podczas burzy – może być to np. konieczne, aby wezwać pomoc.
Internet kablowy – czy jest odporny na burzę?
Tradycyjna sieć internetowa, zbudowana z miedzianych kabli, nie jest odporna na burzę. Jeśli piorun uderzy w linię energetyczną czy telefoniczną, może uszkodzić podłączone do internetu urządzenia, np. komputer, telewizor lub router. Uszkodzenia nie muszą być wywołane bezpośrednio wyładowaniem atmosferycznym, lecz także przepięciami powstającymi podczas burzy. Dlatego wskazane jest odłączenie urządzeń z gniazdek elektrycznych.
Internet światłowodowy a burza
Łącze światłowodowe jest w największym stopniu odporne na wyładowania atmosferyczne. Przewody używane do montażu takiej sieci są izolatorami i nie przewodzą prądu elektrycznego. Dzięki temu nie dojdzie do uszkodzenia sieci i podłączonych do niej bezpośrednio urządzeń. Piorun może jednak uderzyć w słup, na którym zawieszone są światłowody, a także uszkodzić urządzenia podłączone do sieci energetycznej, np. router czy laptop. Dlatego zalecane jest ich odłączenie z gniazdek na czas trwania burzy.
Czy śnieg wpływa na działanie internetu?
Śnieg zalegający na satelicie czy antenie nadającej sygnał radiowy może zakłócać sygnał, a nawet doprowadzić do uszkodzenia nadajników lub odbiorników. Gruba warstwa białego puchu nie wpłynie natomiast negatywnie na działanie internetu kablowego ani światłowodowego.
Internet odporny na warunki atmosferyczne? Znajdziesz go w ofercie Netii
Chcesz mieć gwarancję szybkiego i stabilnego internetu bez względu na warunki pogodowe? Wybierz więc nasz internet światłowodowy, dostępny w trzech opcjach wielkości pakietu danych – 300 Mb/s, 600 Mb/s i 1 Gb/s. W cenie abonamentu otrzymasz od nas stacjonarny router Wi-Fi.
Nie masz możliwości skorzystania ze światłowodów? Głównie dla mieszkańców wsi i małych miasteczek kierujemy naszą ofertę internetu domowego LTE – możesz wybrać pakiet z limitem 100 GB, 500 GB i 1000 GB. Na czas trwania umowy udostępnimy ci router z zewnętrzna anteną i wzmocnioną kartę SIM na każdą pogodę, z której możesz korzystać bez względu na panujące warunki atmosferyczne.
Stabilne połączenie z siecią, bez względu na pogodę, zapewni ci również nasz internet hybrydowy 2 w 1. Jest to oferta, w ramach której możesz korzystać z dwóch rodzajów łącza – stacjonarnego o prędkości do 100 MB/s (sieci opartej na miedzianych kablach) oraz szybkiego internetu mobilnego z pakietem transferu danych 100 GB w dzień i 200 GB w nocy. Na czas trwania umowy otrzymasz od nas router stacjonarny, router z zewnętrzną anteną oraz wzmocnioną kartę SIM na każdą pogodę.
Sprawdź także oferty internetu w Katowicach, internetu w Bydgoszczy oraz internetu w Łodzi
Płynność łącza internetowego jest niezwykle ważna dla efektywnej pracy. Sprawdź, co to jest CIR i jakie ma znaczenie w funkcjonowaniu firmy.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty