31 sierpnia 2020
Router xDSL a ADSL – czym się różnią?
Aby udostępnić sygnał internetowy wielu urządzeniom (np. komputerom, smartfonom, tabletom, drukarkom) w domu czy w firmie, konieczne jest posiadanie routera. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje takiego urządzenia – ADSL oraz xDSL. Przedstawiamy ich definicje, a także wskazujemy najważniejsze różnice pomiędzy nimi. Prezentujemy również 5 przykładowych modeli routerów.
Router ADSL – co to jest?
Router ADSL (Asymmetric Digital Subscriber) to urządzenie działające w oparciu o telefoniczną transmisję analogową. Posiada wbudowany modem telefoniczny i wykorzystuje sieć miedzianych kabli. Router ADSL jest wyposażony w port RJ-11, co umożliwia nawiązanie bezpośredniego połączenia z siecią telefoniczną za pomocą kabla z kompatybilną wtyczką. Sygnał rozmowy telefonicznej oraz transmisja danych internetowych są rozdzielane za pomocą odpowiednich filtrów, zwanych spliterami.
Router xDSL – co to jest?
Router xDSL (Digital Subscriber Line) to takie urządzenie, które umożliwia dystrybucję sygnału internetowego za pomocą wszelkiego rodzaju technologii cyfrowych. W przypadku xDSL do nawiązywania transmisji internetowej nie jest wykorzystywane łącze telefoniczne, lecz odrębna sieć kablowa lub światłowodowa. Oznaczenie xDSL odnosi się do grupy wielu standardów. Routery xDSL umożliwiają nawiązanie połączenia za pomocą kabla RJ-45 – powinny być wyposażone w gniazdo na przewody z taką wtyczką.
Litera x poprzedzającą „DSL” wskazuje na konkretny standard, w którym pracuje router. Można do nich zaliczyć m.in. HDSL, SDSL, CDSL, VDSL czy IDSL.
Router xDSL a ADSL – najważniejsze różnice
Jedynie router ADSL posiada wbudowany modem, co pozwala rozróżnić takie urządzenie od routerów działających w standardach xDSL.
Router ADSL znajduje zastosowanie w przypadku, kiedy operator internetu dostarcza sygnał jedynie poprzez łącze telefoniczne. Może być to uzasadnione np. w miejscach, do których nie docierają światłowody i nie jest możliwe podpięcie się do sieci kablowej.
Routery ADSL zapewniają osiągnięcie mniejszej maksymalnej przepustowości niż xDSL – maksymalnie do 24 Mbps. Jeżeli więc operator dostarcza internet w inny sposób niż za pomocą sieci telefonicznej, warto wybrać router xDSL. Router ADSL, w przeciwieństwie do xDSL, nie pozwala korzystać jednocześnie z internetu oraz wykonywać połączeń przez telefon stacjonarny.
5 modeli routerów, które warto wybrać
Prezentujemy 5 wybranych modeli routerów, które warto mieć w swoim domu. Przedstawiamy ich kluczowe parametry oraz przydatne funkcje.
Netia Spot
Router Netia Spot jest dostępny w dwóch wersjach – ADSL oraz VDSL, dzięki czemu można udostępniać internet wielu urządzeniom poprzez sieć telefoniczną oraz z jej pominięciem. Model ten jest bardzo prosty w instalacji i konfiguracji, a także posiada funkcję zdalnej aktualizacji oprogramowania. Router Netia Spot pozwala na transmisję w standardzie 800.11, dzięki czemu prędkość połączenie osiąga nawet 300 Mb/s. Połączenie jest zabezpieczone za pomocą szyfrowania WPA/WPA2. Każde nowe urządzenie można błyskawicznie połączyć z siecią Wi-Fi za pomocą przycisku WPS. Router ten jest także wyposażony w funkcję współdzielenia muzyki, filmów, zdjęć i innych plików po podłączeniu zewnętrznego dysku USB.
Pirelli P.DG A4000G
Pirelli P.DG A4000G to router ADSL, który umożliwia bezpośrednie podłączenie się metodą analogową do sieci telefonicznej w usłudze Szybki Internet. Urządzenie pozwala nawiązać transmisję w paśmie 2,4 GHz z wykorzystaniem standardu 802.11b/g. Posiada również porty Ethernet, dzięki czemu można bezpośrednio podłączyć z siecią komputery oraz inne urządzenia. Router jest także wyposażony w przycisk WPS.
Technicolor TG589vn
Ten router posiada zarówno port ADSL2+, jak i VDLS2, a także wiele przydatnych funkcji, takich jak m.in. współdzielenie plików przez USB, automatyczna konfiguracja, USB host, przycisk WPS, przycisk Eco czy port ETH4, umożliwiający podłączenie dekodera do sieci. Urządzenie Technicolor TG589vn działa w paśmie 2,4 GHZ z wykorzystaniem technologii 802.11b/g/n. Pozwala uzyskać prędkość transmisji do 130 Mb/s. Ten model routera jest także wyposażony we wbudowany firewall SPI oraz systemy zabezpieczeń przed atakami hakerów. Opcjonalnie pozwala także na korzystanie z funkcji ochrony rodzicielskiej.
Innbox V50
Router ADSL z wbudowanym modemem, za pomocą którego możliwe jest również nawiązanie transmisji w standardzie VDSL2. Posiada zarówno port na kabel telefoniczny RJ-11, jak i przewody z wtyczką RJ-45. Urządzenie jest także wyposażone w porty USB, co pozwala np. naładować telefon. Na przednim panelu znajdują się diody LED informujące o stanie połączenia.
Asmax AR1004G
Router ADSL pozwalający nawiązać transmisję analogową o szybkości do 24 Mbps. Posiada wbudowany modem, punkt dostępowy Wi-Fi, a także porty Ethernet do podłączenia komputera. Router ten został również wyposażony w funkcje zwiększające bezpieczeństwo transmisji, np. ochronę przeciwko włamaniom.
Internet w Netii z routerem w pakiecie
Klienci Netii nie muszą ponosić dodatkowych kosztów związanych z zakupem routera, ponieważ otrzymają go w cenie usługi na cały okres obowiązywania umowy. Router ADSL lub xDSL jest udostępniany w ramach każdego pakietu internetu światłowodowego, a także w pakiecie bez limitu w ofercie internetu mobilnego.
Szybko działający internet to potrzeba zarówno indywidualnego, jak i biznesowego użytkownika. Poznaj internet symetryczny od Netii!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty