25 sierpnia 2020
Transfer danych – co to jest? Jak sprawdzić zużycie internetu w telefonie?
Każdy użytkownik internetu mobilnego prędzej czy później spotka się z takim pojęciem jak transfer danych. W artykule wyjaśniamy, co to jest i do czego służy. Podpowiadamy również, jak sprawdzić zużycie danych oraz w jaki sposób można je oszczędzać.
Co to jest transfer danych?
Transfer danych to transmisja danych wykorzystywanych podczas korzystania z internetu na smartfonie i innych urządzeniach przenośnych. Użytkownicy internetu mobilnego, w ramach wybranego pakietu, mają do dyspozycji określony limit transferu. Operatorzy określają go w gigabajtach (GB). Transfer danych zużywa się m.in. podczas przeglądania stron internetowych, słuchania muzyki, oglądania filmów online, streamowania czy pobierania plików z sieci.
Zużycie danych pakietowych powoduje, że prędkość internetu znacząco spada, nieraz do poziomu uniemożliwiającego wygodne przeglądanie stron, zwykle 32 Kb/s. Witryny wczytują się wtedy bardzo długo, a o korzystaniu z multimediów nie ma mowy. Dlatego warto kontrolować poziom zużycia internetu, aby całkowite wyczerpanie transferu nie zaskoczyło nas w najmniej spodziewanym momencie.
Jak sprawdzić zużycie internetu w telefonie?
Aby kontrolować poziom zużycia transferu, warto wiedzieć, jak sprawdzić zużycie internetu w telefonie. Jest to możliwe na dwa sposoby:
-
poprzez wpisanie kodu USSD w telefonie,
-
poprzez zalogowanie się na własne konto abonenta w systemie internetowym operatora. Stan zużycia pakietu zazwyczaj można sprawdzić w zakładce „Usługi”.
Użytkownicy Netii zużycie danych sprawdzą poprzez wpisanie na klawiaturze kodu *136#, a następnie zatwierdzenie go zieloną słuchawką. Po chwili można już odczytać, ile transferu pozostało do końca pakietu.
Abonenci Netii mają także możliwość zalogowania się na swoje konto w serwisie Netia Online, aby poznać stan zużycia danych pakietowych. W tym celu:
-
Zaloguj się do serwisu Netia Online.
-
Wejdź do zakładki „Usługi”, a następnie „Usługi dodatkowe”.
-
Kliknij „Mobilny internet” – w otwartym oknie ukaże się pozostały limit transferu do wykorzystania.
Bardziej szczegółowa instrukcja sprawdzania zużycia internetu mobilnego w Netii znajduje się tutaj.
Jak sprawdzić, co pobiera internet?
Istnieje również możliwość sprawdzenia, jakie konkretnie aplikacje pobierają najwięcej transferu danych. Przedstawiamy instrukcję krok po kroku dla użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android oraz iOS.
Jak sprawdzić, co pobiera internet na Androidzie?
Aby dowiedzieć się, które aplikacje powodują największe zużycie danych na urządzeniu z systemem Android:
-
Kliknij ikonę „Ustawienia”.
-
Wybierz opcję „Użycie danych”.
-
Wejdź w zakładkę „Komórkowa transmisja danych” – poniżej znajduje się informacja, ile GB wykorzystałeś w ciągu ostatniego miesiąca.
-
Wyświetli się lista wszystkich aplikacji, wraz ze wskazaniem liczby wykorzystanych przez każdą z nich gigabajtów – w kolejności od największego do najmniejszego zużycia.
Jak sprawdzić, co pobiera internet na urządzeniu z iOS?
Sprawdzenie poziomu zużycia transferu przez aplikacje na urządzeniu z systemem iOS jest równie proste:
-
Wybierz opcję „Ustawienia” – Sieć komórkowa, „Ustawienia” – „Dane mobilne” lub „Ustawienia – Dane komórkowe.
-
W otwartym oknie ukaże się sumaryczna liczba zużytych danych w obecnym okresie, wraz ze wskazaniem zużycia MB/GB przez każdą z aplikacji.
W jaki sposób oszczędzać transfer danych pakietowych?
Aby nie wyczerpać całego pakietu danych internetowych przed zakończeniem danego okresu rozliczeniowego, warto zastosować sposoby oszczędzania transferu. Przedstawiamy kilka skutecznych rozwiązań.
1. Jeśli możesz, to korzystaj z sieci Wi-Fi
Jeżeli znajdujesz się w zasięgu domowej lub publicznej sieci Wi-Fi, nawiąż z nią połączenie zamiast korzystać z danych pakietowych. Zachowaj jednak ostrożność, łącząc się z ogólnodostępnym hot spotem z uwagi na ryzyko kradzieży poufnych danych. Nie loguj się w tym przypadku do systemów bankowości internetowej i koniecznie aktywuj na telefonie system antywirusowy. Pliki z internetu pobieraj wyłącznie poprzez bezpieczne sieci Wi-Fi.
2. Zainstaluj lżejsze wersje popularnych aplikacji
Sporą oszczędność transferu danych pakietowych możesz sobie zapewnić, jeżeli zaczniesz korzystać z takich programów jak np. Facebook Lite czy Messenger Lite. Aplikacje te zachowują podstawowe funkcjonalności, jednak wykorzystują znacznie mniej danych podczas transmisji.
3. Filmy oglądaj w trybie offline lub w niższej jakości
Oglądanie filmów w trybie online naraża na szybkie zużywanie transferu danych. Warto więc zdecydować się na ich pobranie z użyciem sieci Wi-Fi, a następnie odtworzenie za pomocą odpowiedniego programu, już offline. Aplikacja YouTube umożliwia również oglądanie filmów w obniżonej jakości. W tym celu należy wejść w ustawienia, a następnie wybrać funkcję „Ogranicz mobilną transmisję danych”. Sprawi to, że filmy w wysokiej jakości (HD) będą mogły być odtwarzane jedynie przez Wi-FI.
4. Wyłącz opcję automatycznych aktualizacji
Warto również wyłączyć funkcję automatycznych aktualizacji aplikacji w usłudze Google. Na telefonie z Androidem w tym celu:
-
Uruchom Sklep Google Play.
-
Kliknij ikonę znajdującą się obok pola wyszukiwarki.
-
Przejdź do ustawień.
-
Odszukaj funkcję „Aktualizuj aplikacje automatycznie”.
-
Wybierz opcję „Tylko przez Wi-Fi”.
Na telefonie z systemem iOS automatyczne aktualizacje aplikacji można wyłączyć zgodnie z poniższą instrukcją:
-
Wejdź w „Ustawienia”.
-
Wybierz swoje imię i nazwisko.
-
Wejdź w „iTunes Store i App Store”,
-
Wyłącz opcję „Uaktualnienia aplikacji”.
-
Odznacz opcję „Aplikacje” w sekcji „Pobieranie automatyczne”.
5. Włącz tryb niskiego transferu w telefonie
Na telefonie możesz także uruchomić tryb niskiego transferu. Dzięki temu aplikacje nie będą miały możliwości odbierania i wysyłania danych w tle, co znacząco obniży zużycie transferu. Na telefonach z Androidem funkcję tę można uruchomić wchodząc w „Ustawienia” – „Użycie danych”, a następnie włączając „Oszczędzania danych”.
Na urządzeniach z systemem iOS należy wejść do zakładki „Sieć komórkowa” – „Opcje danych komórkowych”, po czym aktywować „Tryb niskiego transferu danych”. Oprócz ograniczenia zużycia danych tle zostaną wstrzymane automatyczne aktualizacje oraz pobieranie i tworzenie kopii zapasowych.
6. Korzystaj z przeglądarki z funkcją oszczędzania danych
Niektóre przeglądarki internetowe posiadają wbudowaną funkcję oszczędzania danych pakietowych. Przykładem może być Google Chrome, gdzie w ustawieniach jest dostępna „Wersja uproszczona”. Po aktywowaniu tej funkcji można ograniczyć zużycie transferu nawet o 60% oraz przyspieszyć czas wczytywania się stron WWW.
Wybierz pakiet internetu mobilnego dostosowany do własnych potrzeb
W ofercie internetu mobilnego 5G od Netii dostępne są 2 warianty limitu transmisji danych – aż 500 i 1000 GB danych. W tym przypadku po wyczerpaniu danych pakietowych prędkość pobierania spada do 1 Mb/s, co nadal pozwala przeglądać strony internetowe, odbierać pocztę czy korzystać z komunikatorów.
A jeśli korzystasz z internetu głównie na smartfonie, również przygotowaliśmy coś dla ciebie – oferta Netia Mobile 5G będzie idealna dla każdego, kto oczekuje większej prędkości przesyłania danych oraz stabilnego połączenia z internetem na telefonie!
Sprawdź też, jak zadbać o płynny transfer danych w firmie korzystając z rozwiązań sieciowych od Netii.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty