06 sierpnia 2024
Tryb samolotowy w telefonie – co to jest i jak działa?
Tryb samolotowy w telefonie przydaje się nie tylko podczas lotu samolotem, lecz także w wielu innych sytuacjach. Sprawdź, co to jest, jak działa i do czego służy.
Tryb samolotowy – co to jest? Po co się go używa?
Trybu samolotowego najczęściej używa się w telefonie, lecz może być także dostępny na innych urządzeniach, np. w laptopie, tablecie czy zegarku sportowym. Pasażerowie linii lotniczych zazwyczaj mają obowiązek włączyć go jeszcze przed wylotem – informuje ich o tym personel pokładowy. Ma to zapobiec zakłóceniom systemów elektronicznych samolotu w czasie lotu – głównie komunikacyjnych i nawigacyjnych – np. wysokościomierzów i radarów. Telefony z włączoną transmisją danych mogą teoretycznie zakłócać ich działanie. Naraziłoby to pasażerów na niebezpieczeństwo, zwłaszcza w razie lądowania w trybie autopilota.
Jak działa tryb samolotowy?
Uruchomiony tryb samolotowy w telefonie wyłącza wszystkie funkcje transmisji bezprzewodowej. W rezultacie urządzenie traci połączenie z siecią komórkową. Wyłącza także Bluetooth, Wi-Fi, NFC i inne funkcje, które odpowiadają za komunikację. Nie możesz wtedy:
- dzwonić ani odbierać połączeń głosowych,
- wysyłać ani odbierać wiadomości SMS i MMS,
- korzystać z internetu mobilnego w ramach dostępnego transferu danych komórkowych.
Możesz nadal korzystać z internetu Wi-Fi, NFC i łączności Bluetooth – pod warunkiem że uruchomisz te funkcje ręcznie. Tryb samolotowy w telefonie pozwala w dalszym ciągu używać urządzenia do wielu czynności, w tym:
- pisania wiadomości – ale możesz je wysłać dopiero po wyłączeniu trybu samolotowego,
- tworzenia notatek.
- słuchania muzyki, grania w gry i oglądania filmów w trybie offline,
- robienia zdjęć,
- korzystania z aplikacji niewymagających transmisji danych – np. kalkulatora, budzika czy kalendarza.
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej linie lotnicze w państwach UE będą musiały udostępniać pasażerom sieć piątej generacji, która wykorzystuje wysokie częstotliwości 5G (powyżej 5 GHz) – inne niż systemy lotnicze. Wyeliminuje to problem zakłóceń i pozwoli pasażerom korzystać z bezprzewodowej transmisji komórkowej.
Co daje tryb samolotowy w telefonie? Do czego jeszcze służy ta funkcja?
Już wiesz, co czego służy tryb samolotowy na pokładzie samolotu. Funkcję tę możesz jednak wykorzystać również w wielu innych sytuacjach, np. kiedy:
- jesteś za granicą – unikniesz dodatkowych opłat po wyczerpaniu pakietu roamingu międzynarodowego,
- chcesz oszczędzać baterię w telefonie – dzięki wyłączeniu podstawowych funkcji telefon w trybie samolotowym znacznie dłużej pracuje na jednym ładowaniu,
- potrzebujesz spokoju podczas pracy lub nauki – nie będą przeszkadzać Ci telefony, SMS-y czy powiadomienia z aplikacji,
- jesteś na ważnym spotkaniu,
- znajdujesz się w miejscu wymagającym ciszy – np. w kinie, bibliotece, teatrze czy szpitalu,
- masz problem ze słabym zasięgiem sieci – włączenie, a następnie wyłączenie trybu samolotowego może pomóc rozwiązać problem braku internetu w telefonie czy przerywania rozmów.
Jak włączyć tryb samolotowy w telefonie z Androidem?
Masz telefon z systemem Android? Aby włączyć tryb samolotowy:
- Wejdź w Ustawienia.
- Wybierz opcję Sieć i Internet.
- Włącz Tryb samolotowy (Tryb offline).
Możesz też wysunąć górne, podręczne menu na ekranie, a następnie kliknąć ikonę samolotu.
Jak włączyć tryb samolotowy w telefonie iPhone?
- Wejdź do Centrum Sterowania.
- stuknij przycisk Tryb samolotowy.
W tym przypadku również możesz włączyć tryb samolotowy w górnym, rozwijanym menu.
Sprawdź nasze pakiety komórkowe z internetem 5G
Szukasz korzystnego pakietu komórkowego? Sprawdź pakiety Netia Mobile z internetem 5G – nawet do 100 GB miesięcznie. Jednocześnie zapewnimy Ci nielimitowane SMS-y, MMS-y, a także połączenia głosowe w Polsce – na numery komórkowe i stacjonarne. Dodatkowo sięgnij po usługę Bezpieczny Smartfon, która ochroni Twój telefon m.in. przed złośliwym oprogramowaniem, SPAM-em, kradzieżą poufnych danych czy fałszywymi sklepami internetowymi.
Potrzebujesz jeszcze więcej internetu mobilnego 5G? Możesz mieć nawet 1000 GB miesięcznie! Udostępnimy Ci nowoczesny router 5G na czas trwania umowy – pozwala uzyskać teoretyczną prędkość do 4,1 GB/s i połączyć się z siecią nawet na 32 urządzeniach jednocześnie.
A może chcesz wymienić smartfon na nowy, który obsługuje najnowsze aplikacje i technologie, w tym 5G? Zamów u nas telefon na raty 0% – wygodnie i bez pośrednictwa banku. Masz do wyboru m.in. modele marki Samsung, Xiaomi, Motorola, Huawei czy Apple. Wybierz urządzenie, kliknij przycisk Zamów i zostaw swój numer telefonu. Wkrótce zadzwonimy do Ciebie i przekażemy szczegóły dotyczące zamówienia!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty