14 marca 2021
Upload i download danych internetowych – co to znaczy? Czym się od siebie różnią?
Dwa kluczowe parametry łącza internetowego to download oraz upload. Co to znaczy, jakie są pomiędzy nimi różnice i jakie wartości będą optymalne w zależności od sposobu korzystania z sieci – odpowiadamy na każde z tych pytań. Ponadto sugerujemy, co możesz zrobić, kiedy zaobserwujesz upload większy niż download – czyli kiedy prędkość wysyłania jest większa niż pobierania.
Upload - co to znaczy?
Upload danych z internetu to proces polegający na przesyłaniu plików lub danych z określonego systemu komputerowego do pamięci innego urządzenia za pośrednictwem sieci internetowej. Z pojęciem tym można spotkać się choćby w serwisach umożliwiających wgrywanie plików na serwer, np. do wirtualnej chmury obliczeniowej. Przycisk „upload” może także pojawić się na portalach społecznościowych czy stronach pozwalających na konwersję plików do innych formatów.
Za pomocą parametru „upload” określa się całkowity czas, jaki upłynie od momentu wysłania plików/danych do ich odbioru przez użytkownika sieci. Upload to zatem wskaźnik prędkości wysyłania, mierzonej najczęściej w megabitach na sekundę (Mb/s). Informuje o tym, ile danych zostanie przesłanych w ciągu sekundy transferu. Wysoka wartość uploadu jest istotna zwłaszcza dla:
-
użytkowników, którzy często zapisują w chmurze (np. na Dysku Google) dużej wielkości pliki, aby dzielić się nimi ze znajomymi. Mogą to być np. filmy, zdjęcia, muzyka, programy czy sporej objętości dokumenty,
-
osób wykonujących zawody grafika komputerowego, architekta, projektanta, fotografa, kamerzysty, montażysty itp.,
-
streamerów, czyli użytkowników prowadzących transmisje video na żywo, np. z gry internetowej, szkolenia czy wykładu,
-
osób kontaktujących się ze znajomymi poprzez programy do rozmów video – duża prędkość uploadu umożliwia przesyłanie wysokiej jakości obrazu i dźwięku,
-
graczy komputerowych – upload jest równie istotny jak PING, czyli parametr wskazujący opóźnienia w transmisji. Optymalny PING powinien wynosić nie więcej niż 50 ms (milisekund).
Download – co to znaczy?
Odwrotnym procesem do uploadu jest download. Co to znaczy? Podczas gdy upload wskazuje prędkość wysyłania, download określa prędkość pobierania plików lub danych z internetu, np. określonej strony WWW, poczty elektronicznej, klienta P2P czy FTP. W procesie downloadu dane są przesyłane pomiędzy dwoma urządzeniami lub pobierane z serwera. Im wyższa szybkość pobierania, tym czas transferu jest krótszy. Download i upload są mierzone w tej samej jednostce, czyli megabitach na sekundę. Od wartości downloadu zależy nie tylko szybkość pobierania plików z sieci, lecz także:
-
czas wczytywania się stron internetowych, zdjęć i multimediów przez przeglądarkę,
-
prędkość buforowania filmów w telewizji internetowej,
-
czas oczekiwania na odtwarzanie muzyki w serwisach streamingowych.
Z pojęciem downloadu można spotkać się najczęściej na stronach umożliwiających pobieranie z sieci różnego typu oprogramowania i aplikacji. Po kliknięciu przycisku „download” pliki z internetu, najczęściej w formacie .exe, są zapisywane w pamięci komputera lub urządzenia mobilnego.
Download jest istotnym parametrem dla każdego użytkownika internetu. Na jego wartość szczególną uwagę powinni zwracać:
-
osoby chcące oglądać filmy i seriale w wysokiej jakości 4K – np. w telewizji internetowej czy serwisach VOD,
-
użytkownicy pobierający z sieci sporej wielkości pliki, np. filmy, zdjęcia, dokumenty PDF, oprogramowanie komputerowe czy gry,
-
internauci przeglądający strony bogate w różnego typu multimedia,
-
gracze komputerowi – w trakcie rozgrywki online szanse na zwycięstwo zwiększa jednocześnie duży download i upload, a także niski PING.
Jakie powinny być optymalne upload i download?
Wskazane wartości downloadu i uploadu będą zależeć od tego, w jakich celach użytkownik zamierza wykorzystywać łącze. Można przyjąć, że przeciętna osoba potrzebuje prędkości pobierania co najmniej 300 Mb/s, a wysyłania 50 Mb/s. Internet o takich parametrach pozwoli swobodnie korzystać z sieci w podstawowym zakresie, np. w celu:
-
przeglądania portali internetowych,
-
odbierania i wysyłania maili z załącznikami,
-
korzystania z serwisów społecznościowych,
-
słuchania muzyki,
-
pobierania z sieci niedużych plików,
-
oglądania filmów w średniej jakości.
Jeśli jednak chcesz odtwarzać filmy w wysokiej jakości 4K, prowadzić videorozmowy ze znajomymi czy pobierać dużych wielkości pliki z internetu, potrzebujesz łącza o znacznie lepszych parametrach – najlepiej prędkości pobierania 600 Mb/s i uploadzie na poziomie około 200 Mb/s. Osoby grające w gry sieciowe oraz streamerzy powinni wybierać internet o możliwie jak najwyższej przepustowości – optymalny dla nich download wynosi 1 Gb/s, a upload co najmniej 300 Mb/s.
Upload większy niż download, czyli prędkość wysyłania większa niż pobierania – co zrobić i jakie mogą być tego przyczyny?
Najczęściej upload jest kilkukrotnie mniejszy niż download. Wynika to z cechy łącz internetowych zwanej asymetrycznością. Operatorzy pobieranie plików traktują priorytetowo ze względu na to, że dla większości użytkowników parametr ten okazuje się znacznie ważniejszy – pliki oraz dane są zdecydowanie częściej pobierane z sieci niż wysyłane.
Download niższy niż upload – potencjalne przyczyny
Czym może być zatem spowodowana sytuacja, kiedy zaobserwujesz upload większy niż download? Często wynika to z dużego obciążenia sieci, kiedy w tym samym czasie spora liczba użytkowników pobiera pliki i dane z internetu. Dochodzi wtedy do przeciążenia stacji bazowej, na skutek czego prędkość pobierania znacząco spada. Problem może być także spowodowany przez:
-
zbyt dużą lub przesadnie bliską odległością routera od nadajnika,
-
nieodpowiednią lokalizację routera,
-
znajdowanie się w bliskiej odległości od innych urządzeń elektronicznych pracujących na tej samej częstotliwości/kanale,
-
niekorzystne ukształtowanie terenu, utrudniające komunikację pomiędzy nadajnikiem a odbiornikiem,
-
zainfekowanie komputera przez złośliwe oprogramowanie.
Download mniejszy niż upload – jak rozwiązać problem?
Taka sytuacja może być związana z pracami przeprowadzanymi przez operatora, np. w związku z usuwaniem awarii czy rozbudową sieci. Warto więc w pierwszej kolejności skontaktować się z dostawcą internetu. Jeśli przyczyna okaże się inna, polecamy spróbować następujących rozwiązań:
-
zrestartuj router i po 10 minutach włącz ponownie – najprostsze rozwiązania często okazują się skuteczne,
-
skonfiguruj router – pomóc może zmiana domyślnej częstotliwości, kanału lub sieci na mniej przeciążone,
-
ustaw router w innym miejscu – z dala od innych urządzeń elektronicznych i grubych ścian,
-
wyposaż router w anteny zewnętrzne i dostosuj ich położenie – może to poprawić komunikację ze stacją bazową,
-
usuń wirusy z komputera – prędkość pobierania mogą obniżać np. robaki komputerowe czy programy spyware,
-
sprawdź jakość połączenia o różnych porach – dowiesz się dzięki temu, czy spadek prędkości połączenia nie wynika ze zbytniego obciążenia sieci.
Chcesz zapewnić sobie szybkie i stabilne łącze w swoim domu? Postaw na internet od Netii!
Przez ostatnią dekadę średni transfer w przeliczeniu na jedno łącze internetowe wśród naszych klientów wzrósł niemal dziesięciokrotnie – z 24 GB do 237 GB. Osiągnął jeszcze wyższą wartość ( średnio 500 GB na jedno łącze), gdy weźmiemy pod uwagę zarówno ruch internetowy, jak i dane wykorzystywane w streamingu telewizyjnym. Gdyby wszyscy klienci w Polsce korzystali z taką samą częstotliwością z serwisów streamingowych (np. HBO GO) jak z tradycyjnej telewizji, wtedy ruch w sieciach operatorów zwiększyłby się ponad dwa razy.
W ostatnich dziesięciu latach znacznie wzrosła również prędkość udostępnianych przez nas łączy internetowych – jeszcze w 2010 roku szybkość pobierania wynosiła maksymalnie 20 Mb/s, podczas gdy obecnie jest to 1 Gb/s.
Możesz u nas wybierać spośród trzech wariantów abonamentu na internet światłowodowy – o prędkości do 300 Mb/s, 600 Mb/s oraz 1 Gb/s. Jeśli w Twojej lokalizacji nie ma możliwości założenia światłowodów, polecamy szybki internet domowy LTE. Jest dostępny bez limitu transferu danych, a dodatkowo w cenie abonamentu otrzymasz router Wi-Fi wyposażony w zewnętrzną antenę. W każdym pakiecie internetu stacjonarnego oraz mobilnego Netii możesz też korzystać z usługi Bezpiecznego Internetu z programem antywirusowym.
Od niedawna w Netii dostępny jest także super szybki internet mobilny 5G – o większej prędkości przesyłu danych niż inne łącza. Sieć 5G ma stabilniejsze połączenie, jest bardziej energooszczędna od 4G oraz idealnie sprawdzi się u graczy czy streamerów!
Przeczytaj o sieci 5G więcej na naszym blogu i zobacz, dlaczego warto się na nią zdecydować.
Sprawdź także oferty internetu w Warszawie, internetu w Krakowie oraz internetu we Wrocławiu.
Szybkość wysyłania i pobierania to jedne z najważniejszych parametrów dobrej sieci. Sprawdź, jaki jest najlepszy internet dla firm!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty