27 marca 2025
Wi-Fi 7 – czym różni się od Wi-Fi 6? Jaki router wybrać do takiej łączności?
Amerykańskie stowarzyszenie Alliance Wi-Fi rozwija kolejne standardy Wi-Fi, które umożliwiają korzystanie z bezprzewodowego internetu na różnych urządzeniach. Najnowszą technologią jest Wi-Fi 7, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał łącza światłowodowego. Sprawdź, czym jest ten standard i co różni go od Wi-Fi 6.

Spis treści
- Wi-Fi 7 – co to jest?
- Wi-Fi 7 – kiedy zostało wprowadzone?
- Kiedy Wi-Fi 7 może się sprawdzić? Kto powinien go wybrać?
- Wi-Fi 7 vs. Wi-Fi 6 – najważniejsze różnice
- Jaki router Wi-Fi 7 wybrać?
- Wybierz pakiet światłowodowy i korzystaj z internetu w standardzie Wi-Fi 7
Wi-Fi 7 – co to jest?
Wi-Fi 7 (IEEE 802.11be) to siódmy z kolei standard bezprzewodowej technologii Wi-Fi (802.11). Jest znany jako Wi-Fi o ekstremalnie wysokiej przepustowości (EHP) – określenie to wywodzi się z angielskiego zwrotu Extremely High Throughput. Standard Wi-Fi 7 stanowi przełomowe rozwiązanie w zakresie wydajności, stabilności i prędkości połączenia z siecią.
Wi-Fi 7 – kiedy zostało wprowadzone?
Pierwsze urządzenia obsługujące technologię Wi-Fi 7 (routery, smartfony, laptopy, tablety itp.) powstały z końcem 2023 roku, lecz producenci uzyskali możliwość ich sprzedaży dopiero od stycznia 2024 roku. To właśnie wtedy standard IEEE 802.11be uzyskał pełną certyfikację Wi-Fi Alliance.
Kiedy Wi-Fi 7 może się sprawdzić? Kto powinien go wybrać?
Standard Wi-Fi 7 sprawdza się świetnie zwłaszcza wtedy, gdy chcesz korzystać z wielu urządzeń jednocześnie, a mimo tego cieszyć się szybkim i stabilnym łączem. Technologia ta zapewnia znacznie większą wydajność oraz prędkość połączenia w porównaniu do poprzednich standardów. Dzięki temu pozwala wygodnie korzystać z internetu do wielu wymagających zadań, w tym:
- pobierania dużych plików,
- gamingu i streamowania bez opóźnień,
- wideokonferencji,
- oglądania filmów i seriali w jakości 4K i 8K bez buforowania,
- obsługi najnowszych aplikacji,
- korzystania z inteligentnych urządzeń smart home w sieci IoT (internetu rzeczy),
- wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań w zakresie wirtualnej rzeczywistości (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR).
Wi-Fi 7 vs. Wi-Fi 6 – najważniejsze różnice
Standard Wi-Fi 7 łączy wszystkie zalety poprzedniej technologii (Wi-Fi 6), a jednocześnie wprowadza nowe, przełomowe rozwiązania. Dzięki temu pozwala cieszyć się szybkim i stabilnym łączem o dużej pojemności oraz wysokiej przepustowości.
Szerokość kanałów Wi-Fi
Szerokość pojedynczego kanału w standardzie Wi-Fi 6 wynosi 160 MHz, natomiast w przypadku Wi-Fi 7 wzrasta ona dwukrotnie – do 320 MHz. Aby wyjaśnić tę różnicę, warto przywołać analogię do autostrady, po której mogą poruszać się duże pojazdy dzięki szerokim pasom ruchu. Podobnie sieć internetowa w technologii Wi-Fi 7 (za sprawą szerszego kanału) zapewnia swobodniejszy przepływ ruchu i pozwala obsłużyć większe pakiety danych. Umożliwia ich szybszy transfer, bez narażenia na czynniki zakłócające sygnał i opóźnienia w transmisji.
Prędkość przesyłu danych
Technologia Wi-Fi 7 zapewnia niemal 5-krotny wzrost teoretycznej prędkości transferu danych w porównaniu do Wi-Fi 6 – z 9,6 Gb/s do 46 Gb/s. Stanowi to m.in. zasługę zastosowanych ulepszeń i wykorzystania nowych technologii, w tym:
- większej szerokości kanału,
- technologii 16x16 MU-MIMO,
- modulacji 4K-QAM,
- technologii MLO,
- efektywniejszego zarządzania ruchem,
- skuteczniejszej kontroli opóźnień.
Gęstość danych
Standard Wi-Fi 7 wykorzystuje technologię 4K-QAM, która zapewnia zwiększoną gęstość danych, dzięki czemu pozwala przesyłać i odbierać ich więcej w tym samym czasie. W efekcie znacząco wzrasta prędkość połączenia z siecią.
Maksymalna modulacja QAM wynosi:
- Wi-Fi 6: 1024,
- Wi-Fi 7: 4096.
Obsługa pasm częstotliwości Wi-Fi
Technologia Multi-Link Operation (MLO) pozwala routerom obsługującym Wi-Fi 7 wykorzystywać jednocześnie kilka pasm częstotliwości – 2,4 GHz, 5 GHz i 6 GHz. Staje się to możliwe za sprawą procesu agregacji. Wcześniejsze standardy pozwalały korzystać tylko z jednego wybranego pasma Wi-Fi. Połączenie kilku z nich zwiększa przepustowość i prędkość łącza, ogranicza opóźnienia oraz poprawia stabilność połączenia z siecią.
Możliwość obsługi na wielu urządzeniach
Kolejny ewolucyjny krok to rozszerzenie technologii MU-MIMO 8x8 (Wi-Fi 6) do MU-MIMO 16x16. Podwojenie liczby strumieni przestrzennych zwiększa pojemność sieci i umożliwia jej płynną obsługę przez więcej urządzeń jednocześnie.
Jaki router Wi-Fi 7 wybrać?
Aby było możliwe wykorzystanie potencjału Wi-Fi 7, niezbędny jest nowoczesny router zgodny z tym standardem. Przykładem takiego urządzenia może być ONT Combo Huawei HG8145B7N z wbudowanym optycznym modemem. Sprzęt ten obsługuje sieci bezprzewodowe w dwóch pasmach częstotliwości:
- 2,4 GHz – zapewnia większy zasięg,
- 5 GHz – gwarantuje wyższą prędkość transmisji danych.
Router jest prosty w obsłudze i konfiguracji. Jego istotną zaletę stanowi także wyposażenie w port 2,5GE LAN, który zwiększa wydajność łącza i podnosi przepustowość.
Wybierz pakiet światłowodowy i korzystaj z internetu w standardzie Wi-Fi 7
Router ONT Combo Huawei HG8145B7N możesz otrzymać w cenie abonamentu, jeśli wybierzesz dostępny w naszej ofercie pakiet internetu światłowodowego o prędkości do 2 Gb/s. Jesteśmy pierwszym ogólnopolskim operatorem, który udostępnia swoim klientom router ONT z obsługą Wi-Fi 7 i portem Ethernet 2,5GE LAN. Pozwala on w pełni wykorzystać potencjał światłowodów, ponieważ zapewnia pełną prędkość do 2 Gb/s na pojedynczym urządzeniu – pod warunkiem, że również jest ono zgodne ze standardem Wi-Fi 7 i ma wbudowany szybki port 2,5GE LAN.
Dodatkową korzyścią, jaką możesz sobie zapewnić, jest Bezpieczny Internet – nasza usługa podnosząca poziom cyberbezpieczeństwa na komputerze i sprzęcie mobilnym. Oprogramowanie zawiera wiele przydatnych modułów – m.in.:
- system antywirusowy,
- alerty o kradzieży danych osobowych,
- menedżer haseł,
- ochronę rodzicielską,
- filtr antyspamowy do poczty,
- zabezpieczenie danych płatniczych,
- zaporę firewall,
- bezpieczną bankowość online.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty