07 grudnia 2023
Zagrożenia w internecie dla dzieci – jak dbać o bezpieczeństwo najmłodszych?
Dzieci używają internetu do wielu celów – m.in. nauki zdalnej, zdobywania wiedzy, gier online, kontaktowania się z rodziną i znajomymi, pobierania plików czy oglądania filmów. Niektóre z nich tworzą też własne treści. Sieć zapewnia im wiele możliwości, ale warto wiedzieć, jakie są liczne zagrożenia w internecie dla dzieci. Sprawdź, jak możesz zwiększyć bezpieczeństwo online swojej pociechy.
Zagrożenie w sieci dla dzieci – jakie są najważniejsze?
Dzieci w internecie są narażone na wiele zagrożeń. Można do nich zaliczyć m.in.:
- złośliwe oprogramowanie – w tym wirusy, konie trojańskie, spyware, adware czy robaki komputerowe,
- phishing – technika, która polega na wyłudzaniu poufnych danych poprzez podszywanie się pod inne osoby,
- pornografia, treści promujące przemoc i nielegalne działania,
- SPAM,
- kradzież tożsamości – np. z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji,
- mowa nienawiści,
- siecioholizm.
Bezpieczeństwo w internecie dla dzieci – jak o nie zadbać?
Aby zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w sieci, należy przede wszystkim uświadomić im potencjalne zagrożenia w internecie, ich możliwe skutki, a także sposoby, które pozwalają ich uniknąć. Warto zarazem podjąć odpowiednie działania zabezpieczające na urządzeniach swoich pociech.
Zabezpiecz urządzenia za pomocą antywirusa
Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe zarówno na komputerze, jak i telefonie dziecka. Antywirus powinien chronić przed różnego rodzaju złośliwymi programami i zapewniać ochronę sieciową w trybie rzeczywistym.
Zaplanuj aktualizacje
Nieaktualny system operacyjny czy aplikacje na urządzeniach to otwarta furtka dla cyberprzestępców, którzy mogą wykorzystać luki w zabezpieczeniach i wykradać dane. Dlatego nie zapomnij o regularnych aktualizacjach. Jeśli istnieje taka możliwość, włącz funkcję ich automatycznego przeprowadzania.
Ustaw dziecku mocne hasła
Nie dopuść do tego, aby internetowi przestępcy przejęli dostęp do kont w serwisach, z których korzysta Twoje dziecko. Ustaw na każdej stronie unikalne i trudne do rozszyfrowania hasło. Powinno ono być odpowiednio skomplikowane – składać się z dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych. Możesz skorzystać z menedżerów haseł. Nie zapomnij też ustawić klucza zabezpieczeń do sieci Wi-Fi.
Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe to dodatkowe zabezpieczenie przed włamaniem – np. do bankowości internetowej, na skrzynkę mailową czy konto w serwisie społecznościowym. Jeśli cyberprzestępca wykradnie dane logowania (login i hasło), nie wystarczą mu one, aby uzyskać dostęp. Będzie to możliwe dopiero po podaniu dodatkowych informacji, np. numeru PIN czy kodu w przesłanej na telefon w wiadomości SMS.
Zadbaj o prywatność
Nie pozwól na to, aby internetowi przestępcy monitorowali aktywność Twojej pociechy w sieci. Unikniesz tego zagrożenia w internecie dla dzieci, jeśli zainstalujesz na urządzeniu aplikację VPN. Dzięki temu rozwiązaniu podczas korzystania z publicznej sieci internetowej zostanie ukryty adres IP, a przesyłane dane będą skutecznie zaszyfrowane. Prywatność dziecka w sieci zwiększy również serwer proxy.
Ostrzeż dziecko przez phishingiem
Phishing to technika, która polega na podszywaniu się przez cyberprzestępców pod inne osoby lub instytucje w celu wykradania poufnych danych swoich ofiar – np. do bankowości internetowej, poczty e-mail, sklepu internetowego czy innego miejsca udostępniania wrażliwych informacji.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w sieci, warto wyjaśnić im, czym jest phishing i jak mu zapobiegać. Kluczowe jest to, aby nie otwierać maili od nieznanych nadawców, nie klikać w przesyłane przez nich linki ani nie pobierać plików wysłanych jako załączniki. Takie wiadomości często zawierają błędy językowe, ale phishing bywa też o wiele trudniejszy do wykrycia. Cyberprzestępcy zazwyczaj oddziałują na emocje swojej ofiary – np. informują o wygraniu nagrody w konkursie.
Zadbaj o ustawienia prywatności w social media
Zadbaj o to, aby konta Twojego dziecka w mediach społecznościowych były odpowiednio skonfigurowane pod kątem ustawień prywatności. Upewnij się, że prywatne treści – zarówno udostępniane wiadomości, zdjęcia, jak i filmy – są widoczne tylko przez bliskich znajomych.
Pamiętaj też, że na większości popularnych mediów społecznościowych samodzielne konto można mieć od 13. roku życia.
Nie pozwalaj dziecku korzystać z publicznych sieci Wi-Fi
Ogólnodostępne sieci Wi-Fi nie są w odpowiedni sposób zabezpieczone, dlatego cyberprzestępcy mogą z łatwością wykradać poufne dane.
Korzystaj z aplikacji do ochrony rodzicielskiej
Ochrona rodzicielska to oprogramowanie, które pozwala zapobiegać różnym zagrożeniom w internecie dla dzieci. Blokuje dostęp do nieodpowiednich dla nich treści, m.in. pornografii, wulgaryzmów, mowy nienawiści, hazardu, przemocy, promowania nielegalnej działalności czy zakupów w sieci. Jeśli zainstalujesz taką aplikację na urządzeniach swojego dziecka, unikniesz potrzeby osobistego kontrolowania jego aktywności w sieci. Twoja pociecha będzie mogła bezpiecznie korzystać z internetu nawet podczas Twojej nieobecności.
Ochrona rodzicielska blokuje nie tylko nieodpowiednie treści, ale także aplikacje – np. filmy, gry i inne programy objęte ograniczeniami wiekowymi. Dzięki ochronie rodzicielskiej to Ty decydujesz, jakie aplikacje Twoje dziecko może instalować na urządzeniach. Możesz także ograniczyć czas korzystania przez nie z urządzeń oraz internetu. Dzięki temu ochronisz je przed siecioholizmem i zrównoważysz czas na inne ważne aktywności, w tym sen, naukę, spotkania z przyjaciółmi czy zabawę na świeżym powietrzu.
Bezpieczny internet od Netii
Bezpieczny internet to nasza usługa, która pozwala zadbać o bezpieczeństwo w sieci. Chroni zarówno komputer, jak i urządzenia mobilne przed różnymi zagrożeniami w internecie, w tym złośliwym oprogramowaniem, nieodpowiednimi treściami i aplikacjami dla nieletnich, spamem czy wykradaniem poufnych danych.
Sprawdź też, jak zadbać o bezpieczny internet w firmie oraz jakie zasady cyberbezpieczeństwa warto wziąć pod uwagę. Poznaj usługi cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty