09 maja 2022
Co zrobić, gdy telefon jest zhakowany? Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał?
Cyberprzestępcy często dokonują ataków na smartfony, ponieważ zazwyczaj nie są one w należyty sposób zabezpieczone. Niestety, niewiele osób wie, co zrobić, gdy telefon jest zhakowany. Wyjaśniamy, jakie mogą być tego skutki. Podpowiadamy również, jak sprawdzić, czy urządzenie stało się celem ataku hakerskiego, i jak zachować się w takiej sytuacji.
Telefon zhakowany - co to oznacza?
Zhakowanie telefonu to przeprowadzenie z jego użyciem działań cyberprzestępczych, które mogą narazić użytkownika na różnego typu szkody. Najczęściej hakerzy posługują się w tym celu złośliwym oprogramowaniem malware. Na skutek ataku może dojść m.in. do:
- wykradzenia lub usunięcia danych,
- przejęcia kontroli nad urządzeniem,
- zablokowania telefonu,
- podsłuchiwania rozmów,
- włamania na konto bankowe,
- wykonywania połączeń lub wysyłania wiadomości z telefonu użytkownika bez jego wiedzy.
Można wyróżnić kilka najczęstszych rodzajów ataków hakerskich na telefony:
- Phishing (smishing) - jest to atak polegający na podszywaniu się przez cyberprzestępcę pod inną osobę lub instytucję w celu skłonienia swojej ofiary do wykonania działania na jej szkodę. Najczęściej haker namawia do kliknięcia w złośliwy link do zainfekowanej strony, co umożliwia mu przejęcie poufnych danych, np. loginu i hasła do mobilnej aplikacji bankowej.
- Ransomware - złośliwe oprogramowanie, które po pobraniu przez użytkownika na telefon blokuje dostęp do systemu, a następnie wymusza okup w celu zdjęcia blokady.
- Spyware - zhakowany za pomocą takiego oprogramowania smartfon jest w różny sposób monitorowany przez cyberprzestępcę. Włamanie na telefon przy użyciu spyware może skutkować m.in. rejestrowaniem rozmów i tekstu wpisywanego na klawiaturze, a także przechwytywaniem zdjęć, filmów i innych plików.
- Dialer - telefon zhakowany dialerem będzie bez wiedzy użytkownika nawiązywał połączenia z numerami w egzotycznych krajach.
Jak sprawdzić, czy telefon został zhakowany?
Włamanie na telefon można wykryć poprzez obserwację sposobu jego działania. Wskazujemy 10 symptomów, które często świadczą o zhakowaniu urządzenia.
System wolno działa i często się zawiesza
Może to świadczyć o zainfekowaniu telefonu złośliwym oprogramowaniem, które działa w tle, szybko wykorzystując zasoby urządzenia. Szczególnie duże zagrożenie powodują robaki, które samoczynnie się replikują, zapełniając pamięć. Telefon zhakowany może również samoczynnie się wyłączać i włączać.
Bateria szybko się rozładowuje i mocno nagrzewa
Na skutek zajęcia wewnętrznych zasobów może dojść do szybkiego nagrzewania się smartfona i znacznego skrócenia czasu działania baterii.
W telefonie znajdują się nieznane aplikacje
Jeśli na urządzeniu znajdziesz aplikacje, których świadomie nie instalowałeś, może być to skutek zhakowania telefonu.
Często na ekranie pojawiają się okna z reklamami i powiadomieniami
Złośliwe komunikaty reklamowe wyświetlane na ekranie to zazwyczaj efekt infekcji programem typu adware. Kliknięcie w wyskakujące okno może prowadzić do przekierowania na niebezpieczną stronę internetową.
Aplikacje lub funkcje są włączane bez twojej wiedzy
Włamanie na telefon może objawiać się uruchomieniem bez twojej zgody różnych funkcji i aplikacji, np. latarki, Bluetooth czy tetheringu.
Znajomi otrzymują od ciebie podejrzane wiadomości
Jeśli znajomi pytają, dlaczego przesyłasz im w wiadomościach SMS, mailach lub przez komunikator wiadomości z podejrzanymi linkami, najpewniej twój telefon został zhakowany.
Zużycie transferu danych znacząco wzrosło
Kolejnym sposobem na to, jak sprawdzić, czy telefon został zhakowany, jest sprawdzenie poziomu zużycia internetowych danych komórkowych. Jeżeli transfer zużywa się zaskakująco szybko, może to oznaczać, że wykorzystują go złośliwe aplikacje.
Rachunek za usługi telefoniczne jest zbyt wysoki
Często jest to efektem ataku hakerskiego, który polega na wysyłaniu z telefonu ofiary wiadomości SMS na numery premium oraz wykonywaniu bez jej wiedzy połączeń na numery o podwyższonej opłacie, np. na numery zagraniczne.
Na karcie płatniczej pojawiły się obce transakcje
Może być to skutkiem ataku phishingowego, w wyniku którego cyberprzestępca przejął dane twojej karty i przy jej użyciu dokonuje zakupów w internecie.
Podczas rozmów słyszysz dziwne szumy
Dziwne szumy słyszalne podczas rozmów telefonicznych mogą świadczyć o tym, że miało miejsce włamanie na telefon w celu dokonywania podsłuchów.
Zhakowany telefon – co zrobić?
Podejrzewasz, że jesteś ofiarą ataku hakerskiego, i zastanawiasz się, co zrobić, gdy telefon jest zhakowany? Sprawdź nasze porady, które pomogą ci zapanować nad sytuacją.
Zainstaluj system antywirusowy
Nie pozwól, aby wirus w telefonie wyrządził poważne szkody. Przeskanuj jak najszybciej system programem antywirusowym w celu wykrycia i usunięcia złośliwego oprogramowania. Na naszym blogu znajdziesz porady, jak chronić telefon przed wirusami.
Odinstaluj podejrzane aplikacje
Sprawdź aplikacje zainstalowane na telefonie i jeśli znajdziesz podejrzany program, to niezwłocznie usuń go z pamięci urządzenia. Telefon zhakowany nie zawsze można uruchomić – w takim przypadku warto włączyć tryb awaryjny.
Zmień hasła dostępu do aplikacji oraz sieci W-Fi
Aby utrudnić hakerowi dostęp do ważnych programów na telefonie, np. mobilnej aplikacji bankowej, należy jak najszybciej po rozpoznaniu ataku zmienić hasła. Jeżeli podejrzewasz, że nastąpiło włamanie na telefon przez Wi-Fi, koniecznie wprowadź również nowy klucz zabezpieczeń sieciowych.
Poinformuj znajomych
Jeśli twój telefon jest zhakowany, powinni o tym dowiedzieć się twoi bliscy. Warto ich ostrzec, aby nie klikali w linki wysyłane przez ciebie w wiadomościach SMS, mailach czy poprzez internetowe komunikatory.
Zapewnij swojemu smartfonowi skuteczną ochronę przed atakami hakerskimi
Zhakowany telefon to poważny problem, który może skutkować wieloma przykrymi konsekwencjami. Dlatego warto skutecznie zabezpieczyć swoje urządzenie przed różnego rodzaju atakami hakerskimi. Pomoże ci w tym nasza usługa Bezpiecznego Smartfona. Dzięki niej telefon uzyska zaawansowaną ochronę przed wirusami, kradzieżą poufnych danych i innymi zagrożeniami. Możesz także korzystać z systemu kontroli rodzicielskiej oraz blokady niechcianych wiadomości i połączeń telefonicznych.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty