Grupa Netia na targach TRAKO 2019
Oprócz inwestycji w tory, dworce, nowy tabor, polska kolei modernizuje również systemy sterowania i zarządzania ruchem kolejowym oraz szereg innych rozwiązań usprawniających funkcjonowanie kolei, a także stanowiązych udogodnienia dla pasażerów. W większości przypadków zmiany te muszą mieć charakter ewolucyjny, z zachowaniem ciągłości działania. Przykładowo radiotelefony, których używają niektórzy przewoźnicy kolejowi w Polsce zasługują już na miejsce w muzeum techniki. Z drugiej strony nowoczesna łączność GSM-R jest dopiero w budowie i inwestycja w nowe urządzenia w starej technologii jest nieracjonalna.
- Sposobem na wyjście z tej pułapki jest proponowany przez Grupę Netia i naszych partnerów, program wymiany radiotelefonów z gotowością do obsługi - będącej aktualnie w budowie - kolejowej sieci GSM-R. – mówi Jarosław Jeziorski, Dyrektor Rynku Klientów Kluczowych – Administracja Publiczna, Netia S.A.
- Wymiana radiotelefonów, to długoletni i skomplikowany proces. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego jako Grupa Netia proponujemy rozwiązania elastyczne np. możliwość abonamentowego rozliczenia kosztów wymiany radiotelefonów, ograniczając tym samym barierę ich zakupu. Proponujemy model rozłożenia w czasie takiej inwestycji. – dodaje Jarosław Jeziorski.
Partnerem Grupy Netia w tym zakresie jest Radionika - polska firma, która od lat pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Dzięki temu już dzisiaj można zainstalować urządzenie, które pracuje zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami komunikacyjnymi (analog VHF), ale już jest gotowe do pracy w standardzie GSM-R.
SD-WAN, pewna i bezpieczna sieć dla kolei
Nie mniej istotne są zagadnienia informatyczne, które wspomagają codzienną pracę wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce. To, co nie widoczne dla pasażera, na co dzień jest niezbędne do sprawnego jej funkcjonowania.
- Przyszłość na kolei to bezpieczne sieci inteligentne SD-WAN i szeroko rozumiana tematyka Internetu Rzeczy. Możliwość połączenia w jedną sieć informatyczną wszystkich oddziałów firmy kolejowej – mówi Łukasz Nieśpielak, Architekt Rozwiązań ICT, Netia SA.
Przykładowo, za pomocą sieci inteligentnej w czasie rzeczywistym można przekazywać informacje, czy na przejeździe kolejowym jest jakiś ruch pojazdów lub pieszych. Daje to możliwość wcześniejszej reakcji na sytuacje, w których przed zbliżającym się pociągiem pojawia się jakieś zagrożenie na torach. To dzisiaj realny problem, ale Grupa Netia może pomóc w jego rozwiązaniu.
Dzięki SD-WAN można w niedrogi sposób podłączyć wszystkie oddziały firmy w nowoczesną i bardzo bezpieczną siecią korporacyjną. Bez technologii SD-WAN podłączanie lokalizacji w mniejszych miejscowościach, gdzie brakuje solidnych łączy światłowodowych, byłoby nieopłacalne.
- Za pomocą nowoczesnych sieci SD-WAN oraz IoT możemy zapewnić bezpieczeństwo sterowania siecią kolejową, dla przykładu - serwis taboru kolejowego może otrzymać informację o zbliżającym się pociągu, który wymaga usunięcia usterki. – mówi Łukasz Nieśpielak.
Internetu Rzeczy (IoT) na Kolei (4.0)
Dzięki technologii sensorów LPWA (Low Power Wide Area) możliwe stało się uzyskiwanie informacji z miejsc i procesów do tej pory niedostępnych. Tak zwany Internet Rzeczy (z ang. Internet of Things - IoT) to podłączenie różnego typu sensorów, mierników, kamer itp. do nowoczesnej sieci.
- Załóżmy, że chcemy monitorować temperaturę torowiska. Trudna i droga byłaby budowa okablowania do zasilania samych czujników i przekazywania informacji w pożądane miejsce, dlatego musimy używać baterii i technologii bezprzewodowego przesyłania danych. Sami wiemy, jak długo działają telefony na baterię; jak tu mierzyć coś w dłuższym okresie czasu? Z pomocą przychodzą sieci transmisji, które wymagają małych energii – wyjaśnia Janusz Figurski, Kierownik Rozwoju Biznesu IoT w NetiaNext.
- IoT umożliwia widzenie dalej i więcej. Tylko od nas zależy, co chcemy zobaczyć i jak to wykorzystać w procesie biznesowym, logistycznym czy produkcyjnym. Jako Grupa Netia jesteśmy w stanie stworzyć kompleksowe, szyte na miarę rozwiązanie IoT. Dysponujemy ku temu wszystkimi niezbędnymi elementami – przekonywał w trakcie swojej prezentacji w dla uczestników TRAKO, Janusz Figurski.