21 października 2024
Jak chronić dane osobowe? Czego nie podawać przez internet czy telefon?
Każdy użytkownik internetu jest narażony na kradzież poufnych danych. Oszuści szukają różnych sposobów na to, aby je przejąć – np. kiedy korzystasz z serwisów społecznościowych, poczty e-mail czy kupujesz online. Sprawdź, jak chronić swoje dane osobowe w internecie i dlaczego warto to robić. Dowiedz się także, w jaki sposób zastrzec numer PESEL oraz swój dowód osobisty.
Dlaczego warto ochronić dane osobowe?
Cyberprzestępcy próbują przejąć poufne informacje najczęściej po to, aby zyskać korzyści finansowe – np. poprzez:
- włamanie na konto bankowe i przelanie pieniędzy na swój rachunek,
- zaciągnięcie kredytu na dane swojej ofiary,
- wymuszenie okupu,
- wystawienie fałszywej faktury lub rachunku na skradzione dane osobowe,
- aktywowanie płatnej subskrypcji.
Kradzież tożsamości w internecie może także skutkować wykorzystaniem wizerunku danej osoby do działań przestępczych – np. skompromitowania swojej ofiary czy nakłonienia do ryzykownych inwestycji.
Jakich danych nie podawać w internecie lub przez telefon?
Internauci często sami podają oszustom swoje prywatne dane za pośrednictwem elektronicznych formularzy, wiadomości mailowych lub w trakcie rozmowy telefonicznej. Częstym przypadkiem jest oszustwo na pracownika banku. Przestępca podszywa się wtedy pod konsultanta i próbuje wyłudzić dane logowania do bankowości internetowej lub skłonić do zainstalowania fałszywej aplikacji.
Jakich danych nie podawać przez telefon, komunikatory, czat czy w odpowiedzi na maile? Przede wszystkim loginów, haseł, kodów PIN i BLIK oraz informacji z kart płatniczych. Pracownik banku ani żadnej innej firmy nie ma prawa o nie prosić – w takiej sytuacji jak najszybciej przerwij rozmowę. Warto także zachować szczególną ostrożność w razie udostępniania innych poufnych danych, np. w celu rejestracji na stronie internetowej czy weryfikacji tożsamości. Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenia, wtedy nie podawaj zwłaszcza:
- numeru PESEL,
- numeru dowodu osobistego,
- numeru telefonu,
- adresu miejsca zamieszkania,
- imienia i nazwiska,
- daty urodzenia.
W jaki sposób oszuści wyłudzają poufne informacje?
Internetowi przestępcy używają wielu przebiegłych metod, aby przejąć wrażliwe dane swoich ofiar. Często stosują phishing lub catfishing – podszywają się wtedy pod inne osoby. Mogą także wykorzystywać złośliwe oprogramowanie – np. trojany, spyware, keyloggery czy ransomware. Coraz częściej posługują się również narzędziami sztucznej inteligencji (AI), aby np. tworzyć fałszywe treści wizualne i dźwiękowe (deepfake).
Jak chronić swoje dane osobowe w internecie?
Chcesz zminimalizować ryzyko kradzieży swoich poufnych danych? Sprawdź sprawdzone sposoby, które zwiększą Twoje bezpieczeństwo w sieci.
Nie ignoruj sygnałów ostrzegawczych
Użytkownicy internetu często ułatwiają zadanie cyberprzestępcom z powodu braku ostrożności. Zazwyczaj zdołasz uniknąć kradzieży poufnych danych, jeśli w porę zauważysz sygnały ostrzegawcze. Zaliczają się do nich m.in.:
- błędy w adresach nadawców i linkach URL stron internetowych – oszuści często korzystają z narzędzi do automatycznego wysyłania maili i tworzenia witryn. Nieraz w treści pojawiają się błędy ortograficzne, literówki czy nieprawidłowe odmiany,
- wywoływanie presji i pilności – przestępcy próbują w ten sposób wpłynąć na emocje użytkownika i skłonić go do podjęcia szybkiej, nieprzemyślanej decyzji,
- nierealistycznie atrakcyjne oferty – zachowaj czujność, jeśli ktoś w internecie obiecuje Ci np. szybkie zyski bez wysiłku czy produkty w podejrzanie niskich cenach,
- niechciane kontakty – Twoje podejrzenia powinien wzbudzić spam czy zaskakujące wiadomości w mailach lub komunikatorach, np. z nagłą prośbą o pomoc finansową od nieznajomej osoby czy powiadomieniem o zaległej płatności,
- linki lub pliki przesłane w prywatnych wiadomościach od niezaufanych nadawców – w żadnym wypadku ich nie otwieraj. Dowiedz się także, jak sprawdzić, czy Twój mail jest bezpieczny i gdzie zgłaszać podejrzane maile.
Ogranicz udostępnianie danych
Im mniej prywatnych informacji udostępniasz w internecie, tym mniejsze ryzyko ich kradzieży. Za każdym razem dobrze się zastanów, czy na pewno możesz zaufać serwisowi, w którym się rejestrujesz. Pamiętaj też o tym, że nawet uczciwe i znane firmy stają się ofiarami wycieku danych czy innego naruszenia ich bezpieczeństwa. Zamiast pełnego imienia i nazwiska zawsze bezpieczniej będzie podać pseudonim.
Zachowaj ostrożność nawet w przypadku marek, które znasz i im ufasz. Oszuści często podszywają się pod nie, aby wprowadzić użytkowników w błąd. Twoje podejrzenia powinny wzbudzić zwłaszcza błędy czy dodatkowe znaki w adresie URL, nieznacznie zmienione logo czy błędy językowe na stronie.
Pobieraj aplikacje tylko z zaufanych źródeł
Fałszywe aplikacje często są zainfekowane złośliwym programowaniem wykradającym poufne dane. Pamiętaj więc, aby pobierać programy tylko ze stron, którym możesz zaufać – wiarygodne źródła w przypadku urządzeń mobilnych to zwłaszcza sklep Google Play i App Store.
Korzystaj z systemu do ochrony prywatności w sieci
Aby zapobiec kradzieży poufnych danych, warto korzystać z oprogramowania antywirusowego, które chroni nie tylko przed wirusami, lecz także blokuje złośliwe strony, monitoruje próby kradzieży tożsamości i włamań na konto bankowe czy pomaga tworzyć silne hasła.
Używaj silnych i unikalnych haseł
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na to, jak chronić swoje dane osobowe w internecie, jest korzystanie z bezpiecznych haseł. Powinny być one przede wszystkim unikalne w każdym serwisie, do którego się logujesz. Jest to ważne z prostego powodu – jeśli oszuści przejmą jedno Twoje hasło, spróbują wykorzystać je do automatycznego logowania w różnych serwisach za pomocą odpowiednich narzędzi.
Hasła muszą być także silne – składać się z kombinacji wielu liter (dużych i małych), cyfr i znaków specjalnych. Nie musisz ich pamiętać, jeśli skorzystasz z menedżera haseł. Program pozwala automatycznie generować mocne hasła i przechowywać je w zaszyfrowanym pliku na dysku komputera.
Zmień dane w razie ich wycieku
Jeśli masz konto w serwisie, który padł ofiarą wycieku danych swoich klientów, wtedy cyberprzestępcy mogą wykorzystać je w celu kradzieży tożsamości. Nie zapomnij w takiej sytuacji jak najszybciej zmienić danych logowania. Warto też korzystać z różnych adresów mailowych, aby ograniczyć ryzyko przejęcia kont.
Włącz funkcję uwierzytelniania dwuskładnikowego
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2F2) to mechanizm zabezpieczający przed kradzieżą danych osobowych w internecie. Polega na stosowaniu dodatkowej metody weryfikacji tożsamości podczas logowania na różne konta. Oprócz nazwy użytkownika i hasła trzeba wtedy np. podać numer PIN lub kod SMS, zatwierdzić operację w aplikacji czy poprzez logowanie biometryczne.
Pamiętaj o aktualizacjach
Aby chronić dane osobowe, należy regularnie aktualizować system operacyjny, oprogramowania antywirusowe, przeglądarkę stron, a także wszystkie inne aplikacje na telefonie i komputerze. Pozwoli to na bieżąco usuwać luki w zabezpieczeniach.
Ostrożnie korzystaj z publicznych sieci Wi-Fi
Ogólnodostępne sieci Wi-Fi najczęściej nie są odpowiednio zabezpieczone, dlatego oszuści mogą łatwo przejąć poufne dane użytkowników. Zadbaj więc o swoją prywatność w sieci i nie podawaj żadnych prywatnych informacji, kiedy korzystasz z takich łączy. W żadnym wypadku nie loguj się zwłaszcza do bankowości internetowej. Warto też wyłączyć w ustawieniach urządzenia automatyczne łączenie się z sieciami Wi-Fi.
Ustaw silną blokadę ekranu telefonu
Możesz zabezpieczyć dostęp do telefonu za pomocą kodu PIN, hasła czy biometrycznego systemu weryfikacji tożsamości na podstawie odcisku palca czy wyglądu twarzy.
Jak zastrzec swoje dane osobowe?
Zastrzeżenie danych osobowych może zapobiec ich wykorzystaniu przez oszustów. Istnieje możliwość, aby zablokować numer PESEL oraz dowód osobisty.
Jak zastrzec swój numer PESEL
Nie chcesz, aby ktokolwiek posłużył się należącym do Ciebie numerem PESEL bez Twojej wiedzy? Możesz zastrzec go bez wychodzenia z domu. W tym celu:
- wejdź na stronę pod adresem https://www.mobywatel.gov.pl/twoje-dane/rzp-pesel
- zaloguj się za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu, podpisu kwalifikowanego lub danych logowania do swojego banku,
- kliknij przycisk Zastrzeż PESEL – w każdej chwili możesz cofnąć zastrzeżenie.
Jak zastrzec swój dowód osobisty?
Istnieje możliwość, aby czasowo zastrzec swój e-dowód, czyli dowód osobisty wydany po 4 marca 2019 roku. Może być to uzasadnione w przypadku uszkodzenia takiego dokumentu lub kradzieży. Aby zawiesić swój dowód:
- wejdź na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod
- kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie,
- zaloguj się na stronie za pomocą jednej z dostępnych metod – np. profilem zaufanym,
- wybierz powód zastrzeżenia – uszkodzenie lub utrata dowodu,
- upewnij się, że dane w dowodzie są prawidłowe,
- kliknij przycisk Unieważnij dowód.
Chroń swoje dane osobowe z Bezpiecznym Internetem
Chcesz zwiększyć bezpieczeństwo swoich danych osobowych w sieci? Pomoże Ci w tym Bezpieczny Internet – usługa, która chroni przed różnymi zagrożeniami cyberbezpieczeństwa. Zapewnia m.in. zaawansowaną ochronę antywirusową i antyspamową, monitoruje próby kradzieży tożsamości i odcina niebezpieczne sesje, a także pozwala blokować treści nieodpowiednie dla dzieci.
Częścią pakietu Bezpieczny Internet jest również menedżer haseł, czyli narzędzie do automatycznego generowania silnych danych uwierzytelniających oraz ich bezpiecznego przechowywania.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty