03 lutego 2025
LTE czy 5G – czym dokładnie się różnią?
Chcesz zamówić pakiet internetu mobilnego i zastanawiasz się, czy lepszym wyborem będzie technologia LTE czy 5G? Sprawdź, jakie występują między nimi najważniejsze różnice i czym warto kierować się przy podejmowaniu decyzji. Dzięki temu dowiesz się, czy LTE to 5G!
5G vs LTE – która technologia zapewnia szybszy internet?
Standard LTE 4G stał się przełomową technologią internetu mobilnego, ponieważ pozwala osiągać znacznie większe prędkości od wcześniejszych technologii 3G i 2G. Dzięki downloadowi na poziomie do 300 Mb/s i uploadowi do 50 Mb/s można korzystać z sieci nie tylko do przeglądania prostych stron i odbierania poczty (jak w przypadku poprzednich standardów), lecz także do rozrywki. Internet 4G sprawdza się dobrze m.in. do oglądania filmów w serwisach streamingowych (w jakości HD) czy grania w gry sieciowe, które nie wymagają łącza o doskonałych parametrach.
Przeczytaj więcej o tym, co to jest internet LTE i kiedy się przyda.
Sieć piątej generacji (5G) okazała się kolejnym krokiem milowym w rozwoju internetu mobilnego. Maksymalna prędkość pobierania już dziś przekracza 1 GB/s, a w kolejnych latach może znacznie wzrosnąć. Internet 5G dorównuje więc pod względem parametrów światłowodom, dlatego może służyć jako łącze domowe. Jego główna przewaga nad stacjonarnym internetem polega na tym, że można zabrać go ze sobą i korzystać z niego w dowolnej lokalizacji, która znajduje się w zasięgu sieci 5G operatora.
Internet 5G jest optymalnym wyborem do wielu zadań wymagających dużej prędkości pobierania i wysyłania, w tym:
- gamingu i cloud gamingu,
- wideokonferencji,
- prowadzenia biznesu i obsługi klientów,
- oglądania filmów w wysokiej jakości 4K i 8K na platformach VOD,
- błyskawicznego pobierania i udostępniania plików,
- słuchania muzyki w serwisach streamingowych,
- korzystania z autonomicznych samochodów,
- automatycznego zarządzania ruchem miejskim,
- świadczenia usług telemedycyny.
LTE+ a 5G – różnica pod względem downloadu
LTE+ to technologia, która pozwala zwiększyć prędkość internetu 4G nawet do 600 Mb/s dzięki agregacji pasm. Można ją włączyć na niektórych smartfonach i laptopach – zwykle przy użyciu odpowiedniej aplikacji. Teoretycznie download jest zbliżony do standardu 5G, lecz w praktyce wartość 600 Mb/s może być trudna do osiągnięcia z powodu wysokiej podatności sieci LTE na zakłócenia sygnału. Warto także pamiętać, że sieć 5G ciągle jest rozwijana, dzięki czemu różnica między LTE a 5G będzie się pogłębiać na korzyść sieci piątej generacji.
5G vs 4G – która sieć działa stabilniej?
Internet w sieci 5G działa znacznie stabilniej w porównaniu do LTE. Jest tak dlatego, że standard ten wykorzystuje wolne pasma transmisji, niezajęte przez inne sieci czy urządzenia. Są to głównie częstotliwości znajdujące się w średnim zakresie fal radiowych. Dzięki dodatkowym pasmom ruchu sieć 5G zapewnia zdecydowanie większą pojemność niż 4G, co pozwala operatorom telekomunikacyjnym zaspokoić ciągle wzrastający popyt na transfer danych.
Sprawdź także, jakie są częstotliwości 5G w Polsce.
Internet 5G działa stabilnie nawet w miejscach o dużym zagęszczeniu ludności – np. w centrach miast, na dużych osiedlach mieszkalnych, dworcach, lotniskach czy podczas koncertów i innych imprez masowych. Jak pokazują szacunki, sieć 5G jest przystosowana do obsługi nawet miliona urządzeń na km2.
Sieć LTE 4G może być natomiast narażona na szereg czynników zakłócających, dlatego w wielu miejscach nie zapewnia stabilnego połączenia. Siła sygnału słabnie m.in. z powodu fizycznych przeszkód (np. wysokich drzew i budynków) czy niekorzystnego ukształtowania terenu (np. w górach lub dolinach). Często pojawiają się także zakłócenia spowodowane przez inne sieci i sprzęt elektroniczny, który wykorzystuje te same częstotliwości oraz kanały transmisji.
Standard 5G a LTE – jaki jest ich zasięg?
Jak wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, obecnie w zasięgu sieci 5G znajduje się już 60% polskich gospodarstw domowych. Z każdym miesiącem mieszkańcy kolejnych miejscowości mogą korzystać z internetu piątej generacji, lecz nadal niektóre lokalizacje znajdują się poza jego zasięgiem – głównie wsie i małe miasteczka.
Zasięg sieci LTE jest jeszcze większy niż 5G, ponieważ obejmuje przeszło 95% powierzchni kraju. Warto jednak zauważyć, że technologia 4G znajduje się na polskim rynku już od kilkunastu lat. Można więc przypuszczać, że z każdym kolejnym rokiem różnica będzie coraz mniejsza i wkrótce niemal każdy Polak skorzysta z internetu mobilnego w najnowszym standardzie.
LTE czy 5G – która technologia jest bardziej energooszczędna?
Sieć 5G uchodzi za bardziej energooszczędną w porównaniu do LTE. Szacuje się, że zużycie energii spada w jej przypadku nawet stokrotnie. Oznacza to, że korzystanie z internetu 5G, zamiast starszych technologii może być elementem ekologicznego stylu życia.
4G a 5G – jakie urządzenia obsługują te sieci?
Z internetu LTE (4G) można dziś korzystać praktycznie na każdym laptopie i smartfonie, który nie jest starszy niż 10 lat. Sieć 5G obsługują natomiast tylko najnowsze, wybrane modele urządzeń. Warto więc sprawdzić zgodność w opisie parametrów sprzętu przed jego zakupem. Na szczęście dostępność telefonów oraz komputerów z obsługą internetu 5G z każdym rokiem się poprawia i kolejni producenci wprowadzają je do swojej oferty.
Warto wiedzieć, że urządzenia obsługujące sieć 5G są także zgodne ze standardem LTE – zapewnia to cecha znana jako kompatybilność wsteczna. Możesz więc bez obaw już dziś kupić model 5G, nawet jeśli mieszkasz w miejscowości, która znajduje się jeszcze poza zasięgiem najnowszej sieci.
Dowiedz się więcej, co to jest 5G w telefonie.
Internet 5G lub LTE w ofercie Netii – wybierz pakiet dopasowany do Twoich potrzeb
Niezależnie od tego, czy w Twojej lokalizacji dostępny jest internet LTE, czy 5G, możesz skorzystać z naszych pakietów. Oferujemy internet mobilny 5G w niezawodnym zasięgu 5G Ultra. Dzięki temu zyskujesz gwarancję wysokiej prędkości i stabilności łącza. Usługa jest dostępna w ramach umowy 24-miesięcznej. Masz do wyboru pakiet z transferem danych 100 GB, 500 GB lub 1000 GB. W przypadku dwóch ostatnich pakietów w cenie abonamentu możesz otrzymać od nas nowoczesny router 5G, który jest prosty w obsłudze, zapewnia wysoką przepustowość i pozwala łączyć się z siecią nawet na 32 urządzeniach w tym samym czasie. Dzięki temu taki internet świetnie sprawdza się jako łącze domowe.
Jeśli mieszkasz poza zasięgiem sieci 5G, dobrym wyjściem będzie nasz internet domowy LTE – również w pakietach 100 GB, 500 GB lub 1000 GB. Zakłócenia sygnału nie muszą być problemem, ponieważ udostępnimy Ci router z zewnętrzną anteną i wzmocnioną kartą SIM – odporną na trudne warunki pogodowe.
Zarówno w ofercie internetu mobilnego 5G, jak i LTE, możesz mieć w pakiecie Bezpieczny Internet – usługę, która zapewnia kompleksową ochronę cyberbezpieczeństwa. Pozwoli Ci korzystać m.in. z oprogramowania antywirusowego, menedżera haseł, kontroli rodzicielskiej, alertów o wyciekach danych, ochrony poufnych danych osobowych czy funkcji blokowania prób oszustwa na pracownika banku.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty