18 maja 2023
Rodzaje sieci komórkowych – od 1G do 5G
1G, 2G, 3G, 4G i 5G to różne rodzaje sieci komórkowych. Każda kolejna technologia stanowi rozwinięcie poprzedniej i cechuje się lepszymi parametrami. Sprawdź, co warto wiedzieć o poszczególnych standardach telefonii komórkowej.
1G – analogowa sieć komórkowa
1G to standard pierwszej generacji telefonii komórkowej, wprowadzony na początku lat 80. XX wieku. Jest to technologia analogowa, która obsługuje wyłącznie głos – nie ma możliwości wysyłania SMS-ów i MMS-ów ani przeglądania stron internetowych.
Z siecią 1G wiążą się liczne wady, w tym zwłaszcza:
- słaba jakość dźwięku podczas rozmów telefonicznych,
- nieduży poziom bezpieczeństwa,
- brak opcji roamingu międzynarodowego.
Siec 1G nie jest już obsługiwana – ostatnia została wyłączona w 2017 roku w Rosji.
2G – pierwsza cyfrowa sieć komórkowa
2G to technologia telefonii komórkowej drugiej generacji, wprowadzona na rynek w 1991 roku w Finlandii. Jest to pierwsza sieć, która wykorzystuje cyfrowe sygnały radiowe. Umożliwia nie tylko prowadzenie rozmów, lecz także wysyłanie wiadomości SMS i MMS. Możliwe jest również nawiązywanie połączenia z internetem. Rozmowy telefoniczne są cyfrowo szyfrowane, co ogranicza ryzyko podsłuchów.
Sporym ograniczeniem standardu 2G jest niska prędkość pobierania – maksymalnie może wynosić 48 Kb/s. Nie pozwala to na komfortowe przeglądanie witryn, nie mówiąc o odtwarzaniu multimediów czy graniu w gry online. Sieć 2G nadal funkcjonuje, jednak w najbliższej przyszłości planowane jest jej wyłączenie.
3G – do przełomu jeszcze daleko
Kolejnym rodzajem sieci komórkowej jest 3G. Technologia została wprowadzona na rynek w 2001 roku. Standard umożliwia:
- telefoniczne rozmowy głosowe,
- wysyłanie SMS-ów i MMS-ów,
- mobilny dostęp do internetu,
- połączenia wideo,
- korzystanie z telewizji internetowej.
Prędkość internetu w przypadku sieci 3G nadal jest jednak niewielka – może osiągać maksymalnie 14 Mb/s. Użytkownik musi również zmagać się ze sporymi opóźnieniami w transmisji (PING-iem), które wynoszą około 100 ms. Internet 3G nie sprawdza się więc do grania w gry sieciowe czy HSPA+, czyli 3,5G. Ta technologia zapewnia nieco lepsze parametry:
- prędkość pobierania: do 42 Mb/s,
- prędkość wysyłania: do 11 Mb/s,
- PING: około 50 ms.
4G – rewolucyjna technologia komórkowa
Ważny przełom nastąpił w 2008 roku, kiedy została wprowadzona technologia 4G LTE (Long Term Evolution). Może ona działać na częstotliwościach od 700 do 3600 MHz. Prędkość internetu mobilnego 4G wynosi maksymalnie 300 Mb/s, a wysyłania 50 Mb/s. Opóźnienia w transmisji (PING) wynoszą około 10 ms. Większą prędkość – do 600 Mb/s – pozwala osiągnąć agregacja pasm LTE
Z internetu mobilnego 4G można korzystać nie tylko na telefonie i innych urządzeniach mobilnych, lecz także na komputerze – potrzebny jest do tego modem lub router Wi-Fi z funkcją modemu. Technologia LTE pozwala komfortowo używać internetu, m.in. do:
- przeglądania stron,
- grania w gry sieciowe,
- oglądania filmów w jakości HD,
- nauki i pracy zdalnej.
Zasięg internetu mobilnego 4G jest dostępny niemal na terenie całej Polski. Dlatego może sprawdzić się dobrze dla osób, które mieszkają w lokalizacji pozbawionej możliwości założenia światłowodów, np. na wsi. W niektórych miejscowościach siła sygnału jest jednak zbyt słaba, aby internet taki mógł być używany jako stacjonarne łącze.
5G – nowoczesny internet mobilny piątej generacji
5G to najnowsza technologia telefonii komórkowej, działająca na częstotliwościach do 26 GHz. Jej parametry pod względem prędkości i stabilności są porównywalne z łączem światłowodowym. Obecnie download może wynosić maksymalnie 600 Mb/s, lecz w przyszłości ma osiągać nawet do 10 Gb/s. Znacznie mniejsze w porównaniu do standardu 4G są także opóźnienia w transmisji danych – średnio 1–4 ms.
Internet 5G działa stabilnie w każdych warunkach – sygnał jest odporny m.in. na czynniki atmosferyczne, niekorzystne ukształtowanie terenu czy różnego typu bariery architektoniczne. Wysoka prędkość zostanie utrzymana nawet w przypadku, gdy w danej lokalizacji jednocześnie łączy się z siecią wielu użytkowników.
Internet mobilny 5G jest odpowiednim rozwiązaniem dla wymagających osób, które chcą uzyskać najwyższy komfort podczas korzystania z sieci. Sieć piątej generacji świetnie sprawdza się m.in. do:
- grania w gry sieciowe online – w tym do cloud gamingu,
- zdalnej pracy i nauki,
- streamowania,
- pobierania i udostępniania dużych plików,
- prowadzenia wideokonferencji biznesowych,
- oglądania filmów i seriali w wysokiej jakości – 4K lub 8K,
- słuchania muzyki na platformach streamingowych,
- oglądania telewizji internetowej.
Internet mobilny w ofercie Netii
Chcesz korzystać z sieci komórkowej najnowszej generacji o dużej prędkości i niezawodnej stabilności? Wybierz jeden z naszych pakietów internetu mobilnego 5G z limitem transferu 500 GB lub 1000 GB. W cenie abonamentu otrzymasz od nas nowoczesny router. Umowę zawrzesz na 24 miesiące lub bez zobowiązań.
Możesz także zdecydować się na naszą ofertę internetu domowego LTE. To mobilne łącze, z którego zasięgu możesz korzystać w całym domu. Zapewniamy szybkie połączenie o stabilności internetu stacjonarnego. Do wyboru masz 3 opcje wielkości transferu danych – 100 GB, 500 GB lub 1000 GB. W cenie abonamentu udostępniamy na czas trwania umowy router z zewnętrzną anteną i wzmocnioną kartę SIM, odporną na każde warunki atmosferyczne.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty