04 października 2023
Co to jest 5G w telefonie? Co daje i czy taki smartfon działa w 4G?
Wiele z nas może dziś bez trudu kupić telefon 5G. Czy warto wybrać takie urządzenie i jakie można dzięki temu uzyskać korzyści? Czy telefon 5G obsługuje LTE? Dowiesz się, jeśli przeczytasz nasz artykuł.
Co to jest 5G w telefonie?
5G w telefonie to nowoczesna sieć komórkowa piątej generacji. Stanowi udoskonalenie i rozwinięcie poprzedniego standardu – LTE 5G. Zapewnia lepsze parametry internetu, ponieważ wykorzystuje dodatkowe pasma częstotliwości fal radiowych, a także infrastrukturę światłowodową.
W Polsce możemy korzystać z sieci 5G od 2020 roku – obecnie sieć znajduje się w fazie rozwoju i jest dostępna głównie dla mieszkańców największych miejscowości. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało jednak, że dzięki nowym nadajnikom już w 2025 roku zasięg 5G obejmie wszystkie polskie miasta. Rozwój sieci 5G jest niezbędny, aby można było zaspokoić wzrastające zapotrzebowanie na transfer danych internetu mobilnego.
Jeśli chcesz korzystać z sieci 5G w telefonie, musisz:
- mieć urządzenie, które obsługuje ten standard,
- mieć kartę SIM z aktywną kartą SIM do transmisji 5G,
- znajdować się w zasięgu sieci 5G operatora,
- mieć ważny pakiet transferu danych.
Co daje 5G w telefonie?
Gdy smartfon obsługuje sieć 5G, pozwala to korzystać z internetu mobilnego o znacznie większej prędkości pobierania i wysyłania, lepszej stabilności i mniejszych opóźnieniach w transmisji danych. Internet 5G działa niezawodnie bez względu na liczbę użytkowników i urządzeń podłączonych do sieci. Jest przystosowany do jednoczesnej obsługi nawet miliona urządzeń na km2.
Telefon z 5G zapewni w przyszłości nawet 10-krotnie większą prędkość pobierania w porównaniu do technologii LTE. Maksymalny download w sieci 5G już obecnie wynosi do 600 Mb/s, a w najbliższych latach ma przekroczyć kilka GB. Parametry internetu 5G już wkrótce będą dorównywać światłowodom – również pod względem niskiego PING-u, czyli opóźnień w transmisji danych na poziomie kilku ms.
Smartfon 5G to urządzenie, które przyda się zwłaszcza:
- do gier sieciowych,
- do streamowania,
- do oglądania filmów w jakości 4K i 8K na platformach VOD,
- do oglądania transmisji na żywo w telewizji internetowej,
- do pobierania plików o dużej wielkości,
- do nauki i pracy zdalnej,
- do korzystania z usług w zakresie internetu rzeczy (IoT) i wirtualnej rzeczywistości.
Telefon z 5G sprawdzi się świetnie w miejscach o dużym zagęszczeniu ludności, np. w centrach dużych miast, na dworcach, przystankach czy stadionach.
Czy telefon z 5G działa w 4G?
Zastanawiasz się, czy telefon 5G obsługuje LTE? Nie powinno być z tym najmniejszego problemu. Takie smartfony cechują się kompatybilnością wsteczną, dlatego pomimo rozszerzonej funkcjonalności są w stanie obsługiwać starsze standardy. Warto jednak być przygotowanym na to, że wraz z upływem czasu operatorzy będą stopniowo wyłączać sieci starszej generacji i w przyszłości żaden telefon może już nie obsługiwać technologii LTE 4G ani 3G – zanim jednak sieć 4G zostanie wyłączona, najpewniej minie jeszcze sporo czasu.
Telefon 5G – czy warto?
Skoro już wiesz, co daje 5G w telefonie, pewnie nie masz wątpliwości, że warto skorzystać z telefonu przystosowanego do obsługi tej technologii. Nawet jeśli obecnie w Twojej miejscowości nie ma dobrego zasięgu sieci 5G, w najbliższym czasie może się to zmienić. Gdy już teraz kupisz telefon z 5G, nie muisz kolejny raz wymieniać urządzenia. Smartfon z 5G nadal będzie działał w 4G – do czasu, aż operator wyłączy tę sieć.
Warto wybrać smartfon z 5G również ze względu na to, że zazwyczaj takie urządzenia mają świetne parametry, w tym mocną baterię, wydajny procesor i sporą ilość pamięci RAM. Dzięki temu dobrze sprawdzają się do obsługi coraz bardziej zaawansowanych aplikacji.
Wszystko, czego potrzebujesz, aby mieć 5G w telefonie – dostaniesz to od Netii!
Chcesz mieć 5G w swoim telefonie? W naszej ofercie znajdziesz korzystne pakiety komórkowe Netia Mobile 5G z internetem 4 GB, 60 GB lub 100 GB oraz nielimitowanymi rozmowami, SMS-ami i MMS-ami. Możesz też wybrać internet mobilny 5G z dużym limitem transferu danych – 500 GB lub 1000 GB oraz routerem w cenie abonamentu.
Szukasz smartfona na raty z 5G? Na naszej stronie znajdziesz modele wielu znanych marek, w tym Apple, Huawei, Xiaomi, Motorola i Samsung. Wypełnij formularz, a nasi doradcy pomogą Ci kupić smartfona 5G na raty 0% – bez pośrednictwa banku i nawet na 3 lata. Nie musisz mieć u nas numeru telefonu. Możesz też dobrać telefon do innej usługi, np. internetu – raty dopiszemy do Twojego rachunku!
Im większa moc internetu, tym większy komfort użytkowania. Szybkie i stałe łącze jest ważne nie tylko dla indywidualnych użytkowników, ale również biznesowych - sprawdź też ofertę internetu symetrycznego!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty