11 lipca 2023
Netykieta – co to jest? 10 najważniejszych zasad
Każdy użytkownik internetu powinien przestrzegać netykiety. Sprawdź definicję tego pojęcia i poznaj najważniejsze zasady, które zawsze warto mieć z tyłu głowy.
Netykieta – definicja
Netykieta to zbiór zasad kulturalnego zachowania w sieci internetowej, w tym na forach, czatach i grupach dyskusyjnych w mediach społecznościowych. Dobre maniery w internecie najczęściej są niepisane, lecz ogólnie przyjęte przez internautów. Administratorzy niektórych serwisów i grup dyskusyjnych publikują zasady netykiety, z którymi powinien zapoznać się każdy nowy użytkownik.
Netykieta – zasady komunikacji w sieci
Skoro już wiesz, co to jest netykieta, poznaj teraz 10 uniwersalnych zasad, które warto znać i ich przestrzegać. W innym artykule na naszym blogu sprawdź też zasady bezpieczeństwa w sieci.
1. Unikaj hejtu i nie trolluj
Nie obrażaj nikogo, nie wyśmiewaj, nie zastraszaj ani nie poniżaj. Szanuj zdanie drugiej osoby, nawet jeśli się z nią nie zgadzasz, irytuje cię czy masz od niej inne poglądy. Nie pozwól się sprowokować i nie odpłacaj pięknym za nadobne. Pamiętaj, że za stosowanie mowy nienawiści (hejtu) mogą grozić negatywne konsekwencje prawne, w tym kara grzywny, a nawet pozbawienia wolności.
Unikaj też trollowania, czyli zamieszczania w sieci zaczepnych i kontrowersyjnych treści, które prowokują do kłótni. Jeśli spotkasz się z takimi wiadomościami, najlepiej je ignoruj.
2. Nie nadużywaj przycisku Caps Lock
Jeśli będziesz pisać z włączonym Caps Lockiem, inni użytkownicy internetu potraktują twoje komunikaty jako krzyk lub rozkazywanie. Używaj więc tego przycisku tylko wtedy, gdy musisz – np. kiedy chcesz napisać powszechnie znany skrót.
3. Przestrzegaj zasad prawidłowej polszczyzny
Zadbaj o to, aby twoje wiadomości były wolne od błędów ortograficznych, językowych i interpunkcyjnych. Dzięki temu zostaniesz dobrze zrozumiany przez inne osoby. Nie musisz być mistrzem gramatyki języka polskiego. Możesz korzystać z darmowych wtyczek do przeglądarki, które automatycznie poprawiają błędy. Unikaj też wulgaryzmów.
4. Nie nadużywaj emotikon
Emotikony wzbogacają komunikaty tekstowe, ubarwiają wypowiedź i pozwalają wyrazić emocje. Warto jednak stosować je tylko jako dodatek do treści, aby odbiorcy nie potraktowali przekazu jako infantylnego. Pamiętaj też o tym, aby dostosować styl i formę komunikacji do swojego odbiorcy.
5. Nie rozprzestrzeniaj fake newsów
Jeśli znajdziesz w sieci jakiś szokujący artykuł, nagranie czy zdjęcie, nie udostępniaj takiego materiału od razu swoim znajomym. Najpierw sprawdź jego wiarygodność w kilku innych źródłach – najlepiej w znanych i cieszących się zaufaniem serwisach. Wiele treści publikowanych w sieci (zwłaszcza w mediach społecznościowych) to tzw. fake newsy. Ich autorzy celowo wprowadzają użytkowników w błąd, aby osiągnąć określone korzyści, np. finansowe czy polityczne.
6. Unikaj rozsyłania SPAM-u
SPAM to wiadomości, które są masowo przesyłane do innych użytkowników sieci bez ich zgody. Często przybierają formę łańcuszków internetowych, czyli treści namawiających do rozsyłania danej wiadomości do jak największej liczby osób. SPAM-em często posługują się hakerzy, którzy umieszczają w wiadomości link do strony zainfekowanej wirusem trojanem lub innym złośliwym oprogramowaniem.
7. Szanuj prywatność i prawa autorskie
Jeśli chcesz opublikować w sieci artykuł, nagranie, zdjęcie, infografikę czy inny materiał, który pobrałeś z internetu, pamiętaj o poszanowaniu prawa do własności intelektualnej. Poproś autora danej treści o zgodę na jej publikację, a także wskaż źródło, z którego korzystasz. Nie udostępniaj publicznie prywatnych wiadomości, danych ani zdjęć, które otrzymałeś od innego użytkownika sieci.
8. Wyszukaj, zanim zapytasz
Zanim zadasz proste pytanie na grupie w mediach społecznościowych czy na forum internetowym, skorzystaj wcześniej z wyszukiwarki – udostępnionej w danym serwisie lub w Google’u. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że identyczne pytanie jak twoje zadał już inny użytkownik oraz uzyskał odpowiedź. Wystarczy wiec ją znaleźć.
9. Wystrzegaj się off-topów
Kolejna zasada netykiety wiąże się z publikowaniem merytorycznych treści, które są powiązane z określonym tematem na grupie w social media, forum internetowym czy w innym serwisie. Jeśli twoje wiadomości będą mocno odbiegać tematycznie, administratorzy mogą potraktować je jako off-topic i usuną.
10. Przestrzegaj regulaminu grupy
Administratorzy niektórych grup i serwisów wprowadzają wewnętrzny regulamin z zasadami netykiety. Każdy użytkownik, który chce brać udział w dyskusji, powinien je znać oraz ich przestrzegać. W przeciwnym razie może utracić możliwość publikowania wiadomości.
Internet stacjonarny od Netii – postaw na szybkość i stabilność
Potrzebujesz do swojego domu szybkiego i niezawodnego internetu? Możesz wybrać jeden z naszych pakietów światłowodowych. Maksymalna prędkość łącza wyniesie, w zależności od twojego wyboru, do 1 Gb/s, 600 Mb/s lub 300 Mb/s. Przez cały okres trwania umowy możesz korzystać z nowoczesnego routera Wi-Fi, który zapewnia silny zasięg sygnału w budynku. Możesz też mieć w abonamencie usługę Bezpiecznego Internetu – z programem antywirusowym, filtrem antyspamowym do poczty, zaporą firewall i ochroną rodzicielską
Sprawdź także oferty internetu dla Katowic, internetu dla Bydgoszczy czy internetu dla Łodzi!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty