20 grudnia 2023
Jak sprawdzić, czy telefon jest zhakowany? Jak go zabezpieczyć?
Nie wiesz, jak sprawdzić, czy twój telefon jest zhakowany? Podejrzewasz, że coś może być nie tak? Smartfony są w końcu najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi, a co za tym idzie – są mocno narażone na ataki hakerskie. Spełniają przeróżne funkcje, począwszy od komunikowania się, a skończywszy na dokonywaniu płatności. To sprawia, że wielu cyberprzestępców obiera je za swój cel. Jak sprawdzić, czy telefon jest zhakowany? Przedstawiamy kilka sposobów.
Jak sprawdzić, czy ktoś ma dostęp do mojego telefonu?
Aby mieć pewność co do bezpieczeństwa telefonu, warto wiedzieć, jak rozpoznać atak hakera. Wszystkie czynności lub aktywności, które wydają się podejrzane, mogą świadczyć o niepożądanym działaniu osób trzecich. Jak rozpoznać atak hakera na telefon? Istnieje na to kilka sprawdzonych sposobów.
Niechciane aplikacje, które nie były przez Ciebie instalowane
Jeśli zobaczysz na swoim telefonie aplikacje, które pojawiły się znikąd, może to być znak ostrzegawczy. Podejrzane aplikacje często są wynikiem hakowania telefonu.
Telefon działa z opóźnieniem, zacina się częściej niż zwykle
Może to być spowodowane zapełnieniem pamięci RAM telefonu, np. przez zainstalowanie złośliwego oprogramowania, które znacznie obniża szybkość wykonywanych czynności.
Pojawiają się niechciane reklamy
Pojawianie się różnego rodzaju reklam może być skutkiem zainfekowania telefonu – to tzw. adware. Co ważne, tego typu reklamy są nachalne, zwykle niezwiązane z naszym targetowaniem i często pojawiają się w formie pop-upu w niespodziewanych momentach. Kliknięcie w taką reklamę spowoduje przekierowanie na niebezpieczne strony.
Szybkie zużycie baterii i nadmierne nagrzewanie
Tak samo jak w przypadku zacinania się telefonu, niska wydajność baterii może świadczyć o działaniu oprogramowania hakerskiego.
Znajomi otrzymują od Ciebie wiadomości, o których nie masz pojęcia
Ich treść może brzmieć na pozór naturalnie, ale po dłuższym zastanowieniu zaczyna wydawać się podejrzana. Takie wiadomości najczęściej zawierają podejrzane linki lub prośbę o przesłanie pieniędzy (np. za pomocą BLIK-a). Jeśli Twoi znajomi pytają, czemu wysyłasz im podejrzane SMS-y, maile lub wiadomości na innych komunikatorach, to znak, że Twój telefon może być zhakowany.
Dziwne szumy podczas rozmów
Jeśli podczas rozmowy słyszysz w słuchawce telefonu dziwne szumy lub dźwięki, które wydają Ci się podejrzane, istnieje możliwość, że Twój telefon został zhakowany, a w tle działa jakieś oprogramowanie (np. zbierające dane).
Jak zabezpieczyć telefon przed hakerami?
Odpowiednie zabezpieczenie telefonu jest wręcz obowiązkowe, jeśli zależy nam na prywatności i bezpieczeństwie. Zapobieganie atakom hakerskim może odbywać się na kilka sposobów.
- Zainstaluj aplikację antywirusową – instalacja dobrego firewalla pozwoli zidentyfikować i usunąć niechcianego wirusa. Przykładowymi aplikacjami na telefon mogą być Avast, Kaspersky czy Norton. Są dostępne na smartfon w podstawowej wersji. W Netii również oferujemy odpowiednie zabezpieczenie telefonu – w ramach naszej oferty możesz zyskać dostęp do pakietu antywirusowego na smartfon.
- Unikaj publicznego Wi-Fi – w miarę możliwości unikaj korzystania z publicznego Wi-Fi, np. w hotelach czy na lotniskach. Hakerzy potrafią stworzyć sieć, która na pozór może wydawać się bezpiecznym łączem, jednak w rzeczywistości dajemy otwarty dostęp do naszego telefonu.
- Aktualizuj telefon – wszelkiego rodzaju aktualizacje, które pojawią się co jakiś czas, są bardzo ważnym krokiem w zabezpieczaniu telefonu. Uzupełniają luki w oprogramowaniu i chronią przed niepożądanymi działaniami.
- Nie klikaj w podejrzane linki – jeśli otrzymasz wiadomość z podejrzanym linkiem lub podczas korzystania z aplikacji wyskoczy Ci podejrzana strona, nie klikaj! To łatwy sposób dla hakera na zainstalowanie złośliwego oprogramowania.
- Zadbaj o bezpieczne hasła – nie bez potrzeby wymagane są silne hasła, zawierające kombinacje liczb, liter i znaków specjalnych. Pozwala to na zabezpieczenie prywatnych kont przed atakami hakerskimi. Nigdy nie używaj tego samego hasła w tym samym miejscu. Nie używaj też daty urodzenia, imienia czy innych „prostych” nazw, których łatwo się domyślić. Najlepiej za każdym razem generuj skomplikowaną kombinację – możesz ją potem przetrzymywać w menedżerze haseł.
- Nie zostawiaj telefonu bez opieki – unikaj zostawiania telefonu w miejscach, w których nie masz do niego bezpośredniego dostępu, ani osobom, którym nie ufasz. Zhakować telefon można też ręcznie!
Co zrobić, gdy telefon jest zhakowany?
Jeśli podejrzewasz, że Twój telefon padł ofiarą niepożądanych działań ze strony osób trzecich, należy niezwłocznie podjąć kroki, które pozwolą na przywrócenie bezpieczeństwa urządzenia. Przede wszystkim warto zrozumieć symptomy sygnalizujące atak hakerski. W innym artykule piszemy więcej o tym, co zrobić, gdy telefon został zhakowany – poniżej dajemy krótkie podsumowanie w punktach
- przeskanuj telefon programem antywirusowym: jest to podstawowy krok, który pozwoli na wykrycie niepożądanego wirusa,
- odinstaluj podejrzane aplikacje: jeśli takowe istnieją, od razu usuń je z telefonu,
- zmień hasła do Wi-Fi i aplikacji: pozwoli to na zabezpieczenie danych wrażliwych przed dalszymi krokami hakerów,
- upewnij się, że z konta bankowego nie zniknęły żadne pieniądze: w tym przypadku niezwłocznym krokiem jest skontaktowanie się z bankiem, który wytłumaczy dalsze postępowanie w takiej sytuacji. Jest to na tyle ważna kwestia, że powinniśmy wstrzymać się z działaniami na własną rękę i zastosować się do rekomendacji banku,
- poinformuj znajomych o ataku: jeśli masz podejrzenia co do zhakowania telefonu, poinformuj o tym znajomych. W przypadku gdy zostały naruszone Twoje social media lub Twój telefon wysyła podejrzane linki, ważne jest, aby nikt ich nie otwierał.
Skuteczna ochrona przed atakami hakerskimi
Zhakowany telefon to poważny i niestety częsty problem. Istnieje kilka sposobów, aby się przed tym ustrzec – pomocna może być nasza usługa Bezpiecznego Smartfona. Zapewni ochronę przed wirusami, zadba o bezpieczne przechowywanie danych oraz pomoże zlokalizować telefon, gdy go zgubisz.
Jeśli z kolei szukasz operatora z szybkim internetem mobilnym w niskiej cenie, skorzystaj z naszej oferty Netia Mobile 5G. Ciesz się dużym pakietem danych komórkowych (nawet 100 Gb miesięcznie!) i wysyłaj SMSy lub MMS-y bez limitu!
Jesteś przedsiębiorcą? Zadbaj o bezpieczeństwo swojej firmy i sprawdź, usługi cyberbezpieczeństwa od Netii!
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty