Powszechne i wymierzone w konkretne cele ataki hakerskie, na które narażone są firmy usługowe, sklepy i instytucje – to często właśnie ataki DDoS. Co to takiego i jak działają? W tym artykule omówimy specyfikę DDoS i metody pochodne. Powiemy także, jak uchronić się przed atakami DDoS, z jakich usług warto skorzystać oraz gdzie zgłosić atak DDoS, by poprawić bezpieczeństwo we wspólnej przestrzeni cyfrowej.
Co to jest atak DDoS i jak działa?
Atak DDoS na system lub sieć komputerową służy wywołaniu chwilowej lub długotrwałej blokady atakowanego podmiotu. Ofiarami padają często firmy świadczące usługi online, sklepy internetowe i inne tego typu platformy. To, jak działa DDoS można wyjaśnić w prosty sposób: atak polega na zalewaniu serwera olbrzymią liczbą zapytań, aż do momentu wykorzystania całości zasobów serwera oraz zajęciu całej szerokości dostępnego pasma. Wykorzystuje się do tego wiele komputerów wykonujących zapętlone polecenia. Z perspektywy użytkownika końcowego atak objawia się natomiast niedostępnością usługi np. webaplikacji systemu rezerwacyjnego, bankowości elektronicznej czy sklepu internetowego.
W Internecie, na dostępnych publicznie forach, można znaleźć zapytania o kupno oprogramowania DDoS. Co to takiego? To specjalne stworzony software, mający zautomatyzować przeprowadzenie takiej operacji. Co więcej, zakup takiego ataku DDoS można zrealizować anonimowo, niewielkim kosztem (kilka USD) i bez konieczności posiadania wiedzy technicznej.
Pomimo wieloletniej obecności tej metody liczba ataków wcale nie maleje. Powstają jednak sprawdzone metody obrony przez nimi, o czym napisaliśmy w dalszej części artykułu.
Atak DDoS a DoS
Opisaliśmy już, co to jest DDoS, warto odnieść się także do nieco szerszego terminu, jakim jest atak DoS. DDoS jest jedną z odmian ataku DoS (drugą obok metody DRDoS). W przeciwieństwie do ataku DoS, DDoS przeprowadzany jest równocześnie z wielu komputerów. Co ciekawe, właściciele pozostałych komputerów nie muszą być wcale świadomi, że ich sprzęt i łącze są właśnie wykorzystywane do przeprowadzania ataku (mamy wtedy do czynienia z tak zwanym komputerem zombie). Wystarczy, że ich komputer zostanie zainfekowany odpowiednim oprogramowaniem, by stracić nad nim kontrolę.
Jak chronić się przed atakami DDoS?
Omówiliśmy już specyfikę ataków DDoS, co to jest i jak działają. Pora więc na wskazanie skutecznych sposobów obrony przed nieuczciwymi praktykami.
Na początku ustalmy jednak pewne fakty. Istnieją trzy główne rodzaje ataków DDoS:
• Wolumetryczne – powszechnie spotykane ataki DDoS wymierzone w konkretne adresy IP. Opisane wcześniej wysyłanie dużej liczby zapytań sprawia, że zasoby serwera są wykorzystywane w części lub całości do obsługi fałszywych „klientów”.
• Ataki aplikacji – atak aplikacji końcowej, widocznej dla użytkownika.
• Ataki protokołu – polegają na zużywaniu dużej ilości zasobów poprzez wysyłanie celowo zniekształconych lub spowolnionych sygnałów ping. Protokoły, których zadaniem jest weryfikacja danych, muszą angażować do pracy nieproporcjonalną ilość zasobów, co uniemożliwia standardową pracę sieci i systemu.
Poza wymienionymi powyżej rodzajami ataków DDoS, mogą również występować ataki mieszane, stanowiące ich kombinację.
Choć samo wykrycie ataku DDoS może być trudne, to na rynku istnieją dedykowane narzędzia służące zapewnieniu odpowiedniej ochrony. Jednym z nich jest Netia DDoS Protection:
• Usługa monitoruje ruch sieciowy i wykrywa podejrzane zjawiska oraz typowe dla ataków anomalie (na przykład wysyłanie przez jeden adres IP powtarzających się co kilka sekund zapytań czy niestandardowe i nagłe wzrosty natężenia ruchu).
• Klient jest każdorazowo powiadamiany o niepokojących sygnałach. Wszystkie zdobyte w ten sposób informacje dostępne są w formie raportów oraz statystyk.
• Podejrzany ruch jest przekierowywany do utrzymywanego na serwerach Netii Centrum Przeciwdziałania atakom DDoS. Dzięki Netia DDoS Protection na serwery klienta trafia tylko wartościowy ruch generowany przez prawdziwe osoby, zainteresowane usługami jego firmy.
Usługa jest chętnie wykorzystywana przez banki, firmy branży e-commerce, a także podmioty przemysłowe i telekomunikacyjne. Automatyczne działanie i brak konieczności zaangażowania klienta w ochronę to główne zalety narzędzia. Procesy działają bowiem automatycznie, a nad wdrożeniem i utrzymaniem rozwiązań czuwają eksperci Netii.
Ochrona warstwy 7
Tak zwana 7 warstwa w klasyfikacji modelu ISO/OSI oznacza ostatnią warstwę komunikacji sieciowej, czyli widoczną dla użytkownika końcowego aplikację, za pomocą której można korzystać z produktu.
Atak na aplikację może być trudny do przechwycenia z uwagi na jego naturalny przebieg, dobrze naśladujący zwyczajne ruchy w Internecie. Usługi przechwytujące ataki mogą więc odbierać to jako zwyczajnie duże zainteresowanie aplikacją. Ataki obciążające aplikację końcową są trudne do zwalczania, jednak istnieją na to sprawdzone sposoby.
Netia DDoS Protection monitoruje ruch kompleksowo, wychwytując także podejrzane zjawiska w obrębie aplikacji. W wyniku działania usługi udaje się wykryć ataki DDoS. Co to znaczy dla firm? Eliminacja przestojów oraz brak kosztów ponoszonych na doraźne odpieranie ataków.
Co zrobić, jeśli już zostaliśmy zaatakowani DDoS? Gdzie to zgłosić?
Atak DDoS nie jest niewinnym żartem ani wybrykiem domorosłych hakerów. To przestępstwo podlegające karze pozbawienia wolności do nawet 3 lat (na podstawie art. 268a. Kodeksu karnego). Podejrzenie ataku powinno się bezwzględnie zgłaszać do organów ścigania. Przytoczony artykuł mówi jednak o zakłócaniu pracy systemu informatycznego. Jeśli podczas ataku dojdzie do trwałych uszkodzeń, włamania lub przejęcia danych, przestępstwo podlegać będzie także pod inne artykuły, co wiąże się z jeszcze wyższą potencjalną karą dla osoby przeprowadzającej atak. Zabronione pod groźbą kary pozbawienia wolności są również inne czynności związane z przeprowadzaniem ataków DDoS, jak chociażby przygotowywanie dedykowanego oprogramowania lub szantażowanie przeprowadzeniem ataku w celu uzyskania korzyści (na przykład okupu).
Przedsiębiorcy, który padli ofiarą ataku DDoS powinni zgłosić ten fakt na policję, która zajmie się wykryciem i pociągnięciem do odpowiedzialności sprawców. Poszkodowani, posiadający łącze internetowe od Netii, mogą również zwrócić się do swoich dedykowanych opiekunów w celu otrzymania bezpłatnej pomocy w związku z atakiem.
Mamy nadzieję, że ten artykuł w jasny sposób przedstawił, co to DDoS oraz wyjaśnił powagę zagrożenia ze strony tego ataku dla firm i instytucji. Dostarczona wiedza dotycząca ataków DDoS pozwoli lepiej bronić się oraz właściwie zgłaszać i piętnować tego typu przestępstwa.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105