Czym jest atak słownikowy? Jak go uniknąć? | Biznes Netia
Menu główne

Atak słownikowy – na czym polega i jak się przed nim chronić?

14 maja 2024, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

Pomimo starań specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa ataki słownikowe nadal są bardzo popularne i nic nie wskazuje na to, by to zagrożenia miało odejść do lamusa. Rozwój algorytmów AI może wręcz zwiększyć ich skuteczność i nasilić problem. Czy stosowanie długich i unikalnych haseł wystarczy do odpowiedniego zabezpieczenia systemów i aplikacji firmowych? Czym dokładnie jest atak słownikowy?

 
 
 
   

Czym jest atak słownikowy?

 

Atak słownikowy to rodzaj ataku hakerskiego polegający na próbie uzyskania dostępu do danego konta. Wykorzystuje przy tym listę prawdopodobnych haseł, na przykład pochodzących z wycieków danych z przeszłości lub haseł znajdujących się na listach najczęściej stosowanych kluczy dostępowych.

 

Ataki słownikowe mogą być wykorzystywane wraz z innymi metodami, których zadaniem może być m.in. uniknięcie blokady profilu po kilku nieudanych próbach logowania. Choć z pozoru mogą wydawać się nieefektywne z uwagi na mnogość kombinacji haseł, to wykorzystanie w tym celu botów powala na wykonywanie tysięcy prób w wielu witrynach jednocześnie. Coraz większy udział algorytmów AI w atakach z pewnością wpłynie na zwiększenie skuteczności hakerów w tej dziedzinie (choć z drugiej strony wspomoże także procesy szyfrowania danych).

 

Raport przeprowadzony przez Verizon, dotyczący naruszeń bezpieczeństwa w 2021 roku, nie pozostawia wątpliwości – aż 81% naruszeń było skutkiem złamania hasła. Dane te wydają się nieprawdopodobne, biorąc pod uwagę powszechne wykorzystanie autoryzacji dwuskładnikowej, biometrii czy chociażby haseł generowanych jednorazowo przez zewnętrzne aplikacje (np. Google Authenticator). Nowsze badania, przeprowadzone w 2023 roku w 35 krajach świata przez NordPass wskazują, że dla wielu osób tworzenie unikalnych, długich i skomplikowanych haseł jest czymś zupełnie obcym. Po raz kolejny na liście najczęściej tworzonych kluczy na podium znalazły się: 123456, admin oraz 12345678. Niedaleko za czołówką uplasowały się: password czy nieśmiertelne już: qwerty.

 

Na ataki słownikowe szczególnie narażone są witryny umożliwiające ustawianie bardzo prostych haseł – bez wymogów dotyczących długości i rodzaju wykorzystanych znaków. Oszuści bardzo często próbują uzyskać dostęp do profili w mediach społecznościowych (co pozwala na kradzież tożsamości i próby wyłudzeń, chociażby wśród znajomych ofiary), systemów bankowości elektronicznej oraz sklepów internetowych (co często daje dostęp do zapisanych danych płatniczych i wrażliwych danych osobowych).

 

Brute force a atak słownikowy – czym się różnią?

 

Atak typu brute force to metoda polegająca na próbie uzyskania dostępu do witryn i systemów przy użyciu generowanych po kolei haseł wykorzystujących cyfry, litery i znaki systemu kodowania ASCII. W przypadku bardziej zaawansowanych ataków brute force algorytm może uwzględniać wymagania systemu/witryny/aplikacji dotyczące tworzenia haseł i generować wyłącznie te możliwe do zastosowania w danym miejscu.

 

Taki rodzaj ataków wymaga jednak większej mocy obliczeniowej, dlatego z czasem zaczęto przeprowadzać ataki przy użyciu gotowych list najbardziej prawdopodobnych kluczy. W ten sposób upowszechnił się atak słownikowy. W rzeczywistości oba ataki stosowane są często hybrydowo w celu poprawy skuteczności. Atak słownikowy ze zdefiniowaną listą najbardziej prawdopodobnych kluczy pozwala złamać konta zabezpieczone powtarzającymi się hasłami, zaś brute force to furtka do kont z prostymi, ale unikalnymi hasłami, które nie znajdują się na listach wcześniej ujawnionych danych uwierzytelniających.

 

Rodzaje ataków słownikowych

 

Ataki słownikowe mogą przybierać różne formy, a do najpopularniejszych rodzajów możemy zaliczyć:

 
  • Proste ataki słownikowe, gdy oszuści wykorzystują gotowe listy pochodzące z wycieków bądź publicznych zestawień najpopularniejszych haseł i w zautomatyzowany sposób, za pomocą botów, próbują użyć ich w losowych witrynach.

  • Ataki ze zmodyfikowanym słownikiem – w tym przypadku wykorzystuje się gotowe listy, jednak podczas używania haseł wprowadza się modyfikacje związane z wielkością liter czy wykorzystaniem znaków specjalnych.

  • Ataki z wykorzystaniem słowników branżowych i specjalistycznych – próba włamania do kont np. na forach inwestycyjnych czy dotyczących kryptowalut może opierać się na wykorzystaniu listy haseł zawierających frazy dotyczące tej konkretnej dziedziny.
 

Oprócz ataków słownikowych i ich odmian istnieje także spora grupa innych zagrożeń o podobnej metodyce. Do tego grona można zaliczyć między innymi credential stuffing. Hakerzy wykorzystujący tę metodę wchodzą w posiadanie ogromnych zbiorów informacji, w których znajdują się pary danych uwierzytelniających (np. login/e-mail + hasło lub login + PIN). Takie dane pochodzą zazwyczaj z wycieków, które dotknęły innych witryn. Przestępca próbuje zastosować te dane w wielu miejscach w Internecie. Jeśli osoba, której hasło i login zostały wcześniej skradzione, używa tych samych kluczy do logowania do kilku kont, istnieje duże ryzyko przejęcia.

 

Innym przykładem metody wykorzystującej dużą skalę i zautomatyzowane działania jest password spraying. Tzw. rozpylanie haseł polega na używaniu znanych haseł w wielu miejscach w sieci po wcześniejszym ustaleniu prawdopodobnych loginów (często tę rolę pełnią dziś po prostu publiczne adresy e-mail). Hakerzy unikają wykrycia, wykonując tylko kilka prób logowania, co uniemożliwia zablokowanie konta.

 

Jak chronić firmę przed atakami słownikowymi?

 

Przytoczone powyżej metody ataków słownikowych i powiązane techniki mogą być tak skuteczne wyłącznie dlatego, że wiele osób wciąż popełnia rażące zaniedbania w kwestii ustawiania haseł. Dotyczy to zarówno portali tematycznych, jak i mediów społecznościowych, platform streamingowych czy nawet bankowości elektronicznej. Aplikacje tego typu zawierają wiele wrażliwych informacji dotyczących użytkowników indywidualnych i firmowych, a ustawienie silnego i unikalnego hasła to absolutna podstawa.

 

Poprawę bezpieczeństwa w tym zakresie może przynieść edukacja i uwrażliwienie pracowników na możliwe zagrożenia. Szkolenia z security awareness, czyli świadomości bezpieczeństwa, pozwolą poznać możliwe scenariusze ataków, ich przyczyny oraz konkretne konsekwencje.

 

Oprócz tego warto postawić na sprawdzone rozwiązania techniczne. Stosowanie menadżera haseł pomoże generować i zapamiętywać bardzo silne, długie i unikalne hasła, które będą trudne do złamania w drodze przedstawionych ataków słownikowych.

 

W obronie dostępu do firmowej sieci sprawdzają się także systemy IPS, czyli Intrusion Prevention System. Zazwyczaj wchodzą w skład nowoczesnych zapór sieciowych, takich jak Netia Cloud Firewall, a ich zadaniem jest analizowanie przepływu pakietów oraz sondowanie danych w konkretnym segmencie sieci. W przypadku wykrycia nieprawidłowości mają możliwość natychmiastowego zablokowania podejrzanych pakietów.

 

Rozwiązanie IPS znaleźć można w zarządzanym UTM od Netii. To kolejne uniwersalne narzędzie do ochrony przed najgroźniejszymi i najbardziej powszechnymi rodzajami zagrożeń, które dodatkowo zapewnia szyfrowany tunel do pracy zdalnej. Dzięki niemu pracownicy przebywający poza biurem mogą nawiązać poufne połączenie z firmową siecią LAN i w ten sposób realizować swoje zadania.

 

Bezpieczeństwa najbardziej wymagających organizacji strzeże zespół specjalistów pracujących w ramach Netia Security Operations Center. Chcesz zyskać wielokierunkową ochronę, monitoring systemów i aplikacji przez całą dobę oraz szybką pomoc specjalistów reagujących na wszystkie niepokojące sygnały czy próby ataków? Skontaktuj się z naszymi specjalistami i razem wybierzcie optymalny sposób ochrony.

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×