Autoryzacja a autentykacja – czym się różnią? | Biznes Netia
Menu główne

Autoryzacja a autentykacja – czym się różnią?

22 maja 2024, Autor: Mariusz Nowak, Product Manager, ICT - Netia S.A.

W nomenklaturze technicznej występują pojęcia, które często wykorzystuje się zamiennie, choć stanowi to zasadniczy błąd. Jednym z przykładów są terminy „autoryzacja” i „autentykacja”, których znaczenie jest całkowicie odmienne, choć oba procesy są ze sobą w pewnym stopniu powiązane.

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550
 
 
 
   

Czym jest autentykacja? Czy to to samo co uwierzytelnienie?

 

Pomiędzy uwierzytelnianiem a autentykacją możemy śmiało postawić znak równości. Autentykacja/uwierzytelnianie to nic innego jak zweryfikowanie przez dany system tożsamości osoby, która próbuje otrzymać do niego dostęp. Najprostszym i najczęściej spotykanym sposobem uwierzytelniania jest wykorzystanie loginu (może nim być na przykład imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu) oraz hasła, które powinno być unikalne i znane wyłącznie jednej osobie.

 

W celu ochrony danych osobowych i innych kluczowych informacji, firmy coraz częściej decydują się na zastosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA). Proces autentykacji jest wówczas wzbogacony o kolejny krok, który polega na potwierdzeniu swojej tożsamości za pomocą np. osobistego urządzenia mobilnego, generatora kodów jednorazowych lub tokena.

 
 

Autoryzacja a autentykacja – czym się różnią?

 

Zamienne stosowanie terminów „autentykacja” i „autoryzacja” jest błędem. Zazwyczaj niewłaściwie używa się tych terminów, gdy mówimy o uzyskiwaniu dostępu do zasobów systemu, pomieszczeń, aplikacji czy witryn internetowych.


Autoryzacja jest jednak procesem, który następuje już po zweryfikowaniu tożsamości użytkownika i polega na przydzieleniu mu dostępu do odpowiednich zasobów. Dzieje się to na podstawie utworzonych wcześniej zasad autoryzacji. Nie każdy użytkownik ma (a przynajmniej nie powinien mieć) dostęp do wszystkich zasobów firmowych. Zgodnie ze strategią Zero Trust każdemu użytkownikowi powinno przydzielać się dostęp wyłącznie do tych zasobów, które są mu potrzebne do wypełniania swoich obowiązków – na minimalny konieczny czas i w możliwie okrojonym zakresie..

 
 

Uwierzytelnienie a autoryzacja – co powinno być pierwsze?

 

Jak nietrudno się domyślić, przed autoryzacją musi wystąpić uwierzytelnienie. Bez poznania danych użytkownika nie będzie możliwe zweryfikowanie dostępu do konkretnych obszarów sieci czy aplikacji lub pomieszczeń (np. serwerowni, archiwum dokumentów, magazynu).

 

Przykładowy proces autentykacji/uwierzytelniania i autoryzacji może wyglądać tak:

 
  1. Użytkownik loguje się do firmowej poczty elektronicznej.

  2. System potwierdza poprawność wpisanych danych – autentykacja przebiega prawidłowo.

  3. Użytkownik otrzymuje dostęp do zasobów skrzynki, ponieważ wcześniej został mu przydzielony dostęp do tej części sieci – autoryzacja przebiega prawidłowo.

  4. Pracownik administracyjny używa swoich danych logowania, aby uzyskać dostęp do swojego komputera.

  5. System rozpoznaje jego tożsamość i potwierdza prawidłowość danych, a pracownik może wykonywać powierzone mu obowiązki.

  6. Pracownik, za pośrednictwem swojego komputera nie może uzyskać dostępu do wrażliwych danych klientów, gdyż nie posiada odpowiednich uprawnień wynikających z pełnionej funkcji w organizacji. Natomiast, jeśli dane są mu potrzebne w celach zawodowych, musi się udać z taką prośbą do administratora. W tym przypadku autoryzacja również zadziałała zgodnie z ustalonymi zasadami w duchu koncepcji Zero Trust.
 
 
 

Autoryzacja i uwierzytelnienie w firmie – dlaczego są kluczowe?

 

Uwierzytelnianie jest pierwszym krokiem do odpowiedniego zabezpieczenia sieci. I choć oczywiście samo silne hasło to zdecydowanie za mało, wielu występujących na co dzień ataków dałoby się uniknąć, gdyby wszyscy użytkownicy sieci stosowali się do podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa. Podstawową jest stosowanie odpowiednio złożonych, unikalnych haseł dostępowych. Wiele popularnych wśród oszustów metod słownikowych opiera się właśnie na założeniu, że użytkownicy mogą stosować wtórne lub bardzo łatwe do odgadnięcia hasła.

 
 
 

Bezpieczne połączenie w Twojej firmie

 

Praca zdalna i zespoły rozproszone to sposoby pracy występujące już niemal w każdej branży, a ich popularność będzie prawdopodobnie cały czas wzrastać. Taki stan rzeczy stawia jednak spore wyzwanie dla firmowych działów IT, które są odpowiedzialne za zapewnienie bezpiecznego połączenia i dobrych warunków do pracy. Sposobem zachowania poufności i bezpieczeństwa podczas pracy z różnych miejsc jest zastosowanie szyfrowanych tuneli VPN – coraz popularniejszego rozwiązania w środowisku biznesowym.


Bezpieczeństwo cybernetyczne firmy nie kończy się jednak na samym procesie uwierzytelniania i autoryzacji. O ochronę należy dbać kompleksowo, a podstawą powinny być zawsze sprawdzone narzędzia o szerokim zastosowaniu, takie jak odporna zapora sieciowa nowej generacji (np. Netia Cloud Firewall), chroniąca sieć lokalną przed zagrożeniami płynącymi z zewnątrz. Firmy pracujące w modelu rozproszonym powinny być zainteresowane rozwiązaniami klasy UTM, które pozwalają na dostęp do zasobów firmowych z dowolnego miejsca na świecie. W czasach niesłabnącej popularności ataków DDoS przydatne są także dedykowane systemy ochrony filtrujące złośliwy ruch i umożliwiające klientom dostęp do usługi.


Skontaktuj się ze specjalistami Netii, aby poznać różne rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa!

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×